آرشیو پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۵
جهان
۶

جان یک فعال حقوق بشر در عربستان در خطر است

خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان حقوقی اعلام کرد که جان «محمد بن صالح البجادی» یک فعال حقوق بشر عربستان که از یک ماه پیش تاکنون در اعتراض به بازداشت و یک سال زندانی شدن خود اعتصاب غذا کرده، به دلیل خودداری وی از نوشیدن آب در خطر است. به گزارش ایرنا، فعالان حقوقی، مقام های عربستانی را مسوول وخیم شدن حال البجادی دانسته و خواستار آزادی فوری وی شدند.

فعالان سیاسی درباره علت دستگیری البجادی گفتند که وی ماه مارس 2011 میلادی به دلیل حمایت از خانواده هایی که در مقابل وزارت کشور عربستان در ریاض تظاهرات برگزار کرده و خواستار آزادی نزدیکان بازداشتی شان شده بودند، بازداشت شد. محاکمه البجادی پس از آن که وی دادگاه را برای محاکمه خود صالح ندانست و آن دادگاه نیز وی را متهم به تلاش برای ارائه تصویری نادرست از دولت و بدنام کردن آن کرد، به حالت تعلیق درآمد. انجمن حقوق مدنی و سیاسی «حسم» در بیانیه ای، وزارت کشور عربستان را مسوول وخامت حال البجادی فعال حقوقی عربستانی سرشناس و عضو این انجمن دانست که از مدتی پیش دست به اعتصاب غذا زده است.

مقامات عربستان اجازه برگزاری هیچ گونه تجمع اعتراض آمیزی را در این کشور نمی دهند. با این حال و با وجود ممنوعیت برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز، عربستان طی ماه های اخیر شاهد برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز مختلفی در شرق این کشور بوده و ده ها نفر به دلیل مشارکت در چنین تظاهراتی دستگیر شده اند. گروه های مدافع حقوق بشر شمار زندانیان سیاسی در عربستان را 12 هزار تا 30 هزار نفر تخمین می زنند؛ اما وزارت کشور عربستان منکر وجود زندانیان سیاسی در این کشور است.