آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۶۱۳۲
سیاست
۲

خرازی رئیس شورای راهبری سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگاران: شرم الشیخ بدون ایران شکست خورده است

رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی کشورمان گفت: هیچ پدیده ای را نمی توان در منطقه به سرانجام رساند مگر اینکه نفوذ ایران لحاظ شود و اجلاس شرم الشیخ نیز بدون ایران شکست خورده است.

به گزارش فارس، کمال خرازی در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات اخیر لاریجانی و سولانا مبنی بر اینکه در این اجلاس اروپا تعریفی جدیدی از تعلیق غنی سازی به ایران ارائه کرده است گفت: جواب این پرسش بستگی به این دارد که آقای لاریجانی بگویند در این جلسه چه گذشته است و اکنون دقیقا مشخص نیست که آنها در راستای برنامه قبلی حرکت می کنند یا مذاکرات جدیدی انجام می شود. چرا که بعد از مذاکرات قبلی ایران و اروپا آنها به صادر کردن قطعنامه متوسل شدند و در عین حال می خواستند مذاکره هم بکنند.

وی ادامه داد: در واقع آنان قطعنامه را به عنوان شمشیری بالای سرمان نگه می دارند. اگر این مذاکرات نیز در ادامه مسیر قبلی باشد نتیجه آن مشخص است اما اگر هدفشان بازنگری و پیاده کردن راه حل باشد راه حل در این مسیر زیاد است و می شود این راه حل ها را بررسی کرد.

خرازی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نشانه هایی از مثبت بودن لحن آمریکا نسبت به ایران مشاهده می شود اظهار داشت: گول لحن و این مسائل را نخورید. چرا که در گفتگوهای سیاسی لحن فرد ممکن است تغییر کند. در آستانه اجلاس عراق هستیم و ممکن است یکی از دلایلش این اجلاس باشد و به صرف تغییر لحن یک فرد نباید آن را ناشی از تغییر سیاستها دانست. آنان در عمل و واقع بینانه دست از برخی از مسائل علیه ایران بردارند. رئیس شورای عالی راهبردی سیاست خارجی کشورمان گفت: بین ایران و گروه 1+5 که سولانا از طرف آنان صحبت می کند اگر این صحبت ها منجر به مذاکرات جدی ایران و این مجموعه شود پیشرفت است. اما اگر هدف آنها ابلاغ هایی مانند قبل باشد این به جایی نمی رسد.

خرازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرح تعلیق در برابر تعلیق برای ایران قابل پذیرش است گفت: خیر بازگشت به اول مد نظر ایران نیست و تعلیق در برابر تعلیق مورد پذیرش ما نیست.