آرشیو پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۷۹
اقتصادی
۴

15 درصد سهم سبد سوخت خودروها به گازوئیل اختصاص می یابد

عرضه گازوئیل یورو4 از تابستان

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به رونمایی از خودروی پژو 206 پایه گازوئیل سوز در کشور، از عرضه گسترده گازوئیل یورو4 تا تابستان امسال خبر داد و اعلام کرد: سهم بنزین در سبد سوخت کاهش می یابد.

عبدالله جلالی در گفت وگو با مهر افزود: بر اساس سهم مصوب سوخت خودروها برای گازوئیل و بنزین 70 درصد، سی.ان.جی و ال.پی.جی 25 درصد و سایر سوخت ها همچون هیبریدی و الکتریکی حدود 5 درصد تعیین شده است.

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام این که دولت قصد دارد در یک برنامه زمان بندی بلندمدت حدود 15 درصد سهم سبد سوخت خودروها را به گازوئیل اختصاص دهد، تصریح کرد: بر این اساس همزمان با آغاز تولید گازوئیل کم گوگرد و با استاندارد یورو 4 و 5 در پالایشگاه های نفت، امکان تولید داخلی یا واردات خودروهای سواری دیزلی به داخل کشور فراهم شده است.

این مقام مسوول با اشاره به آغاز تولید پژو 206 پایه دیزلی توسط خودروسازان داخلی اظهار کرد: همچنین تولید وانت نیسان پایه دیزلی هم در داخل کشور آغاز شده است که بزودی خط تولید انبوه این وانت ها، راه اندازی خواهد شد.

وی با تاکید بر این که برخلاف خودروهای بنزینی، تکنولوژی به کار رفته در خودروهای دیزلی به مراتب پیچیده تر است، بیان کرد: دولت به منظور افزایش سهم دیزل، قصد حمایت از تولید خودروهای سواری پایه دیزلی را در دستور کار خود قرار داده است.

جلالی با اشاره به راندمان و میزان پیمایش بالاتر خودروهای دیزلی در مقایسه با خودروهای بنزینی تاکید کرد: پیش بینی می شود در سال جاری تعرفه واردات خودروهای سواری دیزلی کم مصرف کاهش یابد.

این مقام مسوول با اعلام این که تا خردادماه امسال زمینه توسعه ناوگان خودروهای دیزلی فراهم شود، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تا پیش از تابستان امسال امکان تولید گسترده گازوئیل با استاندارد یورو 4 و 5 اروپا در پالایشگاه های نفت فراهم می شود.

به گفته قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با افزایش سهم دیزل به همین میزان سهم بنزین در سبد سوخت خودروها کاهش می یابد.