آرشیو دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۱۶
دانش
۵

خبر

جهان در معرض شیوع امراض ناشی از مواد غذایی آلوده

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی هشدار داد: جهان به دلیل رشد تجارت بین المللی، بیشتر در معرض شیوع امراض ناشی از آلودگی های غذایی قرار گرفته است.

مقامات این سازمان تصریح کردند، پیگیری و بررسی موارد شیوع این بیماری ها نیز نسبت به گذشته دشوارتر شده است چون مواد تشکیل دهنده غذاها از سراسر دنیا تهیه و از طریق یک زنجیره جهانی بسیار پیچیده تامین غذایی، حمل و نقل می شوند.

بازی های ویدئویی فیزیک مغز را تغییر می دهد

پژوهشگران دریافتند بازی های ویدئویی باعث ایجاد تغییرات فیزیکی در مغز می شوند که این امر به ایجاد مشکلات رفتاری و روانی منجر می شود. «سوزان گرین فیلد» رئیس پیشین انستیتوی «رویال» در این خصوص به دیلی تلگراف گفت: فناوری هایی نظیر بازی های ویدئویی می توانند به صورت موقت یا دائمی برخی از ارتباطات نورونی مغز را از کار بیندازند. وی افزود: مغز انسان به گونه ای تکامل یافته است که با محیط اطراف سازگار شود و در صورت تغییر محیط اطراف، مغز نیز متاثر می شود.

ابداع نخستین داروی جهان که از آب مروارید جلوگیری می کند

دانشمندان استرالیایی نخستین داروی جهان را که از آب مروارید چشم جلوگیری می کند، ابداع کرده اند. آب مروارید زمانی بروز می کند که پروتئینی به نام «کالپین» عدسی های چشم را تار می کند و به بینایی صدمه می زند. دانشمندان می گویند: این داروی جدید که پروتئین «کالپین» را در بافت چشم هدف قرار می دهد در درمان های اولیه موثر بوده ولی هنوز روی انسان آزمایش نشده است