آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۰
جهان
۵
امریکا

ماموریت جدید «اف بی آی» در امریکا

مواظب باشید رئیس جمهور زمین نخورد !

وصال روحانی

پس از لغزش های مکرر جو بایدن و بارها زمین خوردن وی به هنگام راه رفتن در مسیرهای شیب دار و حتی مسطح، مسئولان کمپین وی از نیروهای امنیتی کاخ سفید خواسته اند، وقتی رئیس جمهور امریکا به محوطه بیرونی این کاخ می آید و به سمت بالگرد اختصاصی اش می رود، وی را احاطه کنند و در جوار او گام بردارند تا هر لغزش احتمالی تازه اش از دید عکاسان فرصت طلب دور بماند و سوژه داغ مطبوعات نشود.به گزارش روزنامه دیلی میل انگلیس، این موضوع به «اف.بی.آی» هم اطلاع داده شده و این سازمان امنیتی نیز از نقشه تازه برنامه ریزان کاخ سفید برای پنهان نگه داشتن آثار فزاینده پیری بایدن، مطلع شده و قول داده تا در حسن اجرای آن مشارکت کند. بایدن در آستانه 82 سالگی نه تنها حافظه ای روبه زوال دارد بلکه دائما با افرادی غیرواقعی و شبح وار که به گمان وی در اطرافش قرار دارند، گفت وگو می کند (و حتی حرف از دیدارهای تازه اش با اشخاصی می زند که سال هاست، مرده اند) و حتی در راه رفتن ساده هم مشکل دارد. او در این ارتباط، بارها روی زمین صاف هم لغزیده و سقوط کرده و چندین و چند بار زمین خوردن های مسخره وی روی پلکان هواپیما در سفرهای سیاسی پرتعدادش به این کشور و آن کشور جهان تبدیل به یک سوژه پربازدید در شبکه های مجازی در 3 سال و نیم زمامداری اش در کاخ سفید شده است. رخدادی که اگر او در ماه نوامبر (آبان) امسال، در انتخابات نهایی ریاست جمهوری امریکا یک بار دیگر بر دونالد ترامپ غلبه کند، قطعا در دوره 4 ساله دوم حکومت وی نیز به کرات تکرار و اسباب انبساط خاطر مردم در جای جای گیتی خواهد شد!

راهی برای ناکام سازی عکاسان تیز چنگ!

یک مقام کاخ سفید کوشیده است، با توضیحاتی غیرواقعی، درخواست بایدن از ماموران امنیتی برای راه رفتن پا به پای وی را بخشی از تلاش او برای غیررسمی تر کردن هرچه بیشتر روند خروج هر روزه اش از کاخ سفید و عادی سازی فزون تر این پروسه کند. به گزارش روزنامه تایمز انگلیس این مقام آگاه کاخ سفید گفت: «بایدن مدت ها بود که به روند اجرای هر روزه مراسم خروجش از کاخ سفید به شکلی رسمی و خشک ایراد می گرفت و می گفت، لزومی به انجام این کار نیست.» این مقام افزود: بایدن تاکید دارد که سان دیدن رسمی وی از ماموران در هر بار ورود و خروج او از کاخ سفید به هیچ روی الزامی و مفید نیست و فقط وقت او را می گیرد و کافی است ماموران امنیت وی را تامین و او را به سمت هلیکوپتر همراهی کنند. در همین ارتباط از اواسط ماه آوریل (اوایل اردیبهشت) مقرر شده که آنی توماسینی و بروس رید معاونان اجرایی کاخ سفید، مایک دونیلون مشاور ارشد شخصی بایدن و کارین ژان پی یر دبیر مطبوعاتی کاخ سفید و البته چندین مامور امنیتی و مهره های مسلح اف بی آی پس از هر بار خروج وی از درب اصلی کاخ سفید و حرکت او به سمت هلیکوپتر اختصاصی اش (که «مارین وان» نامگذاری شده) وی را همراهی کنند و به واقع در میان بگیرند تا هر لغزش احتمالی و تازه او در حوزه دید عکاسانی قرار نگیرد که با داشتن دوربین های بسیار مدرن و دقیق قادرند وقایع را از فاصله های قابل توجه هم شکار کنند.

شاهکارهای تازه ای که احتمالا در راه است

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید دیروز مدعی شد که در ماه مارس 2024 (اسفند 1402) بایدن پنج مرتبه بدون کمک و همراهی هیچ کس و با توفیق کامل به سمت «مارین وان» رفته است. به گزارش واشینگتن پست، از 16 آوریل (27 فروردین) به بعد در 9 مورد از 10 موردی که بایدن قصد سوار شدن بر هلیکوپتر اختصاصی اش را داشته، افراد مورد وثوق وی و ماموران امنیتی و حتی یکی دو وکیل او، بایدن را همراهی کرده اند و اتفاق نامساعدی برای بایدن روی نداده است. با این حال زمین خوردن های مکرر بایدن، حافظه روبه زوالش و گفت وگوهای پرشمار او با اشباح و آدم های خیالی، نگرانی ها را پیرامون وی و سرنوشت کشورش در صورت به قدرت رسیدن دوباره او در پی انتخابات ماه نوامبر به اوج خود رسانده و مردم امریکا پیوسته از خود می پرسند با این پیرمرد لرزان کم حافظه در 4 سال دوم زمامداری احتمالی اش چه کنند. به نوشته گاردین، وابستگان بایدن و مسئولان کاخ سفید هر بار که با سوال هایی پیرامون سن زیاد بایدن و بی سابقه بودن زمامدار شدن یک سیاستمدار تقریبا 82 ساله در کاخ سفید مواجه شده اند، کوشیده اند موضوع را دور بزنند و به جای تاکید بر «سن» او، «تجربه» فراوان وی را عمده و آن را حسنی بزرگ توصیف کنند. این سیاستگذاری اثری نکرده زیرا بایدن در حین دوره دوم و 4 ساله زمامداری احتمالی اش سنی بین 82 تا 86 سال خواهد داشت و بدیهی است مردی که در 82 سالگی این طور می لنگد و بارها حرف های بی ربط می زند، با هر سال بالاتر رفتن سنش چه شاهکارهای تازه ای را خلق خواهد کرد!

من فقط 40 سال دارم!

این موضوع به قدری شور و عوارض پیری بایدن چنان عیان است که خود او شروع به شوخی درست کردن پیرامون پیری خود کرده است. وی اواخر هفته گذشته در بازدیدش از یک کارخانه میکروچیپ سازی در نیویورک خطاب به حاضران گفت: «این میکروچیپ ها آن قدر کوچک است که حتی از موهای بسیار نازک و اندک روی سر من نیز 4 هزار برابر کم ضخامت تر است و اصلا آنها را نمی توان دید!»بایدن به اینها نیز اکتفا نکرده و در دیدارهای گاه به گاه خود با مردم بارها در مورد مساله سن خود شوخی کرده و مدعی جوان بودن خود شده است. او چند بار به مدعوین و مردم عادی دور و برش گفته است: «می دانم که بسیار جوان نشان می دهم. چیزی در حد 40ساله ها!»

دشواری های رویارویی با یک کوسه متلاشی کننده

مردم نیز پس از شنیدن این عبارت برای او کف زده و خندیده اند ولی مشخص نشده از او حمایت می کنند و یا مشغول تمسخر وی هستند. همه اینها زمانی عمده تر و برای بایدن دردسرسازتر می شود که به یاد آوریم رقیبش در انتخابات ماه نوامبر کسی نیست بجز دونالد ترامپ که در 78 سالگی هوش و حافظه ای صددرصد درست دارد، سریع الانتقال و یک متلک گوی حرفه ای است و با کلام های تند و گستاخانه اش پیکر رقبای خود را کوسه وار متلاشی می کند! بایدن با هدف کمرنگ ساختن امتیازات نماینده حزب جمهوری خواه در انتخابات تازه ریاست جمهوری کوشیده لااقل از وسایل و نشانه هایی در برخی از مجامع عمومی استفاده کند که رنگ و بوی جوانی دارند. او در همین ارتباط گرمکن های سبک ورزشی پوشیده و از کفش های اسنیکر دونده ها یا «بوت»های ویژه دوچرخه سواران استفاده کرده است. در عین حال با استفاده از پلکان کوتاه تر و کم پله تر هواپیمای اختصاصی روسای جمهوری امریکا (که ایر فورس وان نامیده می شود) سعی کرده تعداد دفعات زمین خوردن های احتمالی و تازه اش را کاهش بدهد و به تمرین های ویژه آماده سازی جسمانی و «فیتنس» روی آورده تا به تعادل و استحکام اندک فیزیکی اش بیفزاید.

قضایا قدیمی تر از این حرف ها است

بدترین نمایش فیزیکی بایدن در ایام زمامداری اش در کاخ سفید بی گمان روزی روی داد که به آکادمی عالی نیروی هوایی امریکا رفت و حین سان دیدن از سربازان به محض دیدن یک کیسه شن معمولی (و رایج در تمرین های جنگی سربازان) در مسیر حرکت خود تمرکز و تعادلش را از دست داد و به شکل بسیار بد و دراماتیکی زمین خورد. این واقعه افسران احاطه کننده بایدن را شگفت زده کرده و وادار به واکنش سریع برای جمع کردن و بلند کردن مجدد وی از روی زمین کرد. از همه کمدی تر نیز زمین خوردن های مکرر او روی پله های «ایر فورس وان» در اکثر موارد سوار شدن او به این هواپیما بوده که آن قدر تکرار شده که به اندازه گذشته نظر مردم را جلب نمی کند و بخشی از جذابیتش را برای شبکه های مجازی هم از دست داده است. به گزارش «واشینگتن پست»، پزشک شخص بایدن کوشیده است تا این همه بی تعادلی و زمین خوردن های پرتعداد او را به مشکلات تازه لگن خاصره اش و پوکی استخوان های پای وی ربط دهد. دکتر کوین اوکانر در این باره گفته است: «رئیس جمهور امریکا از کمبود انعطاف در عضلات ران خود و انبساط یا انقباض بیش از حد آن در ساعات مختلف روز رنج می برد و اگر مغز استخوان وی به سوی خشک شدن نمی رفت این رویدادها را به چشم نمی دیدیم.»این حرف ها درحالی عنوان شده که حتی در جریان انتخابات سال 2020 امریکا هم یک بار استخوان پای بایدن شکست و مجبور شد یک ماه از کفش های ضخیمی استفاده کند که هم پای گچ گرفته وی را پوشش می داد و موضوع را مخفی نگه می داشت و هم از به حرکت در آمدن قسمت شکسته شده پای وی و تشدید شکستگی پایش جلوگیری می کرد. آن رخداد نشان می دهد در تضاد با ادعای پزشکان کاخ سفید، مساله پوکی استخوان بایدن و تبعات جالب و مهم آن نه فرایندی تازه بلکه رویدادی قدیمی تر و پرسابقه تر از این حرف ها است.