آرشیو سه‌شنبه ۲۷ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۶۳۷
جهان
۶

در آستانه دیدار مبارک با اوباما اعلام شد

طرح تازه آمریکا برای تحقق صلح در خاورمیانه

گروه بین الملل: «حسنی مبارک» رئیس جمهور مصر امروز در حالی با باراک اوباما همتای آمریکایی خود در واشنگتن دیدار می کند که شماری از مقام های بلندپایه پیشین با ارائه طرحی جدید، خواستار حل نهایی منازعات اعراب با رژیم صهیونیستی شده اند.

این طرح که روزنامه البیان چاپ امارات متحده عربی آن را روز گذشته فاش کرد، توسط جیمی کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا، زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی دولت کارتر، جیمز بیکر وزیر خارجه دولت جرج بوش پدر و برنت اسکوکرافت مشاور امنیت ملی در دولت های جرالد فورد و جرج بوش پدر که همگی نزدیکی ویژه ای به دولت اوباما دارند، نوشته شده است.

مهم ترین محورهای این طرح که آن را طرح حل منازعات اعراب اسرائیل نام نهاده اند، شامل تشکیل کشور فلسطینی بدون نیروهای مسلح، پرداخت غرامت به آوارگان فلسطینی در قبال بازگشت آنان به سرزمین خود، تغییر مرزهای 1967 و تعیین قدس به عنوان پایتخت مشترک است.تهیه کنندگان طرح از اوباما خواسته اند؛ به منظور پایبندی مقامات فلسطین و رژیم صهیونیستی از این طرح پشتیبانی کرده و علاوه بر آن حمایت طرف های بین المللی را نیز بدست آورد.

این طرح در حالی ارائه می شود که پیش از این رسانه ها از تهیه طرحی 9 بندی از سوی باراک اوباما برای تحقق صلح در خاورمیانه خبر داده و گفته بودند که طرح او پس از رایزنی های گسترده با اعراب تدوین شده و به ظاهر با حمایت و پشتیبانی کشورهای عربی هم مواجه شده است. اگرچه روح هر دو طرح یکی است، اما طرح اوباما با جزییات بیشتری برای حل مساله فلسطین راهکار ارائه داده و در عین حال، از تعیین مرزهای آن خودداری ورزیده است.

اظهارات مبارک

مبارک که برای دیداری 5 روزه از آمریکا در واشنگتن بسر می برد، در مصاحبه ای با شماره دیروز روزنامه دولتی الاهرام چاپ مصر گفت: پیش ازآنکه کشورهای عربی گام هایی را برای عادی سازی روابط با اسرائیل بردارند، این رژیم باید شهر سازی در سرزمین های اشغالی را متوقف کند.

رئیس جمهور مصر همچنین گفت که کشورش هرگز به عنوان بخشی از چتر هسته ای آمریکا در نخواهد آمد چون این امر از یکسو به مثابه پذیرش نیروها و کارشناسان خارجی در خاک ماست و از دیگر سو، به معنای پذیرش ضمنی قدرتهای هسته ای منطقه ای خواهد بود که هر دو برای ما غیر قابل قبول است.