آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۲۷۵۹
صفحه آخر
۲۰
اتفاق روز

فردا خورشید می گیرد

پوریا ناظمی: روز جمعه 25 دی ماه بار دیگر خورشید گرفتگی رخ می دهد و خورشید چهره در پشت نقاب ماه پنهان می کند.

این خورشید گرفتگی در کشور ما به صورت جزئی قابل رویت خواهد بود، اما مسیر اصلی گرفت از غرب آفریقا آغاز می شود و در سواحل شرقی چین به پایان می رسد.

این گرفت بر خلاف گرفت خرداد ماه امسال که گرفتی کامل بود از نوع گرفت های حلقوی است. در گرفت های حلقوی به دلیل این که خورشید در فاصله نزدیک خود با زمین قرار دارد و ماه در اوج مداری خود است، در نتیجه قطر ظاهری این دو جرم آسمانی اندکی متفاوت است قطر ظاهری ماه کوچک تر از قطر ظاهری خورشید خواهد بود و به همین دلیل در اوج گرفت، حلقه ای از نور خورشید در اطراف آن باقی خواهد ماند.

در ایران هرقدر به سمت جنوب شرق پیش بروید، درصد بیشتری از خورشید خواهد گرفت تا این که در سرحدات جنوب شرقی میزان گرفت به حدود 20 درصد می رسد.

البته نباید فراموش کرد برای رصد این گرفت حتما باید از فیلترهای مناسب خورشید گرفتگی استفاده شود.

نگاه کردن مستقیم به خورشید می تواند زیان های جدی و جبران ناپذیری به چشم وارد کند، زیان هایی که علت آن فقط شدت نور خورشید نیست بلکه پرتوهای غیرمرئی آن است. این پرتوها هنگام عبور از ابزارهایی مانند شیشه دود زده یا عینک آفتابی فیلتر نمی شوند و به همین دلیل حتما باید از فیلترهای مخصوص رصد خورشید استفاده کرد. همچنین اگر باتلسکوپ یا دوربین نجومی قصد رصد آسمان را دارید، حتما باید از فیلترهای رصد خورشید مخصوص تلسکوپ استفاده کنید، چرا که نگاه از پشت چشمی تلسکوپ بدون فیلتر می تواند در کسری از ثانیه موجب نابینایی شما شود.

این خورشید گرفتگی حدود ساعت 9:30 صبح جمعه به وقت ایران آغاز خواهد شد و تا حدود ساعت 11:30 ادامه خواهد داشت.