آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۲۷۵۹
سیاسی
۲

طرح قطع ارتباط با انگلیس به کمیسیون امنیت ملی سپرده شد

گروه سیاسی: بررسی فوریت طرح الزام دولت جمهوری اسلامی ایران به قطع رابطه کامل سیاسی با دولت انگلستان بعد از تذکرات بسیار نمایندگان، برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد.

به گزارش «جام جم»، پس از طرح فوریتی در لزوم قطع رابطه کامل سیاسی با دولت انگلیس که با امضای 35 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهیه و به مجلس تقدیم شده بود، علی لاریجانی در پی تذکرات فراوان نمایندگان اعلام کرد که این فوریت به دلیل حساسیت موضوع که مربوط به سطح روابط جمهوری اسلامی با دولت انگلیس است در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به طور دقیق بررسی خواهد شد.رئیس مجلس تاکید کرد که علاوه بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، مساله از طریق وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی نیز پیگیری خواهد شد.

در طرح پیشنهادی نمایندگان، دولت موظف خواهد شد که همزمان با توقف ارتباطات سیاسی، دعاوی خود مبنی بر ضرر و زیان های مادی و معنوی به ملت ایران در طول سال های گذشته را در مجامع داخلی و بین المللی دنبال کند.

در ابتدای مطرح شدن چنین فوریتی در صحن علنی مجلس که البته بنا بر تذکرات نمایندگان به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شد، سیدمحمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر در لزوم ارائه این فوریت به اظهارنظر پرداخت که بعد از تذکر مهدی سنایی، نماینده نهاوند درخصوص این که این فوریت پیش از موعد قانونی مطرح و به مجلس ارائه شده است، توقف بررسی آن اعلام شد.

اگر به جمع بندی برسیم درنگ نخواهیم کرد

از سوی دیگر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه نیز با اشاره به در دست بررسی بودن سطح روابط با دولت انگلیس گفت: اگر در موضوع کاهش روابط با کشوری به جمع بندی برسیم، در عملی کردن آن برای حفظ منافع ملت ایران درنگ نخواهیم کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در نشست خبری مشترک با همتای عمانی خود افزود: برخی دولت های غربی پس از انتخابات ریاست جمهوری، رویکردهای نادرست و مداخله جویانه ای داشتند که حاکی از طراحی های خاص تبلیغاتی بود، ولی با هوشمندی رهبر معظم انقلاب و مقاومت ملت ایران، ترفندهای آنان نقش بر آب شد، بنابراین بدیهی است این قبیل مداخلات نادرست بر مناسبات دوجانبه ایران و این کشورها تاثیر گذارد.