آرشیو سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰، شماره ۲۵۲۸
خبر
۲

شرکت های ریلی به دنبال رهایی از قیمت های تکلیفی

در حالی که برخی مسافران از نحوه ارائه خدمات در قطار ها گله دارند، شرکت های ریلی مسافری، خروج از قیمت های تکلیفی، هزینه های تحمیلی و همسان سازی قیمت های بلیت را شاه بیت ارائه خدمات بهتر می دانند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و آزادسازی قیمت سوخت شرکت های ریلی اعم از باری و مسافری منتظر دریافت بسته های حمایتی بودند و طبق قانون باید این بسته های حمایتی اجرا می شد که دولت در این راستا دست به کار شد و قیمت بلیت قطار مسافری را نزدیک به 15 درصد افزایش داد، اما شرکت های ریلی ارائه خدمات بهتر را منوط به افزایش بیشتر قیمت بلیت می دانند.

آنچه در این باره قابل ذکر است این است که قیمت بلیت قطارهای مسافری رجاء به عنوان تنها شرکت مسافری ریلی که از بدنه راه آهن جدا شد، (با توجه به دولتی بودن تا پیش از این) بر اساس سیاست دولت مبنی بر حمایت از اقشار کم درآمد جامعه تا ابتدای تیرماه 1390 هیچ گونه افزایشی نداشت.

البته دولت قبل از واگذاری شرکت رجاء به بخش خصوصی بابت ثابت نگه داشتن قیمت بلیت قطار، کمک هایی را در قالب یارانه به این شرکت پرداخت می کرد، این در حالی است که قیمت بلیت قطارهای سایر شرکت های خصوصی در طول این مدت (تقریبا همه ساله) افزایش داشت. بعد از واگذاری شرکت قطارهای مسافری رجاء از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی بابت رد دیون، عملااین شرکت دیگر دولتی محسوب نمی شود، اما بنا به گفته مدیران این شرکت تا به حال کمک یارانه ای به این بخش تعلق نگرفته که در این حالت طبیعتا قیمت های بلیت باید واقعی شود. البته طبق گفته های پیشین مسوولان رجاء، این شرکت آمادگی دارد که ابتدا قیمت بلیت قطارهای این شرکت را نسبت به سایر شرکت های خصوصی همسان سازی کرده و سپس نسبت به واقعی کردن قیمت بلیت گام بردارد. بر اساس ماده 9 قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، شرکت های مسافری ریلی می توانند قیمت بلیت خود را رقابتی کنند. بنابراین گزارش، با هدفمندی یارانه ها قرار بود قیمت ها هدفمند شود، ولی بنا به گفته شرکت های مسافری موضوع قیمت بلیت قطار تاکنون چندان هدفمند نشده است و آنها مدعی هستند اگر با این روند پیش برود قطعا خدمات دهی در بخش مسافری و قطارهای دولتی، دچار مشکل خواهد شد.