آرشیو شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۱۰
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

صدای آمریکا: ایران قادر است تنگه هرمز را ببندد

«ایران قادر است تنگه هرمز را ببندد».

صدای آمریکا در تحلیلی، به «اهمیت تنگه هرمز برای اقتصاد جهانی» پرداخت و نوشت: این تنگه در باریک ترین نقطه 34کیلومتر است که همین عرض باریک، شامل 3 کیلومتر عمق کافی برای کشتیرانی است.

این رسانه دولتی آمریکا همچنین با بیان اینکه روزانه دو میلیون بشکه نفت از طریق تنگه هرمز عبور می کند، خاطر نشان کرد: از راه های جایگزینی صدور نفت خلیج فارس صحبت می شود اما این خطوط جایگزین فعلااز حیز انتفاع ساقط هستند. مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تهدید ایران درباره بستن تنگه هرمز انتقاد کرده است. اما ایران می تواند این تنگه را ببندد.

از سوی دیگر روزنامه انگلیسی تایمز تهدید ایران به بستن تنگه هرمز را جدی ارزیابی کرد و نوشت: چالش اصلی اقتصاد انگلیس در سال جدید میلادی بیش از پیش از آن که مربوط به حوزه یورو باشد، ریشه در تنگه هرمز دارد. یک سوم کل نفت تولیدی جهان از این تنگه واقع در خلیج فارس می گذرد. از این رو بستن تنگه می تواند اقتصاد جهان را خفه کند. نگرانی ناشی از این تهدید باعث افزایش چشمگیر بهای نفت در بازارهای جهانی شده است و برای اقتصاد ملتهب جهانی هیچ چیز، زیانبارتر از این نیست.

به گزارش دویچه وله، روزنامه اقتصادی کاپتال دیلی در تحلیل مشابهی نوشته است: مقامات ایران برای نخستین بار برگ های بازی خود را رو کرده و تهدید کرده اند در صورت تشدید تحریم ها اقدام به بستن تنگه هرمز خواهند کرد. این را باید تهدیدی جدی دانست، زیرا که 40 درصد کل نفتی که از راه های آبی منتقل می شود، از تنگه هرمز عبور می کند و از آن گذشته، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از چند روز پیش اقدام به یک رزمایش ده روزه در آب های خلیج فارس کرده است