آرشیو سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۵، شماره ۲۳۵۹۹
اقتصاد روز
۱۹

تولید سیمان در سال جاری به 36 میلیون تن می رسد

متعادل شدن قیمت سیمان موجب بهره برداری سریع و به موقع از طرح های توسعه ای سیمان خواهد شد.

علی محمد بد، کارشناس صنعت سیمان، با بیان این مطلب افزود: با راه اندازی واحدهای سیمان کاشان و یزد طی سال گذشته حدود 5/2 میلیون تن به ظرفیت سیمان کشور اضافه شد و افزایش ظرفیت واحد فیروزکوه کارخانه فارس-خوزستان با ظرفیت یک میلیون تن طی سه ماه آینده و همچنین افزایش ظرفیت واحدهای دیگر سیمانی طی سال جاری میزان تولید این محصول در کشور افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این که محدودیت ایجاد شده در زمینه صادرات سیمان طی سال گذشته باعث کاهش 5/2 میلیون تنی صادرات این محصول نسبت به سال 83 شد، گفت: پیش بینی می شود امسال بازار داخلی سیمان از وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته برخوردار باشد و میزان عرضه و تقاضای این محصول در وضعیت متعادلی قرار گیرد.

وی، متعادل شدن قیمت سیمان را لازمه رشد میزان تولید این محصول عنوان کرد و گفت: هم اکنون اکثر کارخانه های سیمان در حال نصب و راه اندازی واحدهای جدید هستند و در این زمینه با کمبود نقدینگی مواجه اند که ایجاد تعادل در قیمت این محصول باعث حل مشکل آنها و تحقق طرح ها خواهد شد.

وی، قیمت تعادلی سیمان را حدود 50 هزار تومان در هر تن ارزیابی کرد و گفت: در این صورت امکان اجرایی شدن طرح ها فراهم می شود و قیمت داخلی نیز نصف قیمت های صادراتی خواهد بود و این مساله باعث اجرایی شدن طرح های افزایش ظرفیت کارخانه های سیمان خواهد شد.

وی ادامه داد: برای افزایش تولید کارخانه های سیمان به میزان 50 میلیون تن گشایش اعتبار شده که عملی شدن این طرح ها نیازمند متعادل شدن قیمت هاست و بانک ها نیز زمانی که این تولید توجیه اقتصادی نداشته باشد، حاضر به پرداخت وام نخواهند بود.

این کارشناس سیمان، قیمت فعلی هر تن سیمان را در داخل کشور حدود 32 تا 36 هزار تومان عنوان کرد و گفت: این رقم در بازار آزاد به حدود 100 هزار تومان نیز رسیده، ولی امسال این رقم نیز پایین تر خواهد آمد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود بازار سیمان امسال حالت تعادلی و به دور از بحران داشته باشد و به همین دلیل نیاز به واردات سیمان نخواهد بود.

این کارشناس میزان تولید سیمان را طی سال گذشته حدود 33 میلیون تن عنوان کرد و گفت: این رقم تا پایان امسال به 36 میلیون تن خواهد رسید.