آرشیو چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۲۳۵۸۸
ایران شناسی
۶

ایرانیان از نگاه بیگانگان

شایستگی ذاتی

مشهور است که ماهرترین بناهای ماورای قفقاز ایرانی هستند. درباره ایرانیهای ایالت ایروان که از سال 1828 جزو رعایای تزار به شمار می آیند، باید گفت که آنان به علت دانستن زبانهای شرقی که در ایالتهای آسیایی روسیه عامل کننده بسیار سودمندی است و همچنین به دلیل برخورداری از هوش و مهارت و شایستگی ذاتی، در مشاغل خود به مقامهای مهمی دست یافته اند. آنها واقعا <آقا> و جنتلمن های کاملی هستند و بسیاری از ایشان نیز خوب فرانسه حرف می زنند.

ارنست اورسل، جهانگرد بلژیکی (1882)

در جهان متمدن یک نفر نیست که زندگانی اش تا اندازه ای از پیشرفت ایرانیان بهره نبرده باشد.

پروفسور آرتور پوپ

کم تلاش

با اینکه ایرانیان از کودکی با پند و اندرزهای حکیمانه سعدی و دیگر متفکران ایرانی بزرگ شده اند(و ناگفته نماند که در کلام آنها نیز برای هر مشکل و مساله ای پاسخی هست) هیچ گاه در اندیشه کاربرد این مواعظ نیستند و صرفا به نقل قول اکتفا می کنند!

ژنرال دنستر ویل

خودکامگی حاکم

حکومت شاهانه ایران یکی از مستبدترین حکومتهای جهان است. پادشاه در اعمال و افعال خود جز اراده و مشیت شخصی خود هیچ گونه اصول و قاعده ای را نمی شناسد و شاید تنها در داخله کشور در امور مذهبی اختیارات او اندکی محدود باشد.حیات و ممات و دارایی تمام اهل مملکت بدون استثنا کاملا در ید قدرت اوست.

کورنی لوبدوین، جهانگرد هندی (قرن هجدهم)

پیچیدگی روحی

در نتیجه تاریخ طولانی و دگرگونیهای اخیر، ایرانیان پاره ای منشهای عاطفی توا‡م با احساس حقارت و ناامنی را همراه با انگیزه های تلافی جویانه و دفاعی آن کسب کرده اند که بر اثر کتمان و تضعیف، روحیه آنان پیچیده تر شده است.

دکتر میلسپو - اقتصاددان آمریکایی (1943)