آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۶۴۹
بورس کالا
۱۴
نگاه

نگرانی وزیر اقتصاد زامبیا از روند کاهشی قیمت فلزات

وزیر اقتصاد زامبیا گفت که این کشور تولیدکننده فلزات و مواد معدنی بیم دارد که بحران اقتصادی جهانی باعث کاهش تقاضای چین و غرب برای مس و آسیب رساندن به روند رشد اقتصادی زامبیا شود که بسیار به مس وابسته است.

نگ آندو ماگانده همچنین گفت که فشار اقتصادی سرمایه گذاران نهادی را مجبور به حذف ارز خارجی از اوراق بهادار دولتی کرده است و این میتواند به کواچا، واحد پولی زامبیا، صدمه برساند، گرچه پول محلی می تواند تثبیت شود. تحلیلگران میگویند که ذخایر پولیای که از محل مالیات های معدنکاری حاصل شده است می تواند تا مدتی زامبیا را از آسیب های کوتاه مدت بحران اقتصادی جهانی حفظ کند.

ماگانده در مصاحبهای با خبرگزاری رویترز گفت: «شاید نگرانی ما قیمت مس است. اگر رکود ادامه یابد ما شاهد کاهش تقاضا از سوی چین خواهیم بود و این قطعا به ما آسیب خواهد رساند.» دولت زامبیا درصدد است که نرخ رشد اقتصادی خود را از 2/6 درصد در سال گذشته به 7 درصد در سال جاری و به دست کم 10 درصد تا سال 2010 برساند. زامبیا برای بیش از 63 درصد از درآمدهای دولت خود وابسته به مس و کبالت است. ماگانده گفت که نتیجه کاهش تقاضا افت درآمد ارزی زامبیا خواهد بود. دولت زامبیا همچنین به سختی خواهد توانست اطمینان سرمایه گذاران را جلب کند. ماگانده بدون هر گونه توضیحی گفت: «برخی از مردم، که بیشتر از سرمایه گذاران نهادی هستند، مشغول خارج کردن ارز خارجی از بورس اوراق بهادار زامبیا بوده اند، اما ما فکر می کنیم که قادر به تثبیت کواچا خواهیم بود.» روز جمعه کواچا به پایین ترین ارزش خود در مقابل دلار در طول پنج ماهه گذشته رسید. پرهیز از هرگونه ریسک پیش از انتخابات ریاست جمهوری به فشارها بر پول داخلی این کشور افزوده است.