آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۵
ویژه
۱۸

«ایران» از تدابیر رسانه ای دوجانبه ایران و عراق برای مقابله با پدیده تروریسم رسانه ای و لزوم ارائه تصویر جهانی از اربعین گزارش می دهد

چشم انداز روایت بی واسطه تهران و بغداد از یکدیگر

تبادلات و تفاهمنامه های رسانه ای ایران و عراق می تواند نقش موثر و ممتازی در مقابله با پدیده شوم «تروریسم رسانه ای دشمن» داشته باشد. در میانه این مبارزه همه جانبه که با ظرایف و دقایقی همراه است، آنچه که مورد توجه هر دو کشور است موضوع کنگره بزرگ اربعین است که باید تصویری جهانی از آن خلق شود. اینجاست که تهران و بغداد باید نگاهی استراتژیک به مساله رسانه داشته باشند تا با استفاده از ظرفیت رسانه و همکاری ها و هم افزایی های رسانه ای، بتوانند هم روابط فرهنگی، تاریخی و تمدنی خود را تقویت کنند و هم نقشه معارضان و دشمنان مشترک خود را نقش بر آب نمایند.به گزارش روزنامه ایران، در همین راستا هفته گذشته هیات رسانه ای ایران به سرپرستی فرشاد مهدی پور معاونت امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عراق سفر کرد تا ضمن دیدار با مقامات و مسئولان عراقی، تبادلات و تفاهمنامه های رسانه ای را در دستور کار داشته باشد.نکته مهم و کلیدی این است که در این سفر هیات ایرانی، موضوعات و چالش های رسانه ای با مقامات ذی ربط به گونه ای دنبال شد تا در عرصه رسانه به خروجی های مهم بینجامد. این گزارش، نگاهی است به این سفر که موضوعات و پرونده های مهمی همچون همکاری های دوجانبه روشن و مصداقی با بخش های رسانه ای عراقی، برنامه ریزی برای راهپیمایی اربعین، پیگیری رسانه ای جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را دنبال کرد. همچنین دیدار با برخی از علما و مراکز علمی و پژوهشی در این سفر انجام شد.

مبارزه با فیک نیوزها و هجمه فرهنگی غربی

هیات رسانه ای ایرانی در حالی با یوسف مکی استاندار نجف دیدار کرد که در این دیدار فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به موضوع فیک نیوز ها و کسانی که دنبال تخریب روابط ایران و عراق هستند، اشاره کرد و گفت: تقویت روابط ایران و عراق در حوزه رسانه، مجال را از معاندان و دشمنان خواهد گرفت. مهدی پور همچنین از سخنان استاندار نجف پیرامون تهاجم فرهنگی غربی استقبال کرد و گفت که با تدابیر دوجانبه رسانه ای می توان هجوم رسانه ای دشمن را خنثی کرد.

تصویر جهانی از اربعین

نمی شود از ایران و عراق گفت و موضوع اربعین به میان کشیده نشود. اربعین یک رویداد بزرگ فرهنگی و تمدنی است که هیچ رویدادی در جهان نمی تواند به عظمت و بزرگی آن برسد. مسئولان ایرانی و عراقی در سال های گذشته بارها و به کرات موضوع اربعین را در دستور کار داشتند تا بهترین شرایط را برای زائران امام حسین(ع) فراهم کنند. در این میان، موضوع راهبردی این است که اربعین به لحاظ رسانه ای فقط محدود به داخل و کشورهایی نظیر ایران نشود و همه جهان و از تمام قاره ها باید پای کار اربعین بیایند و تصویر جهانی این کنگره بزرگ به جهانیان نشان داده شود.جالب است که در دیدار نصیف الخطابی استاندار کربلا با هیات رسانه ای ایران، هر دو طرف به این موضوع تاکید داشتند و حتی استاندار کربلا معتقد بود زیارت اربعین بهترین راه مقابله با هجمه های دشمن است.

عزم ایران و عراق برای حمایت همه جانبه از فلسطین

یکی از موضوعاتی که در دیدارهای مختلف هیات رسانه ای ایران با مقامات عراقی دنبال شد موضوع حمایت همه جانبه از فلسطین و محکومیت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بود. علاوه بر مقامات رسانه ای عراق، سیدعمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق، در دیدار فرشاد مهدی پور، معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و هیات همراه وی بر ضرورت توقف جنگ در غزه تاکید کرد و جامعه جهانی را در قبال پیامدهای آنچه در غزه می گذرد و سکوت در برابر کشتار و گرسنه نگه داشتن و نسل کشی مسئول دانست.

همکاری موفق در ساختار رسانه ای عراق

کشور عراق ساختار رسانه ای خاصی دارد و در واقع در این ساختار، سه ضلع اصلی وجود دارد؛ یک ضلع آن شبکه رادیو و تلویزیون ملی است که مدیران و سردبیران آن در دیدار هیات رسانه ای ایرانی بر تعامل همه جانبه و اتخاذ تدابیر دوجانبه رسانه ای میان دو کشور تاکید داشتند. ضلع دیگر کمیسیون رسانه و ارتباطات عراق است که دکتر علی الموید ریاست آن را بر عهده دارد و در واقع سیاستگذاری ها و رگولاتوری را انجام می دهند. دردیدار هیات ایرانی با این کمیسیون، بر تفاهمنامه اجرایی برای پیش بردن سیاست ها تاکید شد.و بالاخره ضلع سوم، سندیکای روزنامه نگاران و خبرنگاران است که ریاست آن بر عهده موید اللامی است که البته همزمان ریاست روزنامه نگاران جهان عرب را عهده دار است. در دیدار هیات ایرانی با این سندیکای عراقی قرار شد تا خبرگزاری ها و روزنامه ها از دو کشور همکاری مشخصی علیه تروریسم رسانه ای دشمنان داشته باشند. نکته حائز اهمیت این است که پیش بینی شده نکات رسانه ای دوطرف در تفاهمنامه های رسانه ای به خروجی مشخص و روشن بینجامد.برای همین معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با مدیران رسانه های عراقی گفت: هدف ما از برگزاری این نشست ها و گفت و گوها این است که روایت ایرانی از عراق و روایت عراقی از ایران بی واسطه و مستقیم شکل بگیرد.

وعده صادق و اقتدار ایران

و بالاخره باید به دیدار محمدکاظم آل صادق سفیر ایران در عراق با هیات رسانه ای کشورمان اشاره کرد که نکته جالبی را هم بیان کرد: عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی موجب خوشحالی و سرافرازی بسیاری از مردم و مقامات عراقی شد. خیلی از مردم عراق که با جمهوری اسلامی ایران دوست و همسو هستند گفتند شب اجرای عملیات ایران شب لیله القدر بود واشک شوق ریختند. بعضی دیگر از این قشر گفتند آن شب، مانند شب عروسی بود و دل ما خنک شد. بعضی از اقشار خاکستری عراق نیز گفتند از این اقدام جمهوری اسلامی ایران خوشحال شدند. قشر مخالف ایران هم سکوت پیشه کردند. بعد از عملیات ایران نگاه ها به ما خریدارانه شد و ما هم احساس غرور و افتخار می کنیم.