آرشیو سه‌شنبه ۲۷ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۶۳۷
جهان
۶

کوتاه از جهان

خروج انگلیس از افغانستان

جام جم آنلاین: وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد نیروهای انگلیسی تا سال آینده از افغانستان خارج می شوند زیرا اوضاع این کشور تا آن زمان بهبود خواهد یافت.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، «باب اینس ورث» این اظهارات را در واکنش به سخنان ژنرال دیوید ریچاردز فرمانده جدید ارتش انگلیس درباره احتمال باقی ماندن نیروهای کشورش تا 40 سال آینده در افغانستان بیان کرد.

درخواست ونزوئلااز آمریکا

جام جم آنلاین: هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلااز همتای آمریکایی خود خواست همه پایگاه های نظامی واشنگتن را در آمریکای لاتین برچیند.

به نوشته روزنامه اینترنتی روسی اوترا، چاوز طی سخنانی که از برنامه «الو رئیس جمهور» پخش شد، گفت: کودتای نظامی ماه ژوئن هندوراس علیه دولت «مانوئل زلایا» از پایگاه آمریکا در پالمرولای این کشور هدایت شده است و نظامیان تا دندان مسلح با دستور آمریکاییها به کاخ ریاست جمهوری هجوم برده اند.

وی تاکید کرد کاراکاس حق دارد از امپراطوری آمریکا بخواهد دستش را از هندوراس و آمریکای لاتین کوتاه کند.

موافقت سلیمان با پیشنهاد بری

جام جم آنلاین: میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان گفت با پیشنهاد نبیه بری رئیس مجلس کشورش مبنی بر تک حوزه ای بودن انتخابات لبنان همراه نظام نسبیت بر اساس مذاهب موافق است.

سلیمان در مصاحبه با مجله لبنانی «افکار» افزود: اگر نامزدهای مسیحی، اهل سنت، شیعه و یا دروزی بتوانند در تمامی لبنان نامزد شوند و آرای اکثریت را از سایر طایفه ها به دست آورند، دستاورد ملی بزرگی محقق می شود و این امر با پیمان طایف که بر نظام تقسیم کرسی های نمایندگی به دو بخش مسیحی و مسلمان تاکید کرده، تعارض ندارد.

همدستی برزیل در کودتا علیه آلنده

جام جم آنلاین: انتشار سندی تازه، از همدستی پنهان برزیل با آمریکا در سرنگونی دولت سالوادور آلنده رئیس جمهوری اسبق شیلی خبر می دهد که 11 سپتامبر1973 در جریان یک کودتای نظامی به رهبری ژنرال «آگوستو پینوشه» به قتل رسید.

به گزارش پرس تی وی، این سند که به تازگی در پایگاه اینترنتی آرشیو امنیت ملی آمریکا منتشر شده، در مجموعه اسناد و مدارک همکاری های نظامی برزیل آمریکا در زمینه دخالت در امور دولت های چپ گرای آمریکای لاتین در اوایل دهه 70 میلادی، گنجانده شده است.