آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۲۷۵۹
صفحه آخر
۲۰
اتفاق روز

عقربه های «ساعت رستاخیز» حرکت می کند

جام جم: قرار است امروزدر مراسمی ویژه، عقربه های ساعت معروف به «ساعت رستاخیز (Doomsday Clock)» بار دیگر تنظیم شود. این نخستین بار پس از ژانویه سال 2007 است که عقربه های این ساعت نمادین جابه جا می شود تا به مردم یادآوری کند رفتارهای آنها در 2 سال گذشته چقدر جهان را به نابودی نزدیک تر کرده است.

این ساعت سال 1947 طراحی شد تا نمایشی مشهود از میزان در خطر بودن مردم را نشان دهد؛ خطراتی که در نمایش این ساعت لحاظ شده از خطرات تسلیحات و تجهیزات نظامی تا سوء رفتارهای ناشی از پیشرفت فناوری و دانش را شامل می شود. گروهی از دانشمندان به نام هیات دانشمندان هسته ای بنیانگذار این ایده بودند. آنها نیمه شب را به عنوان نماد و نابودی زمین در نظر گرفتند تا با طراحی این ساعت نشان دهند که هرچه عقربه ها به سمت نیمه شب نزدیک تر شود، خطر بیشتری مردم را تهدید می کند. در سال 2007 عقربه های این ساعت روی عدد 7 دقیقه به نیمه شب بود، اما خطر کلاهک های هسته ای و تغییرات اقلیمی باعث شد در روز 14 ژانویه 2007 طراحان این ساعت عقربه های آن را 2 دقیقه به جلو ببرند و روی 5 دقیقه به نیمه شب قرار دهند.

تاکنون کمترین عددی که این ساعت نشان داده به سال 1953 بازمی گردد؛ زمانی که فصل جدیدی از آزمایش های هسته ای شوروی و آمریکا صورت گرفت و عقربه های این ساعت در 2 دقیقه به نیمه شب تنظیم شدند.

امروز قرار است بار دیگر عقربه های ساعت رستاخیز تنظیم شود. مذاکرت خلع سلاح هسته ای، بحث های کم نتیجه زیست محیطی و افزایش خبرهای مربوط به فعالیت های تروریستی از عواملی است که احتمالاعقربه های این ساعت را تغییر می دهد، اما هنوز معلوم نیست آیا این عقربه ها به نیمه شب نزدیک تر خواهد شد یا در فاصله ای دورتر از زمان نابودی زمین قرار خواهد گرفت.