آرشیو دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۵
ایران زمین
۲۳

طراحی نرم افزار هوشمند اعراب گذاری آیات در قم

گروه «ایران زمین» نرم افزار هوشمند اعراب گذاری آیات و احادیث در استان قم برای نخستین بار در کشور طراحی و به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام احسان سرخه ای مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات دارالحدیث قم با بیان این خبر افزود: این نرم افزار با هدف جلوگیری از قرائت نادرست و برداشت نادرست از آیات و روایات نخستین بار توسط این مرکز طراحی شد. وی اظهار داشت: این نرم افزار قادر است براساس منطق قیاس و استنتاج احتمالی، اعراب کلمات را مورد شناسایی قرار دهد.

وی با اشاره به الزامی بودن داشتن مهارت برای یافتن نقش ترکیبی یک واژه در جملات عربی و اعراب گذاری آن افزود: این اعراب گذاری درمتون قرآنی و حدیثی به دلیل قداست از اهمیت بیشتری برخوردار است. سرخه ای بیان داشت: این نرم افزار برای استفاده عمومی در سایت

www.hadith.net در دسترس علاقه مندان قرار داده شده است. وی گفت: برای طراحی این نرم افزار از بانک غنی ای از متون اعراب گذاری شده استفاده شد و با استناد به این متون اقدام به اعراب گذاری جدید می شود. وی این نرم افزار هوشمند را قابل توسعه ذکر کرد و گفت: اعراب گذاری جدید با استفاده از الگوریتم هوشمند به کار گرفته شده در این متون، پس از کنترل و خطایابی به مجموعه اطلاعات قبلی اضافه می شود. وی تاکید کرد: الگوریتم مورد استفاده در این نرم افزار در تولید سامانه ها و زمینه های دیگر به کار می رود که بیانگر قابلیت توسعه نرم افزار اعراب گذاری است.

سرخه ای افزود: همچنین در طرح هایی از جمله غلط یاب های هوشمند، مبدل های تصاویر به متن،مبدل های صوت به متن و ویراستاری هوشمند می توان این الگوریتم را توسعه داد. وی درصد خطای این نرم افزار را بر اساس برآورد انجام شده کمتر از 10 درصد بیان کرد