آرشیو دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۱۶
دانش
۵

عکس های مریخ فیلم می شود

دانشمندان ناسا با کنار هم قرار دادن 309 عکسی که کاوشگر «فرصت» در مدت سه سال تحقیقات روی مریخ از این سیاره گرفته است، فیلم مستندی از سیاره سرخ تهیه کردند.

زمانی که کاوشگر «فرصت» بین سپتامبر 2008 تا آگوست 2011 در حال سفر از گودال «ویکتوریا» به گودال «اندیور» بود، دانشمندان روی زمین تصاویر تمام چیزهایی را که این مریخ نورد مشاهده می کرد دریافت می کردند.

اکنون دانشمندان لابراتوار Jet Propulsion ناسا با در کنار هم قرار دادن 309 عکسی که «فرصت» در طول این دوره زمانی به زمین ارسال کرده بود فیلم مستندی را از مسیر 21 کیلومتری سیاره سرخ تهیه کردند. محققان ناسا همچنین با استفاده از اطلاعات روزانه ای که دریافت می کردند صدایی برای این فیلم آماده کردند. این دانشمندان توضیح دادند: «این صدا لرزش های کاوشگر فرصت را در حالی که روی سطح مریخ حرکت می کند نشان می دهد. وقتی صدا قوی تر است که کاوشگر در حال حرکت روی سنگ است و زمانی که صدا ملایم تر می شود فرصت روی سطح مریخ حرکت می کند.»

کاوشگر فرصت به همراه دوقلوی خود، «روح»، ماموریت اولیه سه ماهه خود را روی مریخ در ماه آوریل 2004 به اتمام رساند.

براساس گزارش سایت ناسا، هر دو کاوشگر مناطقی از سطح مریخ را کشف کردند که در گذشته می توانسته محل عبور آب باشد و بنابراین با احتمال بسیاری می توانسته محل زندگی حیات میکروبی نیز بوده باشد.

ارتباط «روح» (Spirit) با زمین در سال 2010 قطع شد در حالی که فرصت (Opportunity) همچنان به کار خود در گودال اندیور ادامه می دهد. این کاوشگر که از 25 ژانویه 2004 در مریخ است طولانی ترین ماموریت ناسا روی مریخ را انجام داده و رکورد کاوشگر «وایکینگ 1» را شکسته است.

ناسا تا پایان پائیز کاوشگر دیگری با عنوان «کنجکاوی» (Curiosity) را به مقصد مریخ پرتاب خواهد کرد. این کاوشگر آگوست 2012 به سیاره سرخ خواهد رسید.