آرشیو پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۷۹
سلامت
۱۶

ورزش؛ ضدپارکینسون

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان این که عوارض ناشی از سن، شایع ترین علت ابتلابه پارکینسون است، عنوان کرد: رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت فیزیکی به اندازه دارو در بهبود علائم پارکینسون موثر است.

دکتر فرامرز امیری در گفت وگو با ایسنا افزود: کندی در حرکات، راه رفتن و غذاخوردن، لرزش در اندام ها که عمدتا هنگام استراحت رخ می دهد، سفتی عضلانی، زمین خوردن های مکرر که بعضا منجر به ایجاد شکستگی هایی می شود و همچنین قفل شدن پاها از جمله نشانه های ابتلابه این بیماری است.

امیری گفت: البته صرف لرزیدن پاها و دست ها مقدمه ابتلابه پارکینسون نیست، بلکه یک فرد مبتلابه این بیماری باید مجموعه ای از علائم را داشته باشد، اما می توان گفت شایع ترین علت لرزش دست و پا در سالمندان بیماری «ترمور اسانسیل» است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان این که عوارض ناشی از سن، شایع ترین علت ابتلابه پارکینسون است، عنوان کرد: ضربات مغزی، برخی بیماری های متابولیک و ارثی مغزی نیز می توانند زمینه ساز ابتلابه این بیماری باشند.

وی با بیان این که پارکینسون در افراد بالای 65 سال بیشتر مشاهده می شود، گفت: نوعی از پارکینسون ناشی از مصرف داروهاست. داروهای روانگردان و اعصاب و روان از این دسته اند که با مصرف آنها دوپامین مغز کاهش نمی یابد، بلکه داروها مانع از اثربخشی دوپامین می شوند و با قطع این داروها علائم برگشت پیدا می کنند.

امیری ادامه داد: علاوه بر درمان های معمول، رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت فیزیکی مناسب به اندازه دارو موثر است. توصیه ما به مبتلایان به پارکینسون انجام 2 بار پیاده روی و نرمش در روز به مدت نیم ساعت است.