آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۰
جهان
۵

دورنما

نیوزویک : امریکا

به نارندرا مودی می توان لقب مرد متوقف نشدنی داد. او که اکنون در تب و تاب برگزاری انتخابات سراسری است، حضورش در عالی ترین مقام اجرایی هند در حالی است که وی در سال های اخیر نه فقط کشورش را دستخوش تغییراتی بسیار کرد که حتی بر جهان نیز تاثیر بسزایی داشته است.

مونیتور ویکلی : امریکا

خیزش کشاورزان اکنون چند ماهی است در سراسر جهان کلید خورده است. این شورش ها از اروپا و بعد از حذف برخی یارانه ها آغاز شد و اکنون کشورهای بسیاری را دربر گرفته است. این اعتراض ها حاکی از آن است که کشاورزان خرد از آینده شغلی خود نگران هستند و بابت آن می جنگند.

دیپلمات : فرانسه

انتخابات اخیر ریاست جمهوری در تایوان با تنش های شدید بین تایپه و پکن همراه بود و برخی از سیاستمداران این کشور معتقدند، تنش ها بین آنها طوری پیش می رود که احتمال بروز یک درگیری مسلحانه کاملا محتمل است و تغییرات قابل توجهی را که اخیرا در حوزه نظامی چین به وقوع پیوسته است، نشانه آن می دانند.

اشپیگل : آلمان

حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان نه فقط از چین و روسیه پول گرفته که حتی مانیفست آنها نیز در مسکو نوشته شده است. بر مبنای اطلاعات به دست آمده، روسیه از نزدیک به دو سال پیش در حال تدوین سندی راهبردی برای موفقیت این حزب در آلمان است.