آرشیو دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۵
ایران زمین
۲۳

ساخت اسطرلاب مسطح در کاشان پس از 10 سال تحقیق

کاشان - خبرنگار«ایران» اسطرلاب مسطح با قطر 160 میلی متر و ضخامت هشت میلی متر از فلز برنج توسط کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان ساخته شد.

اسدالله صفایی سازنده این اسطرلاب با اشاره به 10 سال مطالعه روی انواع ابزارهای نجومی از جمله اسطرلاب گفت: این اسطرلاب دارای چهار صفحه و یک شبکیه و صفحات عرض جغرافیایی 32 و 34 درجه است.

صفایی افزود: موقعیت 19 ستاره بر اساس مختصات آسمانی فعلی آنها روی شبکیه مشخص شده و تا حد امکان از نام های فارسی استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: صفحات دو عرضی برای عرض های جغرافیایی 30 و 36 درجه و در نهایت صفحه آفاقی که برای عرض های جغرافیایی زوج از هشت تا 66 درجه است صفحات این ابزار را تشکیل می دهد.

سازنده این اسطرلاب تصریح کرد: در این اسطرلاب برخلاف اکثر اسطرلاب های ایرانی موجود، از نمادهای اعداد به جای حروف ابجد استفاده شده است و با توجه به اینکه عدد صفر توسط ایرانیان به جهان ریاضی معرفی شده از نماد صفر نیز استفاده شده است.

وی گفت: در طراحی این ابزار از بن مایه های ایران دوران اشکانی و قبل از آن استفاده شده است چراکه دانش اخترشناسی ایران از حدود 8 هزار سال قبل تا زمان اشکانیان بسیار پیشرفته بوده و حتی در بعضی از دوران ها سرآمد جهان بوده است.