آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۶
جهان
۶

پرتاب موشک ماهواره بر کره شمالی ناکام ماند

منابع رسمی کره شمالی از پرتاب ناموفق موشک ماهواره بر «یونها 3» برای ورود به مدار زمین خبر دادند. به گزارش فارس، موشک کره شمالی پس از پرتاب توانست تا ارتفاع 151 کیلومتر از سطح زمین بالارود، اما ناگهان منفجر و به 20 تکه تقسیم شد که اجزای آن در فاصله 100 تا 150 کیلومتری سواحل شبه جزیره کره سقوط کرده است.

به گزارش منابع رسمی کره شمالی، دانشمندان، کارشناسان و مهندسان این کشور در حال بررسی علل پرتاب ناموفق موشک ماهواره بر خود هستند. پرتاب موشک «یونها 3» که ماهواره کوانگ میونگ سونگ 3 را حمل می کرد، در صدمین سالگرد بزرگداشت کیم ایل سونگ بنیانگذار این کشور و از شهر چولسان در استان شمالی پیونگان صورت گرفت.

اگرچه پرتاب این موشک ناکام ماند، اما مقامات آمریکا و کره جنوبی گفته اند تحولات را در منطقه شبه جزیره کره تحت نظر دارند. کاخ سفید نیز در واکنش به پرتاب این موشک دربیانیه ای اعلام کرد، به رغم ناموفق بودن این پرتاب، کره شمالی همچنان خطری برای امنیت منطقه به حساب می آید. در این اطلاعیه آمده، عمل کره شمالی تهدیدآمیز، بر خلاف قوانین بین المللی و مغایر با تعهدات پیشین این کشور است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: کره شمالی با انجام این گونه عملیات تهدیدآمیز، خود را بیشتر منزوی می کند. این کشور ذخایر مالی خود را صرف خرید سلاح و تبلیغات دولتی می کند، در حالی که مردم آن گرسنه هستند. اوسامو فوجی مورا، دبیر ارشد کابینه ژاپن هم پرتاب موشک کره شمالی را محکوم کرده و آن را تهدیدی برای امنیت کشورش خواند.

از سوی دیگر، شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد روز گذشته در جلسه ای اضطراری درباره نحوه برخورد با کره شمالی تصمیم می گیرد. در همین راستا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو با هرگونه اعمال تحریم های جدید علیه پیونگ یانگ مخالفت می کند.