فهرست مطالب

فصلنامه سلامت و مراقبت
سال چهاردهم شماره 4 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فاطمه حیدری، سیما محمد خان کرمانشاهی صفحه 9
    زمینه و هدف
    ارتقاء سلامت، فرآیند پویای توانمندسازی افراد برای افزایش کنترل بر سلامتی خود و یکی از مفاهیم کلیدی برای پرستاران می باشد. سازمان بهداشت جهانی، پرستاران را به عنوان راهنمای ارتقاء سلامت مردم معرفی کرده است. حال آنکه نتایج بررسی ها نشان می دهد که پرستاران خود در بکارگیری رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی از عملکرد مطلوبی برخوردار نمی باشند. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع بکارگیری رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت عمومی در پرستاران انجام شده است.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که در آن110 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند، سپس پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیکی و پرسشنامه محقق ساخته موانع بکارگیری رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی در سه بخش موانع فردی، محیطی و مدیریتی تکمیل گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS v16 و روش های آمار توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    مهمترین موانع بکارگیری رفتارهای ارتقاء سلامتی از دیدگاه پرستاران به ترتیب؛ موانع مدیریتی با 89 درصد (98 نفر)، محیطی با 83 درصد (91 نفر) و فردی با 71 درصد (78 نفر) ذکر شدند. در بخش موانع مدیریتی، کمبود تعداد پرستاران نسبت به بیماران و عدم توجه مدیران به رضایتمندی و نیازهای سلامتی پرستاران هر دو با 98 درصد جزء مهمترین موانع بیان شدند. در بخش موانع محیطی 100 درصد پرستاران به بالا بودن استرس شغلی پرستاران و مواجهه با عوامل بیماریزا اشاره داشتند. در بخش موانع فردی نیز عامل شیفت در گردش با 89 درصد و نداشتن وقت کافی و مشغله کاری زیاد با 87 درصد مهمترین موارد را به خود اختصاص دادند. ارتباط بین متغیرهای دموگرافیکی و موانع در اغلب حیطه ها از نظر آماری معنی دار نبود (05/0P >).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های حاصل از مطالعه مبنی بر اهمیت موانع مدیریتی از دید پرستاران، لازم است که مداخلات اساسی درجهت رفع موانع خصوصا موانع مدیریتی و حفظ و ارتقای سلامت پرستاران انجام گیرد.
    کلیدواژگان: پرستار، رفتارهای ارتقاء سلامت، موانع ارتقاء سلامت
  • حمیده منچری، محمد حیدری، منصوره قدوسی بروجنی صفحه 19
    زمینه و هدف
    اعتیاد به دلیل ماهیت پیشرونده اش سلامتی فرد معتاد را در کلیه ابعاد زندگی به خطر انداخته و عملکرد و پویائی خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. در عین حال به نظر می رسد حمایت اجتماعی برای خانواده ها در این وضعیت، سبب بهبود سلامتی و سازگاری آنها با شرایط می شود. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین درک از حمایت اجتماعی در خانواده های معتادین مراجعه کننده به یکی از مراکز درمانی ترک اعتیاد گرگان انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه پژوهشی از نوع توصیفی که طی آن در سال 1391، 400 عضو درجه یک فرد معتاد مراجعه کننده به مرکز درمانی ترک اعتیاد پنج آذر در شهر گرگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده در طول شش ماه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 2 قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و حمایت اجتماعی نورتوس بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار v16 SPSS و آزمون های توصیفی و تحلیلی استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که درک از حمایت اجتماعی بیشتر خانواده های معتادین 3/70 % (281 نفر) در سطح متوسط بود. رابطه حمایت اجتماعی درک شده با جنس و نسبت فامیلی (001/0p<) و وضعیت اشتغال (003/0p=) به صورت مثبت معنی دار بود و این در حالی است که حمایت اجتماعی درک شده با سن، وضعیت تحصیلی و وضعیت تاهل ارتباط معنی داری نداشت (05/0p>).
    نتیجه گیری
    با توجه به این که برخورداری از حمایت اجتماعی بالا در مواجهه خانواده های معتادین با عوامل تنش زا و سازگاری بهتر آنها نقش بسزایی دارد، پرستاران می توانند با ایجاد گروه های حمایتی و بالا بردن سطح آگاهی آنها باعث بهبود کیفیت زندگی خانواده های معتادین در همه ابعاد شوند.
    کلیدواژگان: حمایت اجتماعی، خانواده، معتاد
  • زینب همتی، معصومه علیدوستی صفحه 28
    زمینه و هدف
    سندرم پای بیقرار یک اختلال حرکتی نورولوژیک است که 6 تا 83% از بیماران دیالیزی را گرفتار می سازد. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی سندرم پای بیقرار در بیماران کلیوی تحت همودیالیز بیمارستانهای استان چهار محال و بختیاری بود.
    روش کار
    این پژوهش توصیفی در سال 90 انجام شد. جمعیت مورد مطالعه همه بیماران تحت همودیالیز مراجعه کننده به بخش های همودیالیز بیمارستان های استان چهار محال و بختیاری بودند که بصورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه با دو بخش مربوط به مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه بین المللی سندرم پای بیقرار بود. اطلاعات با نرم افزار SPSS v15 و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که 98 نفر (57.3%) از شرکت کنندگان در مطالعه مبتلا به سندرم پای بی قرار بودند که از بین آنها 64 نفر (3/65%) سندرم خفیف و 34 نفر (7/34%) سندرم شدید داشتند. به علاوه رابطه ای بین سن، جنس، اشتغال، مدت زمان آغاز همودیالیز و دفعات دیالیز با بروز سندرم پای بی قرار دیده نشد (05/0
    نتیجه گیری
    با توجه به بالا بودن سندرم پای بی قرار در بیماران همودیالیزی، لازم است در برنامه های مراقبتی این بیماران نحوه مراقبت از پاها آموزش داده شود.
    کلیدواژگان: فراوانی، سندرم پای بی قرار، همودیالیز
  • آتنا ایزد پناه، فائزه صحبایی، فریده شجاعی، محمد فشارکی صفحه 35
    زمینه و هدف
    خستگی که یکی از علایم شایع در زندگی امروزی است، اثرات متعددی بر ابعاد مختلف زندگی زنان دارد. ماساژ بازتابی پا به واسطه افزایش خونرسانی، افزایش دفع سموم بدن مانند اسید لاکتیک و تحریک نقاط انعکاسی کف پا سبب تحریک عصبی، هورمونی شده و در راستای تعادل جسمی، ذهنی و روحی منجر به رفع کوفتگی و خستگی ناشی از فعالیتهای روزانه زنان، آرامش و بهبود کیفیت زندگی ایشان به عنوان مدیران خانواده و نیمی از جمعیت فعال جامعه می شود. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر ماساژ بازتابی پا بر میزان خستگی زنان انجام گرفت.
    روش کار
    مطالعه به روش نیمه تجربی و به صورت تک گروهی قبل و بعد، بر روی 41 نفر از زنان مراجعه کننده به مرکز خدمات ماساژ راما اسپا وابسته به انجمن طب سنتی ایران تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت. نمونه گیری در سال 1391 و به شیوه تصادفی از میان مراجعین به مرکز انجام گرفت. بعد از انجام ماساژ بازتابی پا به مدت 6 هفته و هفته ای 2 جلسه یک ساعته توسط محقق میزان خستگی زنان با استفاده از پرسشنامه خستگی پایپر (1990) اندازه گیری شد. اطلاعات بعد از جمع آوری و وارد نمودن در نرم افزار آماری SPSS v17، توسط آمار توصیفی (جدول، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تی زوجی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین خستگی قبل از مداخله 78/1±79/4 و بعد از مداخله 27/1±27/3 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (00/0=p). نتایج حاصل از حیطه های زیر مجموعه پرسشنامه (رفتاری، عاطفی، حسی، خلقی- شناختی) نیز در سطح 05/0p≤ در قبل و بعد از ماساژ تفاوت معنا داری را نشان داد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که ماساژ بازتابی پا بر میزان خستگی زنان تاثیر دارد به گونه ای که میزان خستگی بعد از ماساژ، کمتر از قبل از ماساژ است، بنابراین این مداخله می تواند به عنوان یک اقدام پرستاری با هدف ارتقای سلامت و آرامش زنان، باعث کاهش و رفع خستگی شود.
    کلیدواژگان: ماساژ بازتابی پا، خستگی، زنان
  • نادر آقاخانی، سامره اقتدار، سید حمید شریف نیا، حمید حجتی، سمیه ارازی صفحه 44
    زمینه و هدف
    در دوران تحصیل، کلیه دانشجویان، به ویژه دانشجویان گروه علوم پزشکی، به دلیل رویارویی با عوامل استرس زای بیشتر و لزوم سازگاری مناسب، باید از سلامت روانی و خوداتکایی بیشتری برخوردار باشند تا بتوانند در تحصیل و در نهایت، در حرفه خود موفق عمل کنند. تعیین وضعیت سلامت روانی دانشجویان و مشکلات ناشی از آنها می تواند در تدوین سیاست ها و راهبردهای دانشگاه ها موثر باشد. این پژوهش با هدف تعیین وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در بدو ورود به دانشگاه در سال1389 انجام گرفت.
    روش کار
    در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، 321 نفر از دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با استفاده از پرسشنامه سلامت روانی SCL90-R مشتمل بر 90 سوال 9 بعدی اضطراب، پرخاشگری، افسردگی، حساسیت در روابط بین فردی، شکایتهای جسمانی، وسواس اجباری، ترس مرضی، روان پریشی و پارانوئید در ترم اول دانشگاه در مدت یک ماه مورد ارزیابی قرار گرفته و ارتباط نمره سلامت روانی با برخی از متغیرهای فردی-اجتماعی دانشجویان بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار آماری 16SPSS انجام گرفت.
    یافته ها
    رشته های پزشکی، بهداشت محیط و پرستاری، بیشترین تعداد دانشجویان مورد بررسی را تشکیل می دادند. 301 نفر (8/93%) از دانشجویان از سلامت روانی طبیعی برخوردار بودند. 295 نفر (9/91%) فاقد اختلال در بعد اضطراب، 308 نفر (1/96%) فاقد اختلال جدی در بعد وسواس، 298 نفر (9/92%) فاقد اختلال در بعد افسردگی و 291 نفر (7/90%) فاقد اختلال در بعد افکار پارانوئیدی بودند. بین میانگین نمره سلامت روانی در دانشجویانی که از آینده شغلی خود نگران بودند با دانشجویانی که نگرانی نداشتند اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که برخی از دانشجویان از اختلالات روانی چون افسردگی، اضطراب، وسواس و افکار پارانوئیدی رنج می برند. شناسایی شدت این اختلالات و انواع آنها می تواند در اتخاذ تدابیری مبنی بر پیشگیری و درمان آنها موثر باشد.
    کلیدواژگان: سلامت روانی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
  • حمید پیروی، سیما قزلباش، اعظم قربانی، مهرنوش اینانلو، هما علیزاده، حمید حقانی، عدیله عالی، پریسا حاجی آقا محمدی صفحه 52
    زمینه و هدف
    عزت نفس نقش بسیار مهمی در ارتقاء سلامت روانی افراد ایفا می کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که عزت نفس بر عملکرد، الگوهای پیشرفت، تعامل با دیگران و سلامت روانی تاثیر می گذارد و بر همین اساس، تقویت عزت نفس دانشجویان به عنوان سازندگان آینده جامعه از اهمیت بسزائی برخوردار می باشد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط عزت نفس با برخی متغیرهای دموگرافیک در دانشجویان سال اول تا چهارم پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1389 بود.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 400 دانشجو از دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب انتخاب شده بودند، پرسشنامه دو قسمتی عزت نفس کوپر اسمیت و فرم اطلاعات دموگرافیک را تکمیل کردند. داده ها طی یک نیمسال تحصیلی در سال 1389 جمع آوری و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار آماری SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد متغیرهای معدل کل، محل سکونت، وضعیت اقتصادی و وضعیت تاهل دانشجویان با عزت نفس ارتباط معنادار آماری داشتند (p<0.05). در این مطالعه متغیرهای جنس، ترم تحصیلی، دانشکده محل تحصیل و سابقه کار دانشجویی با عزت نفس رابطه معنی داری نشان ندادند.
    نتیجه گیری
    با توجه به ارتباط انکارناپذیر عزت نفس با توانایی برقراری تعاملات بین فردی بعنوان جزء تفکیک ناپذیر فرآیند مراقبتی موثر، شناسایی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری می تواند گام موثری در بهبود کیفیت مراقبت های پرستاری ارائه شده در آینده حرفه ای این قشر مهم از جامعه باشد.
    کلیدواژگان: مفهوم خود، عزت نفس، دانشجوی پرستاری
  • انوش دهنادی مقدم، علیرضا اصغر زاده، سید جواد حسینی، لیلا کوچکی نژاد ارم ساداتی، احسان کاظم نژاد لیلی، نگین باقرنیای همتی صفحه 62
    زمینه و هدف
    اورژانس بیمارستان ها اولین بخشی است که بیمار و همراهانش با آن روبرو می شوند و پرخاشگری نسبت به پرسنل بخش از معمول ترین واکنشهایی است که ممکن است از آنها سر بزند. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی و ویژگی های خشونت علیه پرستاران شاغل در بخش های اورژانس شهر رشت انجام شده است.
    روش کار
    پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی- مقطعی بوده و جمعیت مورد بررسی آن تمامی 138 نفر کادر پرستاری شاغل در بخشهای اورژانس بیمارستانهای آموزشی شهرستان رشت بوده اند که بصورت سرشماری در سال 1389مورد مطالعه قرار گرفته اند. ابزار پژوهش پرسشنامه دو قسمتی محقق ساخته که بخش اول شامل 7 سوال در ارتباط با اطلاعات شخصی پرستاران و بخش دوم 10 سوال در مورد تعداد و ویژگی های خشونت بود. اطلاعات بدست آمده با آزمون های توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS v16 مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های مطالعه نشان داد 102 نفر (6/74 %) از 138 پرستار مورد بررسی مورد خشونت لفظی قرار گرفته اند. خشونتها با سن، سابقه کار، تاهل، میزان تحصیلات، شیفت کار، تعطیل بودن روزها و اعزامی بودن بیمار رابطه معناداری نداشتند (05/0P<)؛ اما با نگران بودن (015/0P=)، مذکر بودن (042/0P=) و شب کار بودن پرستار (001/0P=)، حضور همراهان مذکر بیمار (01/0P=)، هشیار بودن بیمار (01/0P=)، مراجعه به بیمارستان در شب (01/0P=) و نارضایتی آنها از بعضی بخشها (01/0P=) رابطه معناداری داشتند.
    نتیجه گیری
    از آنجا که یافته ها حاکی از بالا بودن خشونت در بخش های اورژانس بوده و عوامل متعددی در ایجاد خشونت نقش دارند، توجه به عوامل زمینه ساز خشونت و برگزاری کلاسها و کارگاه های آموزشی در مراکز آموزشی درمانی می تواند گام موثری در جهت کاهش خشونتهای بیمارستانی بر علیه پرسنل پرستاری باشد.
    کلیدواژگان: خشونت، پرستار، اورژانس
  • فیروزه اسدزاده منیر، فریده مصطفی زاده، معصومه رستم نژاد، فرزانه عظیمی، رقیه سلطانی صفحه 69
    زمینه و هدف
    دوره بعد از زایمان با تغییرات مهمی در کیفیت زندگی زنان همراه می باشد. این تغییرات می تواند بر سلامت مادر و کودک موثر باشد. با توجه به اهمیت کیفیت زندگی و دوره بعد از زایمان و عوامل موثر بر کیفیت زندگی پس از زایمان، از جمله نوع زایمان، این مطالعه به منظور مقایسه کیفیت زندگی زنان بعد از زایمان طبیعی و سزارین در هشت هفته بعد از زایمان انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی - تحلیلی بر روی300 خانم باردار 40-20 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی اردبیل در سال 1389 که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند انجام شد. کیفیت زندگی نمونه ها در هشت هفته اول بعد از زایمان، با استفاده از ابزار کیفیت زندگی خلاصه شده سازمان بهداشت جهانی در حیطه های جسمی، روانی، اجتماعی، محیطی و کلی ارزیابی و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی در نرم افزارSPSS v16 مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد میانگین نمره حیطه جسمی کیفیت زندگی در گروه زایمان طبیعی 25/11±4/68 و بالاتر از میانگین نمره گروه زایمان با سزارین (29/4±9/57) بود. همچنین میانگین نمره حیطه روانی کیفیت زندگی در گروه زایمان طبیعی 14/12±32/79 بود که کمی بالاتر از میانگین گروه زایمان با سزارین (6/13±41/77) می باشد. با این حال نتیجه آزمون تی تفاوت معنی داری را بین دو گروه در حیطه های مختلف کیفیت زندگی نشان نداد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه که نمرات حیطه های جسمی و روانی کیفیت زندگی گروه زایمان طبیعی را بهتر از سزارین نشان داد، مشاوره مراقبین بهداشتی برای انتخاب روش صحیح زایمان می تواند در کاهش سزارین انتخابی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی زنان بعد از زایمان موثر باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، زایمان طبیعی، سزارین
|
  • Page 9
    Background and Objective
    Health promotion is the dynamic process of enabling people to increase control over their health and an important concept for nurses. The world Health Organization called nurses as health promotion leaders، while study results shows that nurses health prompting behaviors is not optimal. Hence the study is done to determine barriers to health promoting behaviors among nurses.
    Method
    This descriptive cross-sectional study was performed on 110 nurses by convenience sampling، from Zanjan University of Medical Sciences hospitals in 2011 for 3 months. A questionnaire was used for data collection، including two sections of demographic characteristics and author-made questionnaire of barriers to health promoting behaviors (in 3 parts of composed of personal، environmental and managerial barriers). Data were analyzed using SPSSv. 16 and descriptive-analytical statistical methods.
    Results
    The most important barriers for health improvement From nurses’ viewpoint was، managerial 89% (98 persons)، environmental 83% (91 persons) and personal 71% (78 persons) respectively The most important barriers include: 108 (98%) Short ageo of fnurses per patient and managers inattention to the nurses health needs and satisfaction (managerial barriers). 100% of them had job stress and exposure to pathogens (environmental barriers)، 89% (98 persons) shift rotation and 87% (96 persons) not having enough time and busy work (personal barriers). The relationship between demographic variables and barriers statistically are not significant (P>0/05).
    Conclusion
    According to the study’s findings about importance of managerial barriers in nurses’ viewpoint، performing basic interventions in order to nurses’ health promotion and overcome to barriers، especially managerial barriers are important.
    Keywords: Nurse, Health Promoting Behaviors, Barriers to Health Promotion
  • Page 19
    Background And Objective
    Addiction with its progressive nature on life dimensions is a risk for person’s health and affects family’s function. However، it seems that providing social support for families in this status causes improvement and adjustment with condition. So، this study was aimed to determine relation between psychosocial problems with perceived social support in families with addicted member.
    Methods
    This descriptive study was done in 1391، over 400 first degree family relatives of the addicted people who were selected by randomly sampling. Data collection tool was Questionnaire of Northouse social support. For data analysis، SPSS v. 16 software and descriptive and analytic methods were used.
    Results
    The results indicated that most subjects (70. 3%) displayed moderate levels of perceived social support. Relevance of perceived social supports with sex (p <0. 001)، relative (p<0. 001) and employment status (p=0. 003) were significantly positive، but relevance of perceived social support and age، marital status and educational level was not significant.
    Conclusion
    High perceived social support in addict person’s family has important role on facing with stressful factors and better adaptation. So، nurses can enhance quality of life on the all dimensions in these families، by creating supportive groups and increasing their knowledge.
    Keywords: Social Support, Family, Addict
  • Page 28
    Background And Objective
    Restless legs syndrome is a neurological movement disorder that affects 6 to 83% of dialysis patients. This study was implemented to determine prevalence of restless legs syndrome in dialysis patients of Chaharmahal and Bakhtiari province.
    Methods
    This descriptivecross sectional study was done in 2011. The study population was all of dialysis patients referred to dialysis units in Chaharmahal and Bakhtiari province hospitals that entered to the study with census sampling. Data gathering tool was composed of demographic status questionnaire and restless legs syndrome''s international questionnaire. The information analyzed using SPSS software v. 15 and descriptive-analytical methods.
    Results
    Results showed that 98 persons (57. 3%) of participants had the restless legs syndrome and among them، 64 persons (65. 3%) had mild syndrome and 34 persons (34. 7%) had severe syndrome. Moreover، there were no correlation between age، sex، job occupation، duration and frequency of dialysis with incidence of restless legs. (P > 0. 05)
    Conclusion
    Due to the high frequency of restless legs syndrome in hemodialysis patients، putting foot care education in caring programs of these patients is necessary.
    Keywords: Prevalence, Restless Legs Syndrome, Hemodialysis
  • Page 35
    Background and Objective
    Fatigue، which is a common symptom in daily life، has lots of effects on women''s life dimensions. Foot reflexology massages creates physical، mental and spiritual balance by alleviating soreness and fatigue resulting from women’s activities inside and outside of the home. It causes relaxation and improves their life quality as family managers and half of the active community population. This study was performed to find out the effect of foot- reflexology massage on fatigue in women.
    Methods
    This quasi-experimental study was conducted over 41 women referring to the Rama Spa Massage Services Center، in before/after single group. This center is under the supervision of Tehran University of Medical Sciences and is dependent to the Traditional Medicine Association. After conducting a 6 week refleyology massage، for 2 sessions a week، every session lasting for an hour، data collected and women’s fatigue was measured by Piper Fatigue Scale (1990). Data was analyzed by SPSS v. 17 software، using descriptive and inferential (paired t-test) statistics.
    Findings
    The average fatigue before and after intervention were 4. 79±1. 78 and 3. 27±1. 27، respectively (p<0. 001). The obtained results from the questionnaire sub domains (behavioral، emotional، sensory، mood-cognitive) showed significant differences before and after the massage at the level of p≤ 0. 05.
    Conclusion
    Foot-reflexology massage has had effect on women’s fatigue، so that the amount of fatigue after the massage has been less than the fatigue before it. Therefore this intervention as a nursing action could reduce fatigue with the aim of peace and health promotion in women.
    Keywords: Foot Reflexology Massage, Fatigue, Women
  • Page 44
    Background and Objective
    All students and especially medical students، due to deal with more stressors and the need to appropriately adaptation must have more mental health and self-reliance، till would be successful in their study and job. Determining psychological status and its problems can be effective in the development of policies and strategies of universities. This study was aimed to determine mental status in the students of Urmia University of Medical Sciences at arrival to University in 2009.
    Methods
    In this descriptive study، 321 students in Urmia University of Medical Sciences were studied using SCL90-R questionnaire. consists of 90 questions، including 9 dimensions (anxiety، aggression، depression، interpersonal sensitivity، somatic complaints، obsessive-compulsive، phobic anxiety، paranoid psychosis) on first University semester for one month، and the relationship between mental health score with some socio-demographic variables of students was examined. The data were analyzed using SPSS v. 16. Descriptive and inferential statistics were used.
    Results
    The majority of students studied medicine، environmental health and nursing. 301 persons (93. 8%) were in normal mental health. 295 persons (91. 9%) of them had no anxiety disorder، 308 persons (96/1%) were without serious disturbance in the obsessive mood، 298 persons (92. 9%) had nodisturbance dumps and 291 persons (90. 7%) were without the paranoid thoughts. There was a significant difference between mean score of the mental health in students with concern about the future of their career، and the ones that had no concern.
    Conclusion
    The results showed that a number of students seriously suffer from mental disorders such as depression، anxiety، obsessive and paranoid thoughts. Identification severity and types of the disruptions can be effective in prevention and treatment of these disorders.
    Keywords: Mental Health, Students, Urmia University of Medical Sciences
  • Page 52
    Background and Objective
    Self-esteem plays an important role in promoting mental health. Several studies have shown that self-esteem affects performance، promotion patterns، interaction with others and mental health. Thus، reinforcement of positive self-assessment is very important. The aim of this study was to determine relationship between self-esteem and some demographic variables in undergraduate nursing students of Tehran University of Medical Sciences.
    Methods
    In this descriptive analytic study، 400 students from Tehran University of Medical Sciences were recruited by stratified sampling with proportional allocation. Data were collected during the first semester in 2010. Students completed two-part questionnaire include of Coopersmith''s self-esteem and demographic information. Data were collected during a semester in 2010 and were analyzed using SPSS software v. 16 and descriptive and analytical statistics.
    Results
    Results showed that self-esteem was statistically related to total mean grade، residence place، economic status، and marital status (p<0. 05). There was not a statistically significant relationship between self-esteem and gender، the semester of study، school، and students work experience.
    Conclusion
    There is undeniable relationship between self-esteem and ability of inter communication as an indivisible part of the effective care process. So، enhancing self-esteem، and identifying related factors in nursing students could be a valuable step in improving quality of nursing care in future، by this important segment of society.
    Keywords: Self Concept, Self, esteem, Nursing Student
  • Page 62
    Background And Objective
    Emergency ward of hospitals is usually the first place that patient and his/her family faces with، and aggression towards personnel is the most common reaction that they may do. This study was aimed to determine frequency and characteristics of violence against nurses in emergency wards.
    Methods
    This was a cross-sectional study. Our sample included all 138 nurses working in emergency wards of all teaching hospitals in Rasht. All of nurses were studied in 2010 by census method using a researcher made questionnaire. Our questionnaire had two sections، one including 7 questions about personal information of nurses and another including 10 questions about number and characteristics of violence. Data was analyzed by SPSS v. 16 software، using descriptive and analytical statistics.
    Results
    Findings showed that 102 persons (74. 6%) of 138 nurses had experience of verbal violence. Violence had no significant correlation with age، work experience، marital status، education level، work shift، holidays and transferred patient (P<0. 0. 5). However، it had a significant correlation with nurse''s worries (P=0. 015)، male gender (P=0. 042)، night shift (P=0. 001)، male relatives of patient (P=0. 01)، patient''s consciousness (P=0. 01)، referring to hospital at night (P= 0. 01) and their discontent from some wards (P= 0. 01).
    Conclusion
    The findings suggested a high rate of violence in emergency wards and several factors may play a role in causing violence. So، paying attention to the underlying causes of violence and holding classes and workshops in teaching hospitals can be effective in reducing hospital violence.
    Keywords: Violence, Emergency, Nurse
  • Page 69
    Background and Objective
    Postpartum period is associated with significant changes in women’s quality of life. These changes can be effective on the health of both mother and child. Due to the importance of life quality، the postpartum period and postnatal factors affecting quality of life، including delivery type، this study was performed to compare the quality of life in women after normal vaginal delivery and cesarean section، eight weeks after delivery.
    Methods
    In this descriptive-analytical study، the study population was 300 women 20-40 years old، who referred to Ardabil health centers at 2010. Quality of life of samples were assessed in the first eight weeks of postnatal life، using World Health Organization shortened quality of life tool in the physical، psychological، social and environmental domains. The data was analyzed using SPSS v. 16 software and descriptive and analytic statistics.
    Results
    The results showed that quality of life aspects scores in normal vaginal delivery were 68/4±11/25 and morethan cesarean section (57/9±4/29). Also mean score of mentallife quality domaininnormal vaginal delivery was 79/32±12/14، which was slightly higher than the cesarean section group with a mean score of 77/41±13/6. But findings showed no differences between cesarean section and vaginal delivery groups in different domains of quality of life.
    Conclusion
    According to study results، physical and mental domains scores of quality of life in vaginal delivery group were better than cesarean section group. Health care provider’s advices could be effective in reducing elective cesarean section and consequently improvement of life quality in women after delivery.
    Keywords: Quality of Life, Normal Vaginal Delivery, Cesarian Section