آرشیو دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۵
ایران زمین
۲۳

آغاز کوچ پرندگان مهاجر از خوزستان

اهواز- خبرنگار«ایران» با افزایش تدریجی دمای هوا، مهاجرت 200 هزار پرنده از استان خوزستان به سمت مناطق سردسیری آغاز شد.

سید عادل مولامعاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان با اعلام این خبر گفت: این تعداد پرنده که از اواخر مهر ماه سال گذشته از مناطق شمالی کشور، روسیه و منطقه سیبری برای گذران فصل زمستان وارد استان شده بودند، با گرم شدن هوا مهاجرت خود را به سمت مناطق سردسیرآغاز کردند. گونه های اردک مرمری، غاز پیشانی سفید، مارگردن، باکلان کوچک، اردک سر سفید، گیلانشاه و عروس غاز از جمله این پرندگان مهاجرند.

مولاافزود: این پرندگان در تالاب ها و آبگیرهای هور العظیم، ناصری، شادگان، بامدژ، شعیبیه و میانگران، فصل زمستان را سپری کرده اند.در سرشماری پرندگان زمستان گذر در خوزستان، برای نخستین بار گونه نادر پلیکان نیز مشاهده شد.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: از 495 گونه پرنده شناسایی شده در کشور تاکنون 259 گونه پرنده در خوزستان شناسایی شده است. مولاهمچنین با بیان اینکه سال گذشته بیش از 240 هزار قطعه پرنده در مناطق آبی و تالابی جنوب خوزستان سرشماری شده اظهار داشت: پرندگان جوجه آور مشتمل بر 59 گونه 21 درصد پرندگان مهاجر به خوزستان و پرنده های بومی نیز با81 گونه 28 درصد پرند گان مهاجر به تالاب های خوزستان را تشکیل می دهند.