فهرست مطالب

کلام اسلامی - پیاپی 88 (زمستان 1392)

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 88 (زمستان 1392)

  • بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/12/14
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، احمد شجاعی صفحه 9
    یکی از اهداف مهمی که در قرآن و روایات، به عنوان فلسفه آفرینش مطرح شده عبادت خداوند است؛ آدمی به لحاظ ساختار وجودی و برخورداری از اراده و اختیار ذاتی، برای تامین زندگی خویش به نحو مطلوب، نیازمند به برنامه ای دقیق و تعالی بخش بوده و از آن گریزی نیست؛ عبادت خداوند به معنای خاص و عام آن، در واقع آیین نامه صحیح زندگی و رشد و تعالی آن در دنیا و آخرت است. در مقاله حاضر، چیستی و حقیقت عبادت، چرایی هدف بودن عبادت، هدف مقدمی یا نهایی بودن عبادت، چرایی عبادت خدا، قلمرو عبادت، مورد بررسی واقع شده و به شبهات مربوط پاسخ داده شده است.
    کلیدواژگان: عبادت، عبودیت، هدف خلقت، عبادت عام، عبادت خاص
  • علی ربانی گلپایگانی، عبدالله مصباحی صفحه 37
    به اعتقاد فیلسوفان مسلمان دفتر جان نبی پس از اتصال به عقل فعال توسط قلم الاهی عقل فعال به زیور کلمات تامه الاهی آراسته می گردد و وجود نبی از طریق اتصال حضوری با عقل فعال-که گاهی از آن به روح القدس نیز تعبیر می کنند- به حقایق و معارف وحیانی دسترسی پیدا می کند. روشن است که در چنین ارتباط حضوری هیچ جایی برای بروز خطا و اشتباه باقی نمی ماند. و از آن جا که انبیاء در این اتصال وجودی با عقل فعال، عقل بالفعل و در نتیجه عقل محض می شوند، دیگر قوای نفس آنان از قبیل حس و خیال تابع محض عقل محض ایشان می گردد و بدین سان راه خطا به حس و خیال انبیاء نیز بسته می شود. عصمت عملی آن حضرات نیز تابعی از عصمت علمی ایشان به شمار می آید؛ چرا که عصیان آدمی در اثر غلبه قوه شهوت و غضب روی می دهد، و انبیاء به خاطر اینکه به عقل بالفعل و عقل محض راه یافته اند هیچ جایی برای بروز و ظهور قوای شهوانی و غضبیه آنان باقی نمی ماند. از این روی عصمت عملی انبیاء نیز در پرتو عصمت علمی ایشان به اثبات می رسد.
    کلیدواژگان: عقل فعال، عقل بالفعل، انبیاء، عصمت، وحی، عصمت علمی، عصمت عملی، علم حضوری
  • مهدی نجیبی صفحه 55
    نظریه «عدمی بودن شر» نظریه مشهور در میان حکیمان و متکلمان، بخصوص خواجه نصیرالدین طوسی است. قاضی سعید قمی اما به مخالفت با این نظریه پرداخته، شر را امری وجودی قلمداد نموده است و در این راستا، اشکالاتی را متوجه محقق طوسی نموده است. مقاله حاضر در صدد است از راه تقریر و نقد و مناقشه در اشکالات قاضی سعید بر محقق طوسی، بر صحت و استحکام نظریه عدمی بودن شر، استدلال نماید.
    کلیدواژگان: خیر و شر، نظریه عدمی بودن شر، نظریه وجودی بودن شر، خواجه نصیر الدین طوسی، قاضی سعید قمی
  • غلامرضا رضایی، محمد مهدی عرب محفوظی صفحه 73
    روش شناسی در علوم از جایگاه ویژه ای برخوردار است، و علم کلام نیز از این قاعده مستثنا نیست. در میان روش های کلامی، همیشه روش عقلی جایگاه مهمی داشته است. در عصر حضور اهل بیت: با توجه به حجیت سخنان آن بزرگواران، کلام نقلی امامیه بیشتر مورد توجه بوده است، و از این روی روش عقلی شایع در آن دوره، کمتر مورد بررسی و تحلیل پژوهشگران واقع شده است. در مقاله پیش رو عصر حضور ائمه: به چند دوره تقسیم شده، و ویژگی ها و نمونه هایی از کلام عقلی هر دوره بررسی و مورد تحلیل روش شناسانه قرار گرفته است. همچنین متکلمان شاخص عقل گرا در میان اصحاب ائمه: معرفی شده اند.
    کلیدواژگان: روش شناسی، روش عقلی، کلام امامیه، عصر حضور، اصحاب ائمه
  • محمد محمدرضایی، مریم شریف پور، سیدعلی علم الهدی، ناصر محمدی صفحه 95
    تحلیل معانی اوصاف الهی، یا همان مساله زبان دین در الهیات مسیحی و اسلامی، دارای پیشینه طولانی است. این موضوع در علم فلسفه دین در حال حاضر دارای رویکردهای فراوان، متفاوت و گاه متعارضی است. رویکرد علامه طباطبایی و توماس آکوئیناس در زبان دین، شناختاری و ناظر به واقع بودن آن را می رساند. علامه اسلوب زبان دین را همان اسلوب زبان عرف عام، البته با تفاوت هایی می داند و از آنجا که در زبان عرف عام از صناعات ادبی ای چون تمثیل نیز استفاده شده است، وجود تمثیل را در زبان دین می پذیرد که البته ریشه در واقعیت داشته و جهت فهم بهتر مطلب ارائه می گردد، اما در نظریه زبان دینی توماس آکوئیناس کل زبان دین، تمثیلی دانسته شده است، که علاوه بر ناسازگاری درونی این نظریه، اشکالات فراوانی نیز به آن وارد است و نمی تواند معرفت جدیدی در باب تحلیل اوصاف الهی ارائه کند.
    کلیدواژگان: تمثیل، تحلیل اوصاف الهی، علامه طباطبایی، توماس آکوئیناس، زبان دین
  • سید محمدحسین متولی امامی*، احمد رهدار صفحه 109

    هیدگر با دغدغه گذار از تفکیک سوژه ابژه، هستی شناسی بنیادین «دازین» را طراحی نمود و دیگر مقولات فلسفی خویش را بر دوش آن سوار کرد.
    او فهم را در بستر هستی شناسی ویژه اش، امری وجودی معرفی می کند که ارتباط مستقیم و بی واسطه با زمان و جهان داشته و توان استقلال و گوشه گیری از مقولات فرهنگی را ندارد.
    اما در سوی دیگر، فلسفه اسلامی، با تفکیک حکمت نظری و عملی، اراده انسانی و تاثیرات فرهنگی را در همه ابعاد و سطوح معرفت راه نمی دهد و به وجه ثابت و پایدار عالم وفادار می ماند.

    کلیدواژگان: معرفت شناسی، هرمنوتیک، فلسفه اسلامی، دازین، تاریخ گرایی
  • حسن پناهی آزاد، ولی محمد احمدوند صفحه 129
    پراگماتیسم سنتی، مکتبی فلسفی است که حدود سال های 1970 در آمریکا ظاهر شد. پراگماتیسم صدق و حقانیت همه گزاره ها و معرفت های بشری، در جهان شناسی، انسان شناسی و دین شناسی را بر اساس اصالت عمل، فایده و کارکرد و به محک عمل و فایده عینی عملی می سنجد؛ زیرا صدق در این مکتب به معنای برخورداری از فایده و کارکرد عملی تعریف می شود. مبنا و عامل اصلی این رویکرد، نظریه صدق پراگماتیسم است؛ در حالی که همین مبنا دچار نقدها و چالش های مبنایی است که آن را از جایگاه یک تئوری قابل اعتماد، ساقط می کند.
    کلیدواژگان: صدق، اصالت عمل، عینی گرایی، فرضیه آزموده شده، معیار حقیقت
  • خضر ذالفقاری صفحه 151
|
  • Abdorrahim Soleimani Behbahani, Ahmad Shojaee Page 9
    According to the Quran and traditions, Worship is one of the main objectives of the creation. Due to their existential structure and intrinsic free will, Human beings are in need of a precise program to live properly. Worship of God in its general and particular sense is a method for proper life and a way to perfection and elevation in the world and the hereafter. Investigating the what-ness, essence and why-ness of worship, its ultimateness, and the realm of worship, the article finally answers to some paradoxes.
    Keywords: worship, servitude, aim of creation, general worship, particular worship
  • Ali Rabbani Golpayegani, Abdollah Mesbahi Page 37
    Muslim Philosophers hold that the heart of prophet is adorned by Divine absolute words (Truth) when it connects to the active intellect (Aql Faal), sometimes called Ruh al- Qodos, and prophet reaches to revealed insights and truths. It is obvious that in such an immediate and presential connection, there is no way for wrongness and mistake.Connecting to the active intellect, prophets become actual intellect and finally the pure one; all made their faculties of soul like perception and imagination as the followers of pure intellect and consequently all ways to error closed to them.Their practical inerrancy is due to the inerrancy by knowledge. It is because of Reaching to pure and active intellect, which blocked the ways for any actions of desire and anger faculties.
    Keywords: active intellect, actual intellect, prophet, practical inerrancy, revelation, immediate knowledge
  • Mahdi Najibi Page 55
    “Nothingness of Evil’ Theory is prevailing among Islamic philosophers and theologians like Khaje Nasir Toosi. Considering a positive entity for Evil, Qazi Saeed Qomi has opposed the theory and made some objections against Khaje Nasir Toosi. The article utters theses objections, tries to reject them and argue for the validity and consolidation of ‘Nothingness of Evil”.
    Keywords: Good, evil, khaje Nasir Toosi, Qazi saeed Qomi, Nothingness of Evil Theory
  • Gholam Reza Rezaaee, Mohammad Mahdi Arabmahfouzi Page 73
    In Kalam, like other sciences, the methodology plays an important role. Among Kalam methodologies, deductive method is of lofty place. Considering the authority of Shia Imams’ speeches, traditional Kalam reached much more attention in the era of Imams’ presence. That is why the deductive methodology of the era has much less investigated. Categorizing the era of presence, the article tries to analyze methodologically features and types of speculative kalam and introduces the foremost theologians among Imam’s companions.
    Keywords: methodology, deductive method, Imamia's Kalam, the Era of presence, Imam's Companions
  • Mohammad Mohammad Rezaaee, Maryam Sharif Pour, Sayyed Ali Alamolhoda, Naser Mohammadi Page 95
    The conceptual analysis of God’s attributes or religious language in Christian and Islamic Theology is of a long history. The subject has different various approaches in the contemporary philosophy of religion. Allame Tabatabaee and Aquinas’ approaches of the religious language are cognitive and factual. According to Tabatabaee, the structure of religious language and ordinary language bear similarities. Like ordinary language in which used techniques and figures of speech as analogy, Allame Tabatabaee confirms analogy in religious language stems from reality used for better understanding. On the other hand, Aquinas’ theory considers religious language unreal. Suffering from inconsistency, the theory made a great deal of objections and failed to present a new knowledge of God’s attributes.
    Keywords: analogy, Divine attributes, Allame Tabatabaee, Thomas Aquinas, religious language
  • Mohammad Hosein Motavalli Emami, Ahmad Rahdar Page 109

    Heidegger’s concern for passing the differentiation between subject and object, sketched Dasein as a fundamental ontology based on it, other philosophical categories. In his special ontology, He introduced understanding as an existential entity, which has a direct and immediate relation with the time and the world, not able to be independent of cultural categories. On the other hand, distinguishing between practical and theoretical knowledge, Islamic philosophy does not recognize human free will and cultural effects in all levels of knowledge, yet stays loyal to the constant and permanent aspect of the world.

    Keywords: epistemology, hermeneutics, Islamic philosophy, Dasein, historicism
  • Hassan Panahi Azad, Vali Mohammad Ahmad Vand Page 129
    Traditional pragmatism is an American philosophical school founded in 1970. Defining truth according to the utility and practical function, Pragmatism assesses the truth of the propositions and human knowledge due to the principle of the action, utility, and function and according to their objective utilities. The main factor and principle of this approach stems from pragmatic theory of truth, while the very principle made objections due to some fundamental challenges, and fails to be as a reliable theory.
    Keywords: truth, pragmatism, objectivism, hypothesis, truth criterion