فهرست مطالب

نشریه نوآوری در علوم و فناوری غذایی
پیاپی 20 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/18
  • تعداد عناوین: 12
|
  • حامد فاطمیان*، شادی گیاه چی، سید ابراهیم حسینی، عباس گرامی صفحه 1
    اساس فرایند خشک کردن به روش اسمزی، قراردادن مواد غذایی درمحلول هیپرتونیک است. این محلولها دارای فشار اسمزی بالاو فعالیت آبی کمتری نسبت به سلولهای موادغذایی هستند. فرایند خشک کردن به دلایل متعدد سبب افت ویژگی های کیفی محصول نهایی می شود. بدین منظور بکارگیری تیمارهای مقدماتی نظیرخشک کردن به روش اسمزی ضروری به نظر می رسد. ازآنجایی که فرایند خشک کردن به روش اسمزی واجد نواقصی نظیر جذب ماده خشک به بافت ماده غذایی و همچنین عدم مدیریت مناسب به منظور استفاده های مجدد ازمحلولهای اسمزی بکاررفته است، استفاده از پوشش های خوراکی به همراه دفعات تغلیظ های متوالی محلول حائز اهمیت است. دراین مطالعه طی فرایند آبگیری اسمزی حلقه های گلابی رقم دوشس، اثراستفاده از پوشش خوراکی کربوکسی متیل سلولز 5/0 درصد وزنی_وزنی و تعداد دفعات تغلیظ متوالی و استفاده های مجدد از محلول اسمزی ساکارز 50 درصد وزنی- وزنی، در دمای 30درجه سانتیگراد تا 5بار، بر پدیده های موثردر انتقال جرم شامل کاهش محتوای رطوبت، جذب مواد جامد محلول و کارایی فرایندآبگیری اسمزی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد استفاده از پوشش های خوراکی و نیز افزایش دفعات متوالی تغلیظ محلول های اسمزی سبب افزایش کارآیی فرایند آبگیری اسمزی می شود. مطابق بررسی ها استفاده از پوشش های خوراکی نه تنها سبب افزایش کارایی در هر لحظه از فرایند می شود، بلکه با گذشت زمان طی عملیات آبگیری تا دقیقه پایانی مرتبا«باعث افزایش این نسبت می شود. در این مطالعه نمونه های اسمزی پوشش داده شده که طی پنج بارمتوالی تغلیظ شده اند، بعنوان نمونه برتر شناخته شدند.
    کلیدواژگان: پدیده های انتقال جرم، پوشش های خوراکی، تغلیظ های متوالی محلول، خشک کردن اسمزی، گلابی
  • محسن رادی*، صدیقه امیری صفحه 9
    هدف از این مطالعه تولید نانوذرات چربی با استفاده از تری استئارین بود. به این ترتیب از ترکیب تری استئارین در کنار سورفاکتانت، حلال و آب برای تهیه نانوذرات چربی به روش میکروامولسیون استفاده گردید. سپس با استفاده از تکنیک پراکنش نوری ابعاد نانوذرات تولید شده اندازه گیری شد. نتایج حاصل از این تکنیک ابعادی حدود 100 نانومتر را برای ذرات نانویی نشان داد. نتایج حاصل از بررسی تاثیر سرعت به هم زدن بر اندازه نانوذرات چربی نشان داد که سرعت به هم زدن به طور معنی داری بر اندازه ذرات تاثیر می گذارد، به طوریکه با افزایش میزان دور هم زدن، اندازه ذرات کاهش می یابد. سپس ارتباط بین ابعاد ذرات و میزان جذب نوری آن ها مدل گردید. نتایج حاصل از میکروسکوپ الکترونی نیز نتایج حاصل از تکنیک پراکنش نوری را تایید کرد، ضمن اینکه کروی بودن نانوذرات تولیدی را نیز نشان داد.
    کلیدواژگان: نانوذرات چربی، تری استئارین، تکنیک پراکنش نوری
  • رضوان شاددل*، محمدحسین حداد خداپرست، عبدالمجید مسکوکی، رضا گل مزرجی صفحه 15
    بخش عمده ای از قدرت آنتی اکسیدانی پوست پسته وحشی مربوط به ترکیبات پلی فنلی آن می باشد. یکی از روش های جدید استخراج ترکیبات پلی فنلی، استفاده از آب مادون بحرانی است. در این تحقیق میزان ترکیبات پلی فنلی پوست بنه رقم موتیکا، با بهره گیری از شبکه عصبی انتشار معکوس مدل سازی شد. مدل سازی این فرایند به کمک 27 مجموعه از داده های تجربی انجام شده و متغیرهای ورودی شبکه عصبی شامل سه پارامتر دما (110 الی °C200)، زمان فرایند (30 الی60 دقیقه) و نسبت اختلاط حلال (1:10 الی 1:50) بودند. به علاوه، میزان ترکیبات پلی فنلی (میلی گرم اسید گالیک بر کیلوگرم) به عنوان پارامتر خروجی شبکه عصبی انتخاب گردید. نتایج نشان داد که شبکه عصبی انتشار معکوس با تعداد 12 نرون در لایه پنهان همراه با تابع فعال سازی سیگموئیدی به عنوان بهترین شبکه، توانست میزان ترکیبات پلی فنلی پوست بنه را با ضریب تبیین 95 درصد پیش بینی نماید. در ادامه با بررسی تمام جواب ها، سطوح بهینه فرایند تعیین گردید. نتایج بهینه سازی نشان داد که انجام فرآیند استخراج ترکیبات پلی فنلی در دمای °C166، مدت زمان 60 دقیقه و نسبت اختلاط 36:1 پوست بنه-آب (وزنی-حجمی) بیشترین میزان ترکیب استخراج شده را بدست می دهد. نتایج تجربی حاصل از آزمایشات با شرایط بهینه نشان دهنده عملکرد مناسب روش پیشنهادی می باشد.
    کلیدواژگان: آب مادون بحرانی، آنتی اکسیدان، پوست بنه، پلی فنل، شبکه عصبی
  • شادی جعفری سواره، امیر حسین الهامی راد*، سید حسین استیری، محمد آرمین صفحه 23
    در این تحقیق یافتن شرایط بهینه فرآوری آب هویج با استفاده از شیوه های مختلف آنزیم بری و تاثیر آن بر میزان ترکیبات آنتی اکسیدانی مورد بررسی قرار گرفت. آنزیم بری به 3 روش غوطه وری در آب،محلول اسید سیتریک 21/0 درصد وغوطه وری در آب و در ادامه حرارت دهی با مایکروویو انجام گرفت و با نمونه شاهد مقایسه شدند.راندمان استحصال آب هویج،اسید آسکوربیک، فعالیت آنتی رادیکالی(خصوصیات آنتی اکسیدانی)، میزان ترکیبات فنلی و کاروتنوئیدی اندازه گیری شدند. آزمون ها در 4 زمان مختلف قبل از پاستوریزاسیون،بعد از پاستوریزاسیون، 15 روز و 30 روز بعد از نگهداری در دمای یخچال انجام شدند.طرح آماری مورد استفاده به صورت آزمون فاکتوریل در قالب کاملا تصادفی در 3 تکرار انجام شد. میانگین ها با استفاده از آزمون دانکن در سطح 05/0 مقایسه شدند. نتایجنشان داد که فرآیند آنزیم بری و زمان نگهداری اثر معناداری بر خصوصیات آنتی اکسیدانی آب هویج داشت. بیشترین خصوصیات آنتی اکسیدانی در نمونه شاهد تعیین شد.در بین سه روش آنزیم بری بالاترین میزان ترکیبات فنلی و اسید آسکوربیک و بیشترین فعالیت آنتی رادیکالی مربوط به نمونه آنزیم بری شده به شیوه اسید سیتریک بود.همبستگی قوی میان فعالیت آنتی رادیکالی با محتوای کاروتنوئیدی، اسید آسکوربیک وترکیبات فنلی (9343/0R2=) تعیین شد.
    کلیدواژگان: آب هویج، آنزیم بری، خصوصیات آنتی اکسیدانی، زمان نگهداری
  • حسن صفی یاری*، عبدالعباس جعفری، محمدحسین رئوفت صفحه 33

    یکی از مشکلاتی که در مکانیزاسیون شیلات در ارتباط با جداسازی سر ماهی وجود دارد، خارج شدن مقداری از گوشت ماهی به عنوان ضایعات می باشد. لذا طراحی دستگاهی که بتواند ضایعات سر زنی ماهی را کم کند ضروری می باشد. در جهت حصول این هدف لازم بود مطالعات مقدماتی صورت گیرد. لذا ابتدا با عکسبرداری اشعه ایکس از 75 عدد ماهی قزل آلا، بافت داخلی ماهی به همراه امعا و احشاء و اسکلت ماهی مشخص گردید. سپس مناسب ترین منطقه جهت جداسازی سر ماهی که کمترین اتلاف گوشت را داشته باشد (در پشت برانشی) شناسایی شد. در ادامه توسط برنامه ای که در نرم افزار MATLAB 2009 تهیه شد فاصله نقطه بهینه برش تا نوک ماهی محاسبه گردید. سپس فاصله بهینه برش بر اساس خصوصیات مستخرج از پردازش تصویر (طول، ارتفاع، قطر معادل، قطر بزرگ بیضی، قطر کوچک بیضی، مساحت و محیط ماهی) در قالب مدلهای خطی رگرسیونی با روش گام به گام برآورد شد. نتایج نشان داد که ضرایب تبیین جهت تخمین فاصله بهینه برش توسط خصوصیات مستخرج از پردازش تصویر همگی قابل قبول بودند. بهترین مدل جهت پیش بینی شعاع برش بر اساس قطر معادل R = 1.5679ED + 3.248 با ضریب تبیین = 93.21 R2و RMSE = 1.33 به دست آمد.

    کلیدواژگان: نقطه بهینه برش، جداسازی سر، ماهی قزل آلا، پردازش تصویر
  • مانیا صالحی فر، مهسا شفیع سلطانی*، مریم هاشمی صفحه 43
    گندم ایران در اغلب مناطق به دلیل نوع خاک و شرایط آب و هوایی، دارای کیفیت مناسبی جهت تولید آرد مناسب برای نان نمی باشد و به دلیل آنکه کنترل شرایط جوی و سایر عوامل موثر در کیفیت گندم مشکل ودر اغلب مواقع خارج از کنترل می باشد در بسیاری از موارد، کیفیت آرد به دست آمده چندان مقبول نبوده و به ویژه در تولید نان نواقصی مشاهده می گردد. از جمله مشکلات گندم ایران جهت تولید نان، نامناسب بودن فعالیت آنزیمی آمیلولتیک آرد گندم، می باشد که مشکلاتی را در صنعت تولید نان ایجاد می نماید. افزودن آنزیمهای خانواده آمیلازی به آرد به عنوان یک راهکار مناسب مطرح است. بر همین اساس دراین تحقیق اثر افزودن آنزیم آلفا آمیلاز قارچی بر ویژگی های رئولوژیکی خمیر توسط دستگاه فارینوگراف بررسی شد و حجم مخصوص و ویژگی های حسی نان حجیم حاصل از آن چون بافت، رنگ پوسته، شکل نان، بیاتی و دیگر ویژگی ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج بعد از تجزیه و تحلیل آماری به روش چند دامنه ای دانکن نشان داد افزودن آنزیم آلفا آمیلاز به خمیر سبب کاهش مدت زمان توسعه خمیر، مقاومت خمیر، جذب آب آرد، عدد کیفی فارینوگراف و افزایش درجه سست شدن، افزایش حجم مخصوص، بهبود بافت، رنگ، شکل نان و به طور کلی افزایش امتیاز کلی در ارزیابی حسی و همچنین به تعویق انداختن بیاتی، در مقایسه با خمیر و نان شاهد می شود. در این تحقیق میزان ppm 5 آنزیم آلفا آمیلاز بعد از اندازه گیری توسط دستگاه های فالینگ نامبر و فارینوگراف به عنوان میزان بهینه انتخاب گردید.
    کلیدواژگان: آرد گندم، آلفا آمیلاز، نان تست، رئولوژی خمیر، کیفیت نان
  • ساناز صفایی*، مهران اعلمی، فاطمه فاضلی صفحه 55
    جوانه گندم یکی از مهم ترین فراورده های جانبی حاصل از آسیاب گندم است.این ترکیب منبع پروتئین ارزان قیمتی است که از آن در فرآورده های غذایی مختلف استفاده می شود.در این تحقیق با توجه به ارزش تغذیه ای بالای آرد جوانه گندم امکان استفاده از این ماده مغذی به جای آرد گندم در تولید سوسیس معمولی مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، آرد جوانه گندم فاقد چربی با مقادیر مختلف (50، 75 و 100 درصد) به جای آرد گندم در محصول سوسیس به کار گرفته شد. نمونه شاهد به طور یکسان با آرد گندم تولید گردید. نمونه های تولیدی از نقطه نظر ویژگی های شیمیایی (مقادیر پروتئین، افت پخت، چربی، رطوبت، خاکستر و pH)، فیزیکی (بافت و رنگ) و نیز خصوصیات حسی تحت بررسی قرار گرفتند. نمونه های تولیدی با آرد جوانه گندم مقادیر پروتئین، رطوبت و خاکستر بالاتر و چربی و افت پخت پایین تری داشتند، همچنین تغییر قابل ملاحظه ای در میزان pH نمونه ها دیده نشد (05/0P>). میزان روشنی در نمونه های حاوی آرد جوانه گندم کاهش یافت، اما نمونه ها از نظر قرمزی و زردی تفاوت قابل ملاحظه ای نداشتند(05/0P>) و بیشترین شدت رنگ مربوط به نمونه های تهیه شده با 100درصد آرد گندم بود. از لحاظ ویژگی های بافتی، نمونه ها از لحاظ میزان انسجام و ارتجاعیت اختلاف معنی داری نداشتند (05/0P>)؛ اما میزان سختی، چسبندگی و قابلیت جویدن کاهش یافت. نمونه ها از نظرمزه، بو و رنگ تفاوت قابل ملاحظه ای باهم نداشتند (05/0P>). همین طور تیمار های حاوی آرد جوانه گندم تفاوت قابل ملاحظه ای از نظر میزان تردی با هم نداشتند.
    کلیدواژگان: آرد جوانه گندم چربی گرفته، آرد گندم، خصوصیات بافتی و حسی، سوسیس، ویژگی های فیزیکی
  • داود بیک نژاد*، حمیدرضا جلیلیان، محمد جواد چایچی صفحه 65
    عسل علاوه بر اینکه یک محصول غذایی فوق العاده است، دارای خواص درمانی نیز می باشد. از سوی دیگر کیفیت عسل می تواند در اثر عوامل مختلف دچار تغییر شود. در این پژوهش کیفیت تعدادی از نمونه های عسل تولید شده در مناطق مختلف استان گلستان در سال 1390 به روش های شیمیایی و فیزیکی مورد بررسی قرار گرفت. بعد از آماده سازی نمونه ها، رطوبت، وزن مخصوص، مواد جامد محلول، خاکستر، اسیدیته، pH، قند احیاکننده قبل از هیدرولیز، درصد ساکارز، فروکتوز و گلوکوز، نسبتهای فروکتوز به گلوکز و گلوکز به آب، هدایت الکتریکی، چرخش نور قطبیده و رنگ مورد ارزیابی قرار گرفت و با مقادیر استاندارد مقایسه گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که میانگین میزان رطوبت، وزن مخصوص محلول20درصد، مواد جامد محلول، خاکستر، pH، اسیدیته آزاد، اسیدیته لاکتون، اسیدیته کل، قند احیاءکننده قبل از هیدرولیز، درصد ساکارز، فروکتوز و گلوکوز، نسبت فروکتوز به گلوکز، نسبت گلوکز به آب، هدایت الکتریکی، میزان چرخش نور قطبیده به ترتیب: 01/18درصد، 32/1، 24/80درصد، 24/0درصد، 47/4، 6/26 میلی اکی والان برکیلوگرم، 86/20 میلی اکی والان برکیلوگرم، 42/47 میلی اکی والان برکیلوگرم، 06/76درصد، 51/0 درصد، 49/41درصد، 57/34 درصد، 20/1، 92/1و 41/4- می باشد. با مقایسه مقادیر بدست آمده با مقادیر استاندارد، کیفیت نمونه های عسل مطالعه شده مورد تایید قرار گرفت. بررسی ها نشان دادند که عسلک در کمیتهای pH، هدایت الکتریکی، درصد فروکتوز و چرخش نور قطبیده با نمونه های عسل با منشا گیاهی متمایز است. همچنین همبستگی بین برخی کمیت های نمونه های عسل مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: استان گلستان، چرخش نور قطبیده، خواص فیزیکوشیمیایی، رنگ، عسل، عسلک
  • زهره دیدار*، یاسر زنگنه اسدآبادی صفحه 75
    ساورکرات محصول تخمیری کلم است که به دلیل خواص تغذیه ای جزو غذاهای فراسودمند محسوب می گردد. بررسی تاثیر نوع کلم(قرمز و سفید) و طعم دهنده های مختلف(شوید، نعناع، پودر لیمو، سرکه و فلفل قرمز) بر ویژگی های شیمیایی(میزان ویتامین ث، میزان نیترات، میزان نیتریت و میزان تیوسیانات) و حسی(عطر و طعم، ظاهر و پذیرش کل) ساورکرات انجام شد. نتایج نشان داد که میزان ویتامین ث در ساورکرات کلم قرمز بیش از کلم سفید بود، در حالیکه میزان نیترات، نیتریت و تیوسیانات در ساورکرات کلم قرمز کمتر از کلم سفید بود(آزمون دانکن، 5/0%p<). ساورکرات کلم سفید تهیه شده با مواد طعم دهنده ی پودر لیمو(1/0 درصد) و سرکه(2 درصد) بیشترین امتیاز و ساورکرات کلم سفید نمونه شاهد کمترین امتیاز صفات حسی را داشتند. ساورکرات کلم قرمز بیشترین امتیاز صفات حسی مربوط به تیمار تهیه شده با مواد طعم دهنده شوید(1/0 درصد) و نعناع(1/0 درصد) و نیز نمونه تهیه شده توسط فلفل قرمز(1/0 درصد) و سرکه(2 درصد) بود.
    کلیدواژگان: ساورکرات، کلم سفید، کلم قرمز، نیترات، نیتریت، تیوسیانات، ویتامین ث
  • سیدعلی مرتضوی، مرضیه معین فرد، الناز میلانی* صفحه 83
    پنیر محلی حاصل از شیر خام یکی از پرمصرف ترین پنیرهای موجود در دنیا می باشد. با این حال، موضوع انتقال برخی باکتری های بیماریزا در این فرآورده، از دیدگاه سلامت عمومی بسیار قابل اهمیت است. برخی گزارشات در خصوص شیوع عفونت غذایی ناشی از مصرف پنیر و حضور ارگانیسم های بیماریزا داخل آن می باشد. پنیر کردی، نوعی پنیر نیمه سخت بوده و بصورت سنتی در نواحی شرق ایران از شیر خام گوسفندو گاو تولید می شود. این پنیر دوره رسیدگی خود را داخل مشک می گذراند، در نتیجه اغلب مجموعه ای از واریته های گوناگون میکروارگانیسم بوده و دارابودن ویژگی های حسی منحصر به فرد، این نمونه پنیر را ممتاز ساخته است. هدف از این مطالعه، بررسی میکروارگانیسم های آلوده کننده پنیر در 4 دوره زمانی 0، 20، 40 و 60 روز دوره رسیدگی، در شرایط سنتی بود. شمارش کل باکتری های مزوفیل، کلی فرم، اشرشیاکلی، کپک، مخمر، سالمونلا و استافیلوکو وس اورئوس مطابق روش های استاندارد ملی ایران انجام شد.نتایج نشان داد، شمارش میکروارگانیزم ها پس از گذشت 20 روز به حداکثر میزان خود رسید که از این میان کلی فرم ها و اشریشیاکلی مهمترین گروه بودند. ولی با گذشت زمان تعداد آن ها کاهش یافت و در پایان دوره رسیدگی هیچ کلی فرم و اشرشیاکلی در نمونه ها مشاهده نشد. میانگین شمارش کپک ومخمر مربوط به 2 نمونه پنیر در روز اول معادل ml/ CFU105× 4 بود امادر 20 روز بعد از تولید به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافت ولی تا پایان دوره رسیدگی روند کاهشی را طی کرد. بررسی های انجام شده حاکی از عدم حضور سالمونلا و استافیلوکوک های کواگولاز مثبت طی دوره نگهداری بود. در طول دوره رسیدگی پنیر، pH نمونه ها به آهستگی کاهش یافت. مطابق نتایج این پژوهش؛ حضور مقادیر بالااز میکروفلور بیماریزا در نمونه های پنیر در اولین روزهای تولید بیانگر عدم رعایت پروسه بهداشتی در حین مراحل انتقال و تولید پنیر سنتی بود. اما زمان بهینه مصرف پنیر کردی محلی در انتهای دوره رسیدگی 60 روزه و بواسطه کاهش میکروفلور نامطلوب، کاهش pH و افزایش جمعیت میکروفلور مفید اسید لاکتیک باکتری ها می باشد.
    کلیدواژگان: پنیرسنتی کردی، کلی فرم، کپک و مخمر، استافیلوکوک های کواگولاز مثبت و سالمونلا
  • محمدغلامی پرشکوهی*، علی ماشاءالله کرمانی، میلاد محمدی شمامی، مهرداد سلیمی بنی، احسان عبدالعلی زاده صفحه 93
    خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مواد کشاورزی، تاثیر عمده ای روی عملکرد و بازده ماشین ها و دستگاه های خط فرآوری دارد. در این تحقیق، برخی خواص مکانیکی پسته دهان بسته ارقام قزوینی(قزوینی و بویین زهرایی)، شامل نیروی شکست، تغییر شکل تا نقطه شکست و انرژی شکست در سه سطح رطوبت (5/3، 12، 5/19 درصد تر پایه) و در دو جهت بارگذاری اندازه گیری و محاسبه شد. نتایج نشان داد که تاثیر رطوبت بر نیروی شکست پسته دهان بسته در هر دو رقم با افزایش رطوبت به صورت معنی داری در سطح احتمال 1 درصد کاهش می یابند، اما تغییر شکل تا نقطه شکست با افزایش رطوبت افزایش می یابد. تاثیر رطوبت بر انرژی شکست معنی دار نبود. تاثیر جهت بارگذاری و رقم بر خواص مکانیکی ذکر شده معنی دار نبود. با افزایش رطوبت از سطح 5/3 تا 5/19 درصد، نیروی شکست و انرژی شکست به ترتیب برای رقم قزوینی از 14/102 تا 49/54 نیوتن و 8/22 تا 22/20 میلی ژول و برای رقم بویین زهرایی از 53/122 تا 95/29 نیوتن و 17/23 تا 18/13 میلی ژول کاهش یافت. همچنین تغییر شکل تا نقطه شکست برای رقم قزوینی 21/0 تا 72/0 میلی متر و برای رقم بویین زهرایی از 36/0 تا 7/0 میلی متر افزایش یافت.
    کلیدواژگان: انرژی شکست، پسته، تغییر شکل تا نقطه شکست، خواص مکانیکی، نیروی شکست
  • مرجان یعقوبی، حمید توکلی پور*، امیرحسین الهامی راد، سید حمیدرضا ضیاء الحق، بیژن عسگری صفحه 103
    هدف از این تحقیق تولید فرآورده خشک شده سیب زمینی، بررسی اثر نوع روش خشک کردن (آون هوای گرم، میکروویو و میکروویو-آون) بر توانایی جذب آب مجدد، ویتامین ث و چروکیدگی بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری، از طرح کاملا تصادفی استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین فرآورده های تولید شده با روش های خشک کردن وجود داشت و توجیه آن در متفاوت بودن مکانیزم خشک کردن می باشد. به عنوان مثال اسید آسکوربیک در فرآورده های خشک شده در میکروویو به طور معنی داری (05/0> p) در سطح بالاتری نسبت به فرآورده های خشک شده در دو روش دیگر بود. همچنین مقدار نشاسته مکعبهای خشک شده در میکروویو بیشتر از سایر نمونه ها بود که این مورد یکی از دلایل بالاتر درصد جذب آب مجدد در نمونه میکروویو است. بررسی تغییرات درصد چروکیدگی طی خشک کردن با روش های مختلف نشان داد که نمونه های خشک شده در میکروویو کمترین درصد چروکیدگی را داشت.
    کلیدواژگان: سیب زمینی، خشک کردن، اسیدآسکوربیک، نشاسته، چروکیدگی، جذب مجدد آب
|
  • H. Fatemian*, S. Giahchi, S. E. Hosseini, A. Gerami Page 1
    Osmotic treatment is based on placing foods into a hypertonic solution that has higher osmotic pressure and lower water activity than the foodstuffs. Food dehydration process in several reasons, causes deteriorate qualitative characteristics in final products. So it is necessary to use some pretreatments such as osmotic dehydration. The Major limitation with commercial production of osmotically dehydrated products is the high solid uptake by the texture and lack of proper management of osmotic solutions. Use of edible coating with reused of solution is important. In this research, during osmotic dehydration of pear rings, the effects of concentration of sucrose solutions of 50 percent (w/w), the CMC 0.5 percent (w/w), as in edible coat, in constant temperature of 30ºC, and reconstitution of osmotic solutions (until 5 times), were investigated on mass transfer phenomena including of the water loss (WL), solid gain (SG) and productivity ratio (WL/SG) of osmotic process. The result showed that use of edible coat and reconstituted osmotic solutions, increases the productivity ratio of process. The results present the osmotic coated samples were obtained after 5 times reconstitution of osmotic solution, as the superior samples.
    Keywords: Osmotic Dehydration, Mass Transfer of Phenomena, Edible Coating, Reconstitution of Osmotic Solution, Pear
  • M. Radi*, S. Amiri Page 9
    The aim of this study was to produce solid nano-particles by tristearin. For this purpose, the combination of tristearin with surfactant, solvent and water was used using solvent injection method. Dynamic light scattering (DLS) was used to measure the size of produced particles. The results of DLS showed diameters about 100 nm for produced particles. The results showed that mixing speed affected the solid nano-particles diameter, as their sizes were reduced with mixing speed. The relation between particle diameters and their transmittance were modeled. The results of SEM confirmed the DLS results and showed that the produced nano-particles had spherical shapes.
    Keywords: Lipid Nano, Particles, Tristearin, Dynamic Light Scattering
  • R. Shaddel*, M. H. Haddad Khodaparast, A.Maskooki, R. Golmezreji Page 15
    Bene hull antioxidant activity is mainly related to polyphenolic compounds. One of the new methods to extract polyphenolic compounds is subcritical water extraction. The present study focused on modelling the amount of bene hull (Pistacia atlantica) polyphenolic compounds extracted with subcritical water method, using back propagation neural network. Process modelling is done with 27 sets of experimental data and temperature (110-200°C), process time (30-60 min) and solvent mixing ratio (1:10 - 1:50) were selected as neural network input variables. Also, the amount of polyphenolic contents (mg gallic acid/kg) was considered as the output of the process. The results showed that Back propagation Neural Network (BPNN) with 12 neurons in the hidden layer by sigmoid activation function, as the best network, could predict the amount of polyphenolic compounds with a correlation coefficient of 95%. In the next stage developed model was optimized using Enumeration method. Optimization results indicated that phenolic compounds extraction process can be achieved at 166 °C for 60 min and the ratio of 36:1 for water to Bene hull (w/v). Experimental results obtained from experiments with optimal conditions indicates proper function of the proposed method.
    Keywords: SubcriticalWater, Antioxidant, Bene Hull, Polyphenol, Neural Network
  • S. Jafari Savareh, A. H. Elhamirad*, S. H. Estiri, M. Armin Page 23
    In this study, finding optimal processing conditions of carrot juice in relation to the effect of blanching on antioxidant compounds have been examined. Blanching was conducted through three
    Methods
    immersion in water, citric acid 0.21 % solution and immersion in water and subsequently heating with microwave and were compared with the unblanch sample as the control sample. The tests applied are: extraction efficiency, measurement of ascorbic acid, anti radical activity (antioxidant characteristics), phenolic compounds contents and Carotenoids. The tests were conducted in four stages of pre-pasteurization, postpasteurization and after 15 days and 30 days of storage in the fridge. The experiments were done in completely random factorial form with three repetitions in each experiment. In order to compare the means, Duncan test at level of 0.05, was used. The statistical results indicated the blanching process and storage period have a significant effect on the antioxidant characteristics of carrot juice at the level of 0.05. Three methods used for comparing blanching anti-radical activity, phenolic compounds and ascorbic acid in the citric acid treatment of 0.21 % significantly was more than the other two methods. There is a strong correlation between the antiradical activity with β-carotene content, vitamin C and phenolic compounds (R2=0.9343).
    Keywords: Carrot Juice, Blanching, Antioxidant Properties, Storage
  • M. Shafie Soltani*, M. Salehifar, M. Hashemi Page 43
    Wheat in the most parts of Iran due to the soil type and climate is not proper to produce good quality bread flour. Control the climate changes and other factors affecting on wheat quality is difficult, so at most of the time the quality of flour is not good and many defects in bread will be observed. One of the most common problem of Iranian wheat bread is low activity of α- amylase enzyme in wheat flour which makes problems in bread industry. One of the way to adjusting is adding fungal amylase to flour. In this study the effect of fungal α- amylase on rheological characteristics of dough measured with Farinograph and specific volume and sensory evaluation has been determined after bread baking. Results showed that adding these enzymes lead to decrease in dough development time, dough stability, water absorption, quality number of Farinograph and increase in degree softening of the dough. Specific volume and total score in sensory evaluation increased in comparison with the control bread. In this research, 5 ppm of α-amylase selected as the best treatment after measuring by falling number.
    Keywords: Wheat Flour, α, amylase, Toast Bread, Dough Rheology, Bread Quality
  • S. Safaee*, M. Alami, F. Fazeli Page 55
    Wheat germ is one of the crucial side products of milling wheat. This component is an inexpensive protein resource that could be used in food products. In this research due to high nutrition properties of wheat germ flour, the possibility of this substitution in sausage was examined. In this research, defatted wheat germ flour used for protein enrichment, texture improvement and fat reduction in substitution at levels of 50, 75 and 100%. Control sample was produced with wheat flour. Different samples were evaluated in terms of their chemical (fat, protein, moisture, ash, pH and cooking loss), physical (texture and color) and sensory properties. Addition of wheat germ flour resulted increasing the protein, ash and moisture contents, but decreasing the fat content and cooking loss, there was no significant difference (p˃0.05) among samples in terms of pH. Lightness (L*) of Samples was significantly decreased on additions of wheat germ flour, but redness (a*) and yellowness (b*) of samples did not significantly changed (p˃0.05) and the highest intensity of color (ΔE) was observed in samples with 100% of wheat flour. Samples containing wheat germ flour showed lower values for hardness, gumminess and chewiness, but cohesiveness and springiness had no significant effect by addition of wheat germ flour. There was no significant difference (p˃0.05) in flavor, odor and color. There was no significant difference (p˃0.05) among samples in terms of tenderness.
    Keywords: Defatted Wheat Germ Flour, Physical Characteristics, Sausage, Textural, Sensory Properties, Wheat Flour
  • H.R. Jalilian, D. Beiknejad*, M. J. Chaichi Page 65
    Honey, produced by the honeybee, is a natural supersaturated aqueous invert sugar solution, which is mainly composed of a complex mixture of carbohydrates. The diversity of the physical and chemical properties of honey depends on the nectar and pollen of the original plant, color, flavor, moisture and contents of proteins and sugars. Quality of honey is determined by evaluating physicochemical properties of different honey samples collected from Golestan province (North of Iran). The 9 samples were analyzed for parameters including moisture, specific gravity, electric conductivity, dissolved solids, ash, pH, free, lactone and total acidity, sugars, fructose/glucose and glucose/water ratio, optical rotation, ash and color. The results of study indicated that all properties and honey samples were at good quality. Parameters such as pH, conductivity, fructose content and optical rotation can be used for distinguish honeydew from other samples. Correlations observed between some parameters e.g. between electric conductivity and absorbance and between electric conductivity and optical rotation.
    Keywords: Physicochemical Properties, Honey, Honeydew, Golestan Province, Color, Optical Rotation
  • Z. Didar*, Y. Zangane Asadabadi Page 75
    Sauerkraut is a cabbage fermented product that is known as a functional food because of nutritional properties.The effect of cabbage variety(red and white) and different flavoring agent(lemon powder, vinegar, dill, mint and red pepper) on chemical(vitamin C content, nitrate content, nitrite content and thiocyanate content) and sensory(flavor, appearance and total acceptance) properties of sauerkraut were investigated in this study. The results showed that the red cabbage sauerkraut has higher vitamin C content than the white cabbage sauerkraut whereas nitrate, nitrite and thiocyanate content in red cabbage sauerkraut is lower than white cabbage sauerkraut(p<0.5%). White cabbage sauerkraut prepared with lemon powder (0.1%) and vinegar (2%) has the highest score of sensory properties and sauerkraut without any flavoring agent has the lowest score in this respect. Red cabbage sauerkraut prepared with dill(0.1%) and mint(0.1%) and red pepper(0.1%) and vinegar(2%) has the highest score from the view point of total acceptance, flavor and appearance.
    Keywords: Sauerkraut, White Cabbage, Red Cabbage, Nitrate, Nitrite, Thiocyanate, Vitamin C
  • S. A. Mortazavi, M.Moeinfard, E. Milani* Page 83
    Traditional raw milk cheese is one of the most consuming cheeses in the world. However, pathogenic bacteria that can be transmitted through the dairy products, including cheese, are important from public health point. There have been reported some outbreaks of infection associated with the consumption of cheese and the presence of pathogenic organisms in it. Kurdish cheese is a semi-firm, traditionally made in the East of Iran. It is manufactured from raw sheep or cow milk and kept in goat’s skin bags during ripening period. As a result Kurdish cheese is often more complex in different varieties of microorganisms, which whose organoleptic properties make it highly esteemed. The aim of this study was to investigate the cheese microbiological contamination during 1, 20, 40 and 60 days of ripening periods, in local condition. Total mesophilic bacteria count; yeast and mold, coliform, E.coli, staphylococcus aureus and salmonella were enumerated according to National Standards of Iran. According to our results, After 20 day of ripening the numbers of micro-organisms reach their maximum, coliforms and E.coli were the predominant groups. But, at the end of the ripening period, No coliforms and E.coli were detected in the cheese samples, confirming that these were not contaminated with undesirable flora. The total average Moulds and yeasts of 2 white cheese samples was 4. 105 cfu/ml at first day of production but after 20 days of ripening it increase sharply and after that decrease gradually in ending days. No Coagulase positive Staphylococcus was detected at the end of the ripening period. Salmonella was not detected in any samples examined. pH content of samples decreased slowly during ripening. According to our results, the presence of high counts of pathogenic flora in cheese samples in first days of production suggests inadequate hygiene practices during transport and manufacture of this traditional food. But the optimize time for consuming kurish cheese would be after passing ripening times (60 days) due to decrease in pH, undesirable flora and increase in desirable LAB counts.
    Keywords: Traditional Kurdish Cheese, Coliform, Moulds, Yeasts, Coagulase Positive Staphylococcus, Salmonella
  • M. Gholami*, A. M. Kermani, M. Mohammadi Shamami, M. Ssalimi Beni, E. Abdolalizadeh Page 93
    Physical and mechanical properties of agricultural products have significant effect on efficiency and performance of processing systems and machines. In this study some mechanical properties of Pistachio of Qazvini cultivar (Qazvini and Boein Zahra) such as rupture force, deformation till rupture point and rupture energy were evaluated at three levels of moisture content 3.5%, 12% and 19.5% (w.b) and in two loading directions. Results showed that rupture force of mouth closed pistachio of both cultivars by increasing moisture content at 1% probability level significantly decreased, but deformation up to the point of failure increased. Moisture content had no significant effect on the rupture energy. Loading directions and variety had no significant effect on mechanical properties. By increasing moisture content from 3.5% to 19.5%, rupture force and rupture energy for Qazvini variety decreased from 102.14 N to 54.49 N and from 22.8 mj to 20.22 mj and for Boein Zahra variety from 122.53 N to 29.25 N and from 23.17 mj to 13.18 mj, respectively. Also deformation till rupture point increased for Qazvini variety from 0.21 mm to 0.72 mm and Boein Zahra variety from 0.36 mm to 0.70 mm.
    Keywords: Rupture Energy, Pistachio, Deformation Till Rupture Point, Mechanical Properties, Rupture Force
  • M. Yaghoubi, H. Tavakolipour*, A. H. Elhamirad, S. H. R. Ziaolhagh, B. Asgari Page 103
    The objective of this research was to produce a dried potato product and study the effects of different drying methods (oven, microwave, and microwave-oven) on rehydration capability, vitamin C and shrinkage of the dried potatoes. Completely randomized design was used for statistical analysis of the results. The results showed that there was a significant difference between produced dried potatoes by drying methods and its justification was in applying different drying mechanisms, for example the amount of ascorbic acid (vitamin C) in the dried potatoes by microwave was significantly more than that in the dried products of the other two methods. Also starch amount of the dried cubes in microwave apparatus was higher than the other samples which this is the case of a high rehydration percentage in microwave samples. Investigating the variation of shrinkage percentage during drying by different methods showed that the lowest shrinkage occurred in the samples dried by microwave.
    Keywords: Potato, Drying, Ascorbic Acid, Shrinkage, Rehydration