آرشیو سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۵
حوادث
۱۹

کلاهبرداری از پیرمردها؛ شگرد مرد شیاد

گروه حوادث: کلاهبردار حرفه ای که با عناوین جعلی مامور و کارمند دولتی مبالغ زیادی را از شهروندان ارومیه کلاهبرداری کرده بود دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

سرهنگ عظیمی، رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: این مجرم کلاهبردار با حضور در مناطق مختلف شهرستان ارومیه با شناسایی افراد مسن و با نشان دادن مدارک و معرفی نامه های جعلی به بهانه این که کارمند یکی از بانک هاست و می تواند در قرعه کشی بانک یا واریز سود سهام عدالت به آنان کمک کند پس از جلب اعتماد آنان مبالغی بین 200 تا 400 هزار تومان را دریافت کرده و متواری می شد. متهم برای این که بتواند اقدامات مجرمانه خود را تکرار کند هر بار به افراد مختلف مراجعه و درخواست خود را مطرح می کرد. رسیدگی به موضوع با هوشیاری یکی از شهروندان و گزارش سریع او به پلیس آگاهی در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت.

کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم خاص و رایانه ای که احتمال انجام کلاهبرداری را قوی می دانستند در ابتدا به استعلام از مراکزی که مظنون خود را نماینده آنها معرفی کرده بود، پرداختند و متوجه دروغ بودن ادعاهای او شدند. سپس با مراجعه به افرادی که فریب متهم را خورده بودند با دریافت مشخصات ظاهری او به انجام عملیات چهره نگاری پرداخته، ضمن این که با اعزام چند اکیپ مختلف به مناطق آلوده از بانک ها و برخی ادارات دولتی که متهم در آن رفت و آمد داشت خواستند در صورت مواجهه با این شیاد موضوع را بلافاصله به پلیس گزارش دهند.

سرانجام پس از چند روز تحقیقات جامع و پیگیر حدس کارآگاهان به یقین تبدیل شد و متهم که از ادامه کار خود اطمینان داشت به یکی از بانک ها مراجعه و قبل از این که بتواند نقش تکراری خود را پیاده کند با حضور غافلگیرانه کارآگاهان پلیس آگاهی مواجه و دستگیر شد.

متهم به کلاهبرداری در بازجویی ها اعتراف کرد با شناسایی افراد بیسواد و مسن و جلب اعتماد آنان میلیون ها تومان از آنها کلاهبرداری کرده است. پس از تکمیل پرونده و کشف وجوه نقد اخاذی شده، متهم با صدور قرار وثیقه روانه زندان شد و تحقیقات تکمیلی در این زمینه ادامه دارد.