آرشیو سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹، شماره ۳۰۴۰
اقتصادی
۴

سوریه، ایران، عراق و ترکیه کشورهای طرح ساعت را تشکیل می دهند

توسعه روابط با کشورهای منطقه با طرح «ساعت»

وزیر بازرگانی گفت: طرح تجاری ساعت (همکاری سوریه، ایران، عراق و ترکیه) به توسعه روابط تجاری منطقه ای بویژه با عراق کمک می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مهدی غضنفری در دیدار وزیر بازرگانی کردستان عراق با بیان این که در این طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری میان 4 کشور پیگیری می شود، افزود: طرح ساعت در قالب پیشنهاد میان این کشورها باقی مانده است و اگر میان ایران و عراق عملیاتی شود، ترکیه نیز علاقه مند پیوستن به این طرح است.

وی با اشاره به این که ایران آمادگی دارد در چارچوب توافق با عراق، روابط تجاری را گسترش دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره راهبرد افزایش مبادلات تجاری را با کشورهای اسلامی پیگیری می کند.

غضنفری بر کنترل کیفیت کالاو صادرات کالای استاندارد تاکید کرد و به وزیر بازرگانی کردستان عراق گفت: اگر در بازار، کالای غیرکیفی ایرانی مشاهده شد، اطلاع دهید تا با صادرکننده آن برخورد شود اما بهترین روش این است که به جای ارتباط با کالای ایرانی با بنگاه ایرانی ارتباط برقرار کنید.وی افزود: وزارت بازرگانی آمادگی دارد 100 برند معروف از تولیدات ایرانی را به مسوولان بازرگانی کردستان عراق معرفی کند و طرف مقابل با دریافت نمایندگی کالای ایرانی برای واردات کالااز ایران اقدام کند.

وزیر بازرگانی افزود: وقتی تبادل کالادر مرزها صورت می گیرد، شرکت تولیدی مسوولیت کیفیت را نمی پذیرد.

وی مشکلات حمل و نقل کالارا از موانع توسعه صادرات دانست و گفت: اگر شرکت مشترکی با حضور شرکت های ایرانی و کردستان عراق پایه گذاری شود، مشکلات رفع خواهد شد.