فهرست مطالب

بیماری های مشترک انسان و دام - سال یکم شماره 1 (بهار و تابستان 1392)

مجله بیماری های مشترک انسان و دام
سال یکم شماره 1 (بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/07/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات اصیل
  • معصومه احدیان، تقی زهرایی صالحی، امید مددگار صفحه 1
    سالمونلاها از جمله شایعترین عوامل بیماری زای مشترک بین انسان و حیوانات هستند که عفونت با آنها در سراسر دنیا در انسان دیده می شود. در کنار بیماریزایی، تبادل مقاومت به آنتی بیوتیک ها مسئله مهمی است که ممکن است توسط انتقال پلاسمید روی دهد. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط پروفایل پلاسمیدی در سالمونلاهای دامی و امکان انتقال پذیری آن به باکتری های روده ای دیگرمثل اشریشیا کلی در ایران است. ابتدا پروفایل پلاسمیدی و سپس مقاومت جدایه های سالمونلا به آنتی بیوتیک های متداول تعیین گردید و پس از مشخص شدن آنها انتقال پذیری این مقاومت به باکتری روده ای انسان مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد 92 /25 درصد سالمونلا های دامی مقاومت پنج گانه، 77 /27 درصد مقاومت چهارگانه، 77 /27 درصد مقاومت سه گانه، 96 /12 درصد مقاومت دو گانه، 70 /3 درصد مقاومت شش گانه و 85 /1 درصد مقاومت یگانه داشتند. همچنین نتایج مطالعه ی پروفایل پلاسمیدی نشان داد 66 /66 درصد باند 12 کیلو جفت بازی را حمل می کنند، 92 /25 درصد حامل دو باند پلاسمیدی 12و 1 کیلو جفت بازی هستند، 85 /1 درصد باند 1 کیلو جفت بازی را حمل می کنند و 85 /1 درصد حامل دو باند پلاسمیدی 12و 3 /1 کیلو جفت بازی هستند. نتایج این مطالعه نشان داد مقاومت نسبت به آمپی سیلین، ونکومایسین و کانامایسین به طور کامل به اشریشیا کولای انتقال یافت. در مورد تری متوپریم و سفتازیدیم قسمتی از مقاومت انتقال می یابد. بنابراین بخشی از انتقال مقاومت از سالمونلاهای دامی به باکتری انسان بدون شک توسط پلاسمید صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: مقاومت آنتی بیوتیکی، سالمونلا، اشریشیا کلی
  • شهاب بهادران، شیدا مدرسه، الهام صالحی صفحه 11
    هدف
    بیماری سالمونلوز توسط باکتری از جنس سالمونلا ایجاد می شود. سالمونلاهای متحرک می توانند طیف وسیعی از میزبان ها از جمله طیور را مبتلا نمایند. کبوترها می توانند آلوده به سالمونلا شده و به طور مستقیم و غیر مستقیم در آلودگی گله های طیور و به دنبال آن آلودگی انسان از طریق مصرف گوشت و تخم مرغ آلوده نقش داشته باشند. لذا در این مطالعه وجود آلودگی سالمونلایی در کبوترهای شهرستان شهرکرد مورد بررسی قرار گرفت.
    روش ها
    در این مطالعه نمونه مدفوع از 200 کبوتر از مناطق مختلف شهرستان شهرکرد گرفته شده و به آزمایشگاه کلینیک دامپزشکی دانشگاه شهرکرد ارسال گردید. در آزمایشگاه نمونه ها ابتدا بر روی محیط Selenit F broth و سپس محیط SS agar کشت داده شد و نمونه های مشکوک جهت تایید بر روی محیط های TSI و Urea broth و سایر محیط های بیوشیمیایی تفریقی کشت داده شدند.
    نتایج
    نتایج به دست آمده بیانگر وجود 1 مورد (5 /0 درصد) آلودگی سالمونلایی در کبوترهای نمونه گیری شده بود.
    بحث و نتیجه گیری
    به طور کلی نتایج این پژوهش بیانگر وجود آلودگی در کبوترهای شهرستان شهرکرد می باشد. بنابراین خطر بالقوه آلودگی گله های طیور گوشتی و تخمگذار صنعتی و آلودگی غیرمستقیم انسان به سالمونلوز توسط این کبوترها وجود دارد و اقدامات بهداشتی جهت پیشگیری از این انتقال باید به کار گرفته شود.
    کلیدواژگان: کبوتر، شهرکرد، سالمونلا
  • محمدر هنما، مسعود اصغری صفحه 17
    هدف
    در صنایع غذایی حفظ کیفیت به همراه افزایش زمان ماندگاری از طریق کاهش، حذف یا کنترل عوامل میکروبی بیماری زا یا عامل فساد مواد غذایی صورت می گیرد. با توجه به اثبات بسیاری از اثرات زیان بار نگهدارنده های شیمیایی، بحث جایگزینی آن ها با انواع ترکیبات طبیعی نظیر اسانس های گیاهی و آنتی بیوتیک های طبیعی افزایش یافته است.
    روش ها
    هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضد میکروبی و تعیین حداقل غلظت ممانعت کنندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) اسانس گیاه اکلیل کوهی، دارچین، پونه و زیره سبز به تنهایی و ترکیبی با نایسین بر سالمونلا تیفی موریوم شماره 138 فاژ تایپ 2 در محیط کشت مایع در حرارت 15 درجه سانتی گراد و pH پنج، شش و هفت بود.
    نتایج
    در این مطالعه به ترتیب اسانس گیاه دارچین، اکلیل کوهی، زیره سبز و پونه اثرات بازدارندگی خوبی روی سالمونلا تیفی موریوم داشتند. نایسین به تنهایی بر سالمونلا تیفی موریوم بی اثر بود. ولی در همراهی با اسانس ها بالاترین اثر همیاری به ترتیب از سوی دارچین، اکلیل کوهی، زیره سبز صورت گرفت. در خصوص پونه اثرات همیاری دیده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    از مطالعات فوق می توان نتیجه گرفت، اثرات ترکیبی نایسین و اسانس های گیاهی نظیر موارد ذکر شده سبب افزایش تاثیر نایسین بر باکتری های گرم منفی و کاهش غلظت موثر اسانس های گیاهی بر باکتری ها می گردد. البته انجام مطالعات تکمیلی در مدل های آزمایشگاهی و تعمیم آن بر مدل های غذایی الزامیست.
    کلیدواژگان: اکلیل کوهی، سالمونلا تیفی موریوم، زیره سبز، دارچین، پونه، نایسین
  • حسن ممتاز، ناهید ابراهیمی، فریبا اکبری صفحه 27
    هدف
    شیروفرآورده های لبنیبه ویژه به شکل خام از منابع عمده انتقال عفونت به انسان بوده وآلودگی آن ها به میکروارگانیسم هایی نظیر یرسینیا انتروکولیتیکا می تواند برای انسان عوارض زیان باری داشته باشد. این پژوهشباهدف شناسایییرسینیا انتروکولیتیکا در فرآورده هایلبنیخام وپاستوریزه و تعیین سروتیپ O:3این باکتری به روش کشت و PCR انجام شد.
    روش ها
    در فاصله زمانی تیرماه 1389 تا 1390 تعداد 400 نمونه از فرآورده های لبنیبه شکل تصادفی از فروشگاه های عرضه فرآورده های لبنی در سه استان چهارمحال وبختیاری، خوزستان وفارس اخذ و به منظور شناسایی گونه یرسینیا انتروکولیتیکا به روش باکتری شناسی آزمایش شد. سویه های میکروبی جدا شده جهت تعیین سروتیپ O:3یرسینیا انتروکولیتیکا تحت آزمایش PCR قرار گرفت.
    نتایج
    از مجموع 400 نمونه مورد مطالعه 6 نمونه (5 /1 درصد) در روش کشت میکروبی آلوده به یرسینیا انتروکولیتیکا بودند که در این میان 3 سویه(5 درصد) از نمونه های شیر گاو، 2 سویه (10 درصد) از نمونه های بستنی سنتی و 1 باکتری (3 /3 درصد) از نمونه های پنیرمحلی جدا گردید. از 6 باکتری جداشده 4 نمونه (6 /66 درصد) متعلق به سروتیپ O:3این باکتری بود که در این راستا 2 سروتیپ O:3 از نمونه های بستنی سنتی و 2 سروتیپ از نمونه های شیر گاو در آزمایشPCR جدا گردید.
    بحث و نتیجه گیری
    باتوجه به اهمیت فرآورده هایلبنی در انتقال یرسینیا انتروکولیتیکا به انسان رعایت دقیق اصول پاستوریزاسیون و عدم مصرف فرآورده های شیری خام وبه کارگیری آزمون PCR جهت شناسایی مستقیم آلودگی در مواد غذایی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سروتیپ O:3، جداسازی، یرسینیا انتروکولیتیکا، تعیین سروتیپ، فرآورده های شیری
  • امیر شاکریان، حسن ممتاز، ابراهیم رحیمی صفحه 33
    هدف
    باکتری لیستریا مونوسیتوژنز در انسان و حیوان بیماری زا است و عوارض مختلفی را ایجاد می کند. میزان پراکندگی این باکتری در طبیعت زیاد است. راه اصلی انتقال این باکتری به انسان از طریق مصرف غذاهای آلوده است. گوشت مرغ و ماهی دو منبع غذایی اصلی و مهم برای انسان به شمار می رود. لذا شناسایی باکتری از این دو ماده غذایی از نظر بهداشت مواد غذایی بسیار مهم است.
    روش ها
    در این پژوهش تعداد 100 نمونه گوشت مرغ، 100 نمونه گوشت ماهی و 100 نمونه گوشت بوقلمون از فروشگاه های عرضه مرغ و ماهی در شهرکرد اخذ گردید. نمونه ها در محیط غنی کننده لیستریا به مدت 48 ساعت غنی شده و سپس روی محیط انتخابی لیستریا کشت داده شد و پرگنه های مشکوک به لیستریا مونوسیتوژنز، بر اساس نتایج آزمایش های بیوشیمیایی و میکروبیولوژی و همچنین مطالعه الگوی الکتروفورتیک پروتئینیتایید شدند.
    نتایج
    در پایان از 100 نمونه گوشت مرغ 5 نمونه (5%)، و 100 نمونه گوشت بوقلمون 5 نمونه (5%) آلوده به این باکتری شناخته شد و از نمونه های ماهی این باکتری جدا نگردید. نمونه های میکروبی جدا شده در حضور مارکر پروتئینی روی ژل پلی اکریل آمید به روشSDS-PAGEالکتروفورز گردید. درنمونه های الکتروفورز شده تعداد 14 باند پروتئینی با اوزان 30 تا 180 کیلو دالتون مشاهده گردید که در تمام جدایه های میکروبی جداشده مشترک بود که این خود نشانگر تشابه ساختار پروتئینی باکتری های جداشده در این بررسی می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به میزان آلودگی مواد غذایی با منشاء دامی در این منطقه، رعایت اصول بهداشت در کلیه مراحل فراوری مواد غذایی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: بوقلمون، لیستریا مونوسیتوژنز، گوشت مرغ، الگوی پروتئینی، ماهی
  • مهران مرادی، محمد رهنما صفحه 39
    هدف
    این پژوهش با هدف بررسی اثر ضداستافیلوکوکی روغن فرار زیره سبز به صور ترکیبی با نورفلوکساسین صورت پذیرفت.
    روش ها
    روغن فرار با استفاده از گازکروماتوگرافی و گاز کروماتوگرافی متصل با طیف سنج جرمی آنالیز شد. کومین آلدئید دارای بیشترین درصد کمی (27 /21%)در بین 21 ترکیب شناخته شده بود.حداقل غلظت های ممانعت کننده (MIC) با روش رقت سازی براث در مقیاس میکرو تعیین گردید. سویه استاندارد استافیلوکوکوس اورئوس حساس به متی سیلین دارای کمترین مقاومت (MIC: 198 میکرگرم/میلی لیتر) و جدایه های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین دارای بیشترین مقاومت (MIC: 264 تا 396 میکروگرم/میلی لیتر) در برابر روغن فرار بودند.
    نتایج
    اثر ضدمیکروبی روغن فرار در ترکیب با نورفلوکساسین علیه استافیلوکوکوس اورئوس های حساس و مقاوم در برابر متی سیلین سبب کاهش قابل ملاحظه ای در مقادیر کمی حداقل غلظت های ممانعت کننده در قیاس با عملکرد منفرد ضدباکتریایی هر یک از عوامل ضدمیکروبی روغن فرار و نورفلوکساسین شد. بررسی شاخص های ممانعت کننده مشترک سهمی (FICI) نشان داد که برهم کنش ضدمیکروبی بین روغن فرار با نورفلوکساسین علیه جدایه های مقاوم به متی سیلین از نوع هم افزایی (FICI: 37 /0 تا 50 /0) می باشد. همچنین برهم کنش یاد شده بر ضد سویه استاندارد حساس به متی سیلین از نوع افزایشی (FICI: 62 /0) بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج یاد شده باید اذعان نمود که ترکیب یاد شده می تواند به عنوان یک جایگزین برای عوامل ضدمیکروبی سنتتیک باشد.
    کلیدواژگان: نورفلوکساسین، استافیلوکوکوس اورئوس، زیره، حداقل غلظت مهارکننده
  • محسن مبینی دهکردی، فهیمه افضل جوان صفحه 47
    هدف
    شناسایی دقیق گونه های باسیلوس به دلیل پراکندگی فراوان در محیط وکاربرد آن ها در زیست فناوری از اهمیت بالایی برخورداراست.
    روش ها
    در مطالعه حاضر ژن های مرحله اسپورزایی که منحصر به باسیلوس ها می باشند مورد مطالعه قرار گرفتند. ترادف ژنspoIIP مربوط به 17 زیرگونه باسیلوس آنتراسیس به دست آمده از سایت NCBI با استفاده از نرم افزار CLC Main Workbench 5-6-1- Limited Mode مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    الگوهای RFLP به دست آمده از 15 آنزیم برشی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. از آنجایی که الگوهای برش این ژن در باسیلوس آنتراسیس با دیگر سویه های باسیلوسی متفاوت بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    لذا با طراحی پرایمر ویژه برای ابتدا و انتهای ژن می توان توالی مورد نظر را به طور اختصاصی تکثیر کرد و سپس با استفاده از الگوی برش آنزیم های محدودگر گونه و زیرگونه باکتری را تشخیص داد.
    کلیدواژگان: تشخیص مولکولی، باسیلوس آنتراسیس، ژن spoIIP
  • مقاله کوتاه
  • رضا نبوی، علی هاشم زاده کرگدی صفحه 53
    هدف
    در بهار سال 1391 به دنبال شکایت دامداران منطقه کوه خواجه، سیستان از وجود یک بیماری حاد در گوسفندان که منجر به بروز تلفات گردیده بود به منطقه عزیمت نموده و مطالعه جامعی در خصوص این عارضه صورت پذیرفت.
    روش ها
    تعداد گوسفندان گله 3000 راس بوده و میزان تلفات در آن ها 97 راس (23 /3%) برآورد گردید.
    نتایج
    علایم بالینی مشاهده شده در گوسفندان درگیر، شامل: کم خونی مخاطات، لاغری، اسهال و آسیت بود. همچنین بطری زیر فکی در بسیاری از گوسفندان به وضوح قابل رویت بود. در کالبدگشایی تعدادی از گوسفندان تلف شده، هپاتومگالی و پر خونی کبد قابل ملاحظه بود. در زیر کپسول کبدی نقاط خونریزی و مسیر مهاجرت نوزاد فاسیولا مشاهده گردید. ارزیابی هماتولوژی نمونه های خون اخذ شده از گله بیانگر کم خونی از نوع ماکروسیتیک- هیپوکرومیک در اغلب گوسفندان درگیر بود. با توجه به علایم بالینی و مشاهدات کالبدگشایی و هماتولوژی، بروز فاسیولیازیس تحت حاد در این گوسفندان مورد تایید قرار گرفت. جهت کنترل و درمان آلودگیدر کلیه نشخوارکنندگان کوچک منطقه از داروی تریکلابندازول و درمان های حمایتی و همچنین یک دوز واکسن قانقاریای کبدی استفاده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    بروز این فرم از بیماری که معمولا در مناطق پرباران و مرطوب دنیا دیده می شود در منطقه سیستان که از جمله خشک ترین نواحی کشور محسوب می گردد جالب توجه بوده و همچنین از نظر اقتصاد دامپروری و بهداشت انسانی منطقه بسیار حائز اهمیت می باشد.
    کلیدواژگان: سیستان، فاسیولیازیس، ایران، گوسفند
|
  • Ahadianm., Zahraei Salehit., Madadgar, O Page 1
    Salmonella spp. is the most common zoonotic pathogen of human and animals which found worldwide. Moreover of problem with infection and pathogenecity of these bacteria, their multiple drug resistance is a main problem in many countries. The resistant bacteria to antibiotics could emerge and dominant after administration of these drugs and can transmit to intestinal bacteria of human via plasmid's conjugation by consumption of contaminated foods or direct contact with animals. In this study, plasmid profiles of Iranian animal salmonella isolates were determined and relationship between transmissibility of resistance to commonly used antibiotics includes: ampicillin, vancomycin, kanamycin, erythromycin, gentamicin, chloramphenicol, ceftazidime, cefotaxime and trimethoprim, and their ability of transfer the resistance to gut bacteria were studied. The results showed that 25.92%, 27.77%, 27.77%, 12.96%, 3.7% and 1.85% of salmonella isolates were resistant to 5, 4, 3, 2, 6 and 1 antibiotic respectively. Also, plasmid profile of these isolates showed 66.66% carried 1 plasmid with 12 kbp weight, 25.92% carried 2 plasmids with 12 and 1 kbp weight, 1.85% carried 1 plasmid with 1 kbp weight and 1.85% carried 2 plasmids with 12 kbp and 1.3 kbp weight. However most of salmonella isolates only showed a 12 kbp plasmid but some showed 12 kbp and 1 kbp plasmid profile. High drug resistant salmonella strains were conjugated with E.coli O2 K12. The results showed that transmission of resistance to: ampicillin, vancomycin and kanamicin were completely successful. While the transmission of ceftazidim and thrimetoprim were done partially. In conclusion we showed that animal source salmonella can transmit plasmids responsible for multi drug resistance to E.coli and should be consider in management of disease control.
    Keywords: Salmonella, Escherichia coli, antibiotic resistance
  • Bahadorans., Madresehs., Salehi, E Page 11
    Salmonellosis caused by bacteria from the genus of salmonella. Motile Salmonellaserotypes can infect a very wide variety of hosts such as birds. Pigeons infected tosalmonella can directly and indirectly cause infections in commercial poultry andconsequently in humans by consumption of infected poultry meat and egg. So in thisstudy, existence of salmonella contamination in domestic pigeons of Shahrekord districtwas investigated. In this survey, we take feces samples from 200 pigeons of throughoutthe Shahrekord district. After traveling to laboratory of veterinary faculty of ShahrekordUniversity, samples were cultured in Selenit F broth and then SS agar and incubated for24 hours. Suspected colonies cultured in TSI, Urea broth and other selected media.Results showed that one pigeon (0.5%) was contaminated to salmonella. It could beconcluded that there is salmonella contamination in pigeons of Shahrekord district. Sothese birds can count as a source for contaminating of broiler and layer chickens andconsequently human salmonella infections, therefore suitable hygienic measurementsshould be applied to prevent this transmission.
    Keywords: Salmonella, Pigeon, Shahrekord
  • Rahnamam., Asghari, M Page 17
    In the food industry to increase shelf life and maintain quality by reducing, eliminatingor controlling disease-causing germs or food spoilage occurs. The proof of the harmfuleffects of chemical preservatives, replacing them with a variety of natural ingredientssuch as essential oils and discussion of natural antibiotics is increasing. The aim of thisstudy was to determine the antibacterial activity and minimal inhibitory concentration(MIC) and minimum fungicidal concentration (MBC) of plant essential oils rosemary,cinnamon, oregano and cumin, alone and in combination with nisin against Salmonellatyphimurium phage type 138 Issue 2 At the heart of the broth - was Brain. In this study,the concentration of 600 micrograms per ml of essential oil and nisin 5/2 microgramsper ml at a temperature of 15 ° C and pH of five, six and seven were studied. In thisstudy Salmonella typhimurium, respectively, cinnamon essential oil, rosemary, cuminand oregano had a deterrent effect. Nisin alone was ineffective on Salmonellatyphimurium. But in keeping with the highest synergistic effect of the essential oilsfrom cinnamon, rosemary, cumin done. Synergy effects were seen in Pune.However,studies in experimental models and generalized models of its food requirement.
    Keywords: rosemary, cinnamon, oregano, cumin, nisin, Salmonella typhimurium
  • Hassan Momtaz, Nahid Ebrahimi, Fariba Akbari Page 27
    Milk and dairy products especially in the raw milk are major sources of humaninfection. However their contamination to objects such as Yersinia enterocolitica canaffect human being harmfully. This study aimed at identification of Yersiniaenterocolitica in pasteurized and raw dairy products and serotype O:3 identification viathe culture and PCR methods. The period of Jun 2010 to Jun 2011, 400 samples of dairyproducts were randomly collected from dairy supply market in three provinces ofChaharmahal va Bakhtiari, Khozestan and Fars. For Yersinia enterocoliticaidentification were tested by bacteriology method. Bacterial isolated for identificationserotype O:3 of Yersinia enterocolitica were tested by PCR method. Of 400 sampleswere studied, six samples (1.5%) were recognized infectious by Yersinia enterocoliticain culture method which three isolates (5%) from raw cow milk, two isolates (10%)from traditional ice-cream, and one bacteria (3.3%) from traditional Cheese wereisolated. From these six isolated, 4 samples (66.6%) were belong to serotype O:3 that inthis regard, two to serotype O:3 from traditional ice-cream and two serotype from cowmilk were isolated by PCR test. The importance of dairy products in transition ofYersinia enterocolitica to humans, accurate observance basis pasteurization and don’tused raw dairy products and used PCR method for identification direct infection in foodis recommendation.
    Keywords: Yersinia enterocolitica, Serotype O:3, Isolation, Serotyping, Dairy products
  • Shakeriana., Momtazh., Rahimi, E Page 33
    Listeria monocytogenes is a zoonotic pathogen in human and animals and cause hardeffects. The main transmission way of this bacteria to human is by using ofcontaminated foods. Fish and poultry meat are known as the two important and mainfood source for human. Therefore isolation of this bacteria from these two food sourceis much important. In this study 100 sample of poultry meat and 100 sample of Turkeymeat and 100 sample of fish meat obtained from Shahrekord markets. These samplesenriched in listeria enrichment broth for 48 hour, then cultured in listeria selective agarand colonies suspected to be listeria monocytogenes, identified and for final purposebiochemical and microbiological tests performed. Listeria monocytogenes isolated fromsamples were studied by SDS-PAGE. SDS-PAGE protein profiles obtained werespecies specific. SDS-PAGE showed approximately 14 bands with molecular weightsranging between 30 and 180 KDa. Total protein patterns were strictly specific forspecies. At last from 100 poultry meat, 5 samples (5%) and from 100 Turkey meat, 5samples (5%) realized to be contaminated to this bacteria, and from 100 fish sample nobacteria isolated. In comparison with the world average, the contamination to thisbacteria in Shahrekord is low, but regarding of hygiene principles in cooking foods andprocess foods seems necessary and important.
    Keywords: Listeria monocytogenes, Broilers Chicken, Turkey, Fish meats, Protein profiles
  • Mehran Moradi, Mohammad Rhnama Page 39
    This study was carried out to evaluate the combined anti-staphylococcal effect of cuminessential oil with norfloxacin. The oil was analyzed using GC and GC-MS. Cuminaldehyde was the most abundant (21.27%) constituent. The microdilution broth assaywas applied to determine minimum inhibitory concentrations (MICs). The standardmethicillin sensitive strain of Staphylococcus aureus (MIC = 198 Μg/ml) and themethicillin resistant clinical isolates of Staphylococcus aureus (MIC= 264-396 μg/ml)were the most sensitive and resistant organisms against the essential oil, respectively.The combined application of the essential oil and norfloxacin against methicillinsensitive or resistant Staphylococcus aureus was decreased significantly whencompared to their single application. The fractional inhibitory concentration indices(FICIs) indicated the synergism phenomenon (FICIs = 0.37-0.5) between the essentialoil and norfloxacin against the methicillin resistant isolates. In addition, theantimicrobial interactions against the methicillin sensitive Staphylococcus aureus wereadditive (FICI = 0.62). The results showed that the used antimicrobial combinationcould be considered as an appropriate alternative instead of synthetic antimicrobialagents.
    Keywords: Cumin, Staphylococcus aureus, norfloxacin, MIC
  • Mohsen Mobini, Dehkordi, Fahime Afzal, Javan Page 47
    Iidentifications of Bacillus species is very important Because of dispersion in the environment and their application in biotechnology. In the present text, sporulation stage genes were studied which are unique to Bacillus. 17spoIIPgene sequences of Bacillus anthracis obtained from the NCBI website were studied using software CLC Main Workbench 5-6-1 - Limited Mode. The RFLP patterns were obtained by cutting the gene sequences with the 15 restriction enzymes and then compared together. Since the patterns of cutting of Bacillus anthracis were different from other bacilli, it was possible to design the specific primers for initiation and end of the genes and then amplified the sequence specifically. Finally, based on the restriction enzymes patterns, identification of bacteria were done in species and subspecies levels.
    Keywords: Molecular detection, Bacillus anthracis, spoIIP gene
  • Reza Nabavi, Ali Hshemzadeh Kargadi Page 53
    In the spring 2012, some of stockbreeders in Kouh-Khajeh area of Sistan district in Irancomplained severely because of an acute fatal disease in their sheep flocks that could not be removed by antibiotic therapies. The mortality rate has been estimated 97 out of 3000 (3.23%) sheep population. The clinical signs were progressive anaemia, emaciation, diarrhoea, Ascite and bottle jaw. In necropsy of some dead sheep, hepatomegaly and subcapsular hemorrhage were detected. Also the migratory tracks of flukes were observed. The haematological findings revealed Macrocytic Hypochromic Anemia in affected sheep. For treatment of this subacute fascioliasis, Triclabendazole and Clostridial vaccine were used effectively. Acute and subacute fascioliases are not prevalent parasitic disease in dry and desert climates. Sistan is on of the driest areas in Iran and occurrence of subacute fascioliasis in this area is extraordinary and should be noted to prevent veterinary and human disadvantages.
    Keywords: Subacute, Fascioliasis, Sheep, Sistan, Iran