آرشیو یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۱
بورس - شرکت ها
۱۰

رییس اداره امور بورس ها و بازارها: کارگزاران مقررات احراز هویت مشتریان را رعایت نمی کنند

موج - رییس اداره امور بورس ها و بازار ها تاکید کرد: با وجود مناسب شدن سیستم کارگزاران در ثبت سفارش ها، کارگزاران موارد مربوطه را به خوبی رعایت نمی کنند.

محمود رضا خواجه نصیر با بیان اینکه «هرگونه فعل و ترک فعل که منجر به نقض مقررات شود، تخلف محسوب می شود»، به فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد.

وی با اشاره به ابلاغ مقررات و مصوبات بازار سرمایه به کارگزاران، از ورود و ثبت و سفارش، اخذ مدارک لازم از مشتریان به منظور صدور کد سهامداری، احراز هویت مشتریان در هنگام تشکیل کد سهامداری، انجام معاملات بر اساس رویه های ابلاغ شده و موارد مربوط به نقل وانتقال وجوه به عنوان مواردی نام برد که طی بخشنامه های مکرر به کارگزاران ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه «به رغم مناسب شدن سیستم کارگزاران در ثبت و نگهداری سفارش ها، شبکه کارگزاری هنوز مباحث مربوط به احراز هویت مشتریان را به اندازه کافی رعایت نمی کنند»، از کارگزاران بورس خواست تا مقررات مربوط به شناسایی مشتری را به صورت واقعی رعایت کنند.

وی ادامه داد: کارگزاران باید با دریافت اطلاعات کافی از مشتریان، از هویت و وضعیت آنها اطلاع حاصل کنند.

به گفته وی، بسیاری از امور نظارتی مستلزم در جریان قرار گرفتن نهاد ناظر از شناخت فعالان بازار و عملکرد آنها است.

خواجه نصیر تصریح کرد: حجم بسیار زیادی از فعالیت های کارگزاری در قالب کدهای معاملاتی انجام می شود که در هویت آنها شفافیت لازم وجود ندارد.

وی همچنین از عملکرد کارگزاران در حوزه های سبد گردانی، مدیریت صندوق و مشاور پذیرش انتقاد کرد و گفت: در حوزه رعایت دستورالعمل ثبت سفارش در بورس کالاخیلی راضی نیستیم و به کارگزاران تاکید داریم که این دستورالعمل ها را با دقت بیشتری انجام دهند.

وی از ایجاد جریان های غیرواقعی تقاضا، حذف سفارش های با هدف القای گمراهی در بازار، رقابت های کاذب، اخلال در فرایندهای قیمت گذاری اوراق بهادار، قیمت گذاری و انجام معاملات هماهنگ در هنگام بازگشایی نماد، انجام معاملات بدون تغییر مالکیت نهایی با هدف ایجاد قیمت های ساختگی و انجام فعالیت های خارج از موضوع اساسنامه به عنوان مصادیق تخلف در بازار سرمایه نام برد.