آرشیو پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۵
جهان
۶

انتصاب رهبر کره شمالی به عنوان دبیرکل حزب حاکم

همزمان با یکصدمین سالگرد تولد بنیانگذار نظام کمونیستی کره شمالی، حزب کارگران این کشور در اجلاسی ویژه کیم جونگ اون، رهبر فعلی کره شمالی را به طور رسمی به عنوان دبیرکل این حزب منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، انتظار می رود عنوان های دیگری نظیر رهبر ارشد حزب، مردم و ارتش کره شمالی در چهارمین کنفرانس حزب حاکم به وی داده شود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که 28 یا 29 سال دارد در پی مرگ پدرش، کیم جونگ ایل، رهبر سابق این کشور در دسامبر 2011 بر اثر عارضه قلبی، سمت های رهبر، دبیرکل حزب کارگران و فرمانده کل قوا را در کره شمالی به دست گرفت.

اجلاس ویژه حزب کارگران در حالی تشکیل می شود که مقام های کره شمالی در نظر دارند به مناسبت صدمین تولد کیم سونگ ایل، رهبر پیشین و موسس نظام کمونیستی کره شمالی، بزودی ماهواره ای را با یک فروند موشک دوربرد به مدار زمین پرتاب کنند. در تازه ترین خبرها، پائک چونگ هو، رئیس مرکز تاسیسات پرتاب ماهواره روز گذشته اعلام کرد موشک حامل این ماهواره سوخت گذاری شده است.

با این حال آمریکا، ژاپن و کره جنوبی هدف از این اقدام پیونگ یانگ را آزمایش موشکی و مغایر قطعنامه های مصوب شورای امنیت علیه برنامه های اتمی و موشکی کره شمالی دانسته اند. بر همین اساس، نهاد نخست وزیری ژاپن روز گذشته اعلام کرد تیم ویژه ای را برای تعقیب مراحل پرتاب این ماهواره تشکیل داده است. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در دیدار با کوچیرو گمبا، همتای ژاپنی خود در مورد اقدام کره شمالی برای پرتاب این موشک گفت: اگر کره شمالی خواهان صلح و آینده ای بهتر برای ملت خود است، نمی بایست به پرتاب این موشک که تهدیدی مستقیم برای منطقه محسوب می شود، مبادرت ورزد.