آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۶
جهان
۶

واکنش بان کی مون و آمریکا به خشونت ها در بحرین

مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد بان کی مون درباره استفاده بی رویه دولت بحرین از زور علیه تظاهرات کنندگان نگران است.

به گزارش فارس، سخنگوی بان کی مون بر ضرورت احترام به حقوق اساسی مردم بحرین از جمله حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز تاکید کرد. به گفته وی، دبیرکل سازمان ملل به انجام گفت وگوی ملی فراگیر و مفید که خواسته های مشروع همه بحرینی ها را بررسی کند، اعتقاد دارد.

از سوی دیگر، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز افزایش خشونت ها در بحرین و استفاده بیش از اندازه زور توسط نیروهای امنیتی بحرینی ها را محکوم کرد. به گزارش الجزیره، سخنگوی کاخ سفید همچنین نسبت به سلامتی عبدالهادی الخواجه فعال سیاسی بازداشت شده که در اعتصاب به سر می برد، اظهار نگرانی کرد. وی از دولت بحرین خواست همه گزینه ها را برای حل مشکل این زندانی سیاسی که ملیت دانمارکی نیز دارد، در نظر بگیرد. سخنگوی کاخ سفید از دولت بحرین خواست که سفارش های کمیته حقیقت یاب مستقل بحرین پیرامون اوضاع حقوق بشر در این کشور را عملی کند.

از سوی دیگر، مردم بحرین روز گذشته در حمایت از عبدالهادی الخواجه و اعلام همبستگی با این فعال برجسته حقوق بشر که بیش از دو ماه است در زندان رژیم آل خلیفه در اعتصاب غذا به سرمی برد، تظاهرات کردند. تظاهرات و اعتراض بحرینی ها نسبت به وضعیت زندانیان بخصوص عبدالهادی الخواجه تنها محدود به مردم این کشور نمی شود، به گونه ای که منابع خبری از تحصن و اعتصاب غذای علی المشیمع از مخالفان رژیم آل خلیفه و فرزند شیخ حسن المشیمع، مبارز بحرینی و رهبر جنبش حق در مقابل سفارت آمریکا در لندن خبر دادند.

این منابع تاکید کردند که علی المشیمع حدود یک هفته متوالی است که دست به اعتصاب غذا زده است. پلیس انگلیس روز پنجشنبه برای پایان دادن به تحصن علی المشیمع از نصب چادر توسط وی در مقابل سفارت آمریکا ممانعت کرد، ولی او بدون هیچ امکانات گرمایشی و با وجود سرمای هوا به اعتصاب خود ادامه می دهد.