آرشیو دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۵
سیاسی
۲

در مناظره میرتاج الدینی و نادران عنوان شد

افزایش قدرت خرید مردم نیازمند درآمد 40 هزار میلیارد تومانی است

گروه سیاسی حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری و الیاس نادران نماینده مجلس شنبه شب درباره هدفمند کردن یارانه ها مناظره ای در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار کردند که در آن، مشکل دولت برای اجرای این قانون با 20 هزار میلیارد تومان مصوبه مجلس بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت.

در این مناظره عنوان شد که دولت برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها توام با تامین رضایت جامعه و بالابردن قدرت خرید مردم نیاز به 40 هزار میلیارد تومان بودجه دارد. معاون امور مجلس رئیس جمهوری با بیان این که 150 تا 170 میلیارد دلار یارانه حامل انرژی به مردم پرداخت می شود که در مقابل 50 تا 60 میلیارد دلار هم به خارج صادر می شود، افزود: در این میان آمارها نشان می دهد که فقرا کمترین استفاده از یارانه ها را می برند. وی اظهار داشت: قشر مرفه جامعه 6 برابر دیگران از یارانه حامل های انرژی استفاده می کند و این بی عدالتی محض است. میرتاج الدینی این پرسش را از اقتصاددانان مجلس و نادران مطرح کرد که چرا آنان مشکل بی عدالتی را حل نکرده اند و این قانون 18ماه در مجلس طول کشید تا تصویب شود در صورتی که به صورت فوریت به مجلس آمده بود و قرار بود یک ماهه تصویب شود.

الیاس نادران در جواب میرتاج الدینی گفت: اصل این که توزیع یارانه ها در کشور عادلانه نیست را همه قبول دارند و پاسخگوی این مورد باید کسانی باشند که در تصویب این قانون تعلل کردند.

میرتاج الدینی گفت: 20 هزار میلیارد تومانی که مجلس تصویب کرده، رقمی نیست که رضایت جامعه را به دست آورد ولی با 40 هزار میلیارد تومان می توان قدرت خرید مردم را بالابرد. وی گفت: در صورت واریز یارانه ها به حساب مردم الگوی مصرف را خود مردم اجرا خواهند کرد و قیمت حامل های انرژی به یک سوم مبلغی که به حساب آنها واریز شده، خواهد رسید. میرتاج الدینی تورم محاسبه شده در اجرای هدفمند کردن یارانه ها را از قول رئیس بانک مرکزی 15 درصد ذکر کرد و گفت: سال گذشته هم بررسی شد که 13 درصد هم روی تورمی که وجود دارد اضافه می شود.