آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۸
صفحه آخر
۲۰
نکته روز

نفس تنگ ایرانی ها

بیماری آسم ازجمله بیماری هایی است که داده های آماری نشان می دهد در جامعه ایرانی ابتلا به آن رو به افزایش است. بیماری ای که به گفته مسئولان، نزدیک به 15میلیون ایرانی اکنون درگیر آن هستند و البته شیب افزایشی آن نسبت معنادار و مستقیمی به افزایش تعداد روزهای آلوده در شهرها دارد. دلیلی که بر همگان روشن بوده و هر بار آسمان غبارآلود شده، بسیاری نسبت به بروز بیماری های ریوی از جمله آسم هشدار می دادند.

چند نفر آسم دارند؟

مریم محلوجی راد، عضو انجمن آسم: حدود 9 تا 13 درصد از گروه های سنی مختلف به بیماری آسم مبتلا هستند. منظور این است، میزان ابتلا به آسم با توجه به شرایط سنی افراد تغییر می کند.

رکوردداران آسم

آلودگی کلانشهرها در ایران جزو عوامل مهم ابتلا به این بیماری محسوب می شود. شهرهای اراک و اهواز و استان سیستان و بلوچستان بیشترین میزان شیوع آسم را تجربه کرده اند.

ژن ها؛ متهم ردیف دوم

«ژنتیک» و «عوامل محیطی» در بروز آلرژی نقش دارند؛ به نحوی که اگر یکی از والدین آلرژی داشته باشد، احتمال ابتلای فرزند آنها به این عارضه حدود 50 درصد است.

سیگار و شوینده ها

نه فقط مواد دخانی، بلکه سایر مواد استنشاقی جزو محرک ها به حساب می آیند. همچنین شوینده ها و موادی که بوی تند دارند باید در دسته محرک ها لحاظ شوند.

قربانیان آسم

حدود 300میلیون نفر درسراسر جهان به آسم مبتلا هستند و میزان مرگ ومیر ناشی از بیماری حدود 450هزار نفر گزارش شده است.