آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۶
جهان
۶

تظاهرات هزاران ایتالیایی در مخالفت با برنامه ریاضت اقتصادی

هزاران زن و مرد ایتالیایی به دنبال فراخوان اتحادیه های کاری، روز گذشته در اعتراض به برنامه ریاضت اقتصادی دولت ماریو مونتی، در رم پایتخت ایتالیا تظاهرات کردند.

به گزارش ایرنا، اتحادیه های معترض کارگری با برگزاری این راهپیمایی از دولت و پارلمان خواستند تا برای حل این اوضاع ناگوار که هزاران نفر را در سراسر ایتالیا بیکار و آنها را از حق دریافت حقوق بازنشستگی و اجتماعی محروم کرده است، اقدام کرده و اصلاحاتی انجام دهند. در تظاهرات روز گذشته روسای اتحادیه های کاری سخنرانی کردند و با انتقاد از برنامه ریاضت اقتصادی دولت ماریو مونتی، خواستار تغییر اصلاحات کاری در این برنامه موسوم به «اشک و خون» شدند. لورنتسو چیمینیو، دبیرکل اتاق کار ایتالیا، با انتقاد از برنامه ریاضت اقتصادی و اصلاحات کار دولت، عنوان کرد: این تنها آغاز اعتراضات است، ما علیه اصلاحات دولت مونتی مبارزه می کنیم، اصلاحاتی که در آن فقط به اخراج ساده شاغلان می اندیشند و تنها به فکر منافع بازارها و موسسات اعتباری هستند.

این افراد معترض، شاغلانی هستند که به آنها وعده بازنشستگی زودرس داده شد و زودتر از چرخه کار خارج شده اند، اما سپس با افزایش سن بازنشستگی از سوی دولت مواجه شده و هم اکنون بدون حقوق و بدون کار در جامعه مانده اند. با این که موضع اتحادیه های مختلف کاری در ایتالیا در رابطه با اصلاحات ماده 18 قانون کار با یکدیگر متفاوت است، اما دامنه اعتراض شاغلان علیه تدابیر اصلاح قانون کار دولت، به کارخانجات و اماکن شغلی کشیده شده و در روزهای گذشته اکثر شهرها شاهد برگزاری اعتصاب و تظاهرات علیه دولت مونتی بوده است. اتحادیه کاری «چی جی ای ال» در بیانیه ای اعلام کرد که حدود 3000 کارگر معترض در مقابل کارخانه ها علیه اصلاح ماده 18 دست از کار کشیده اند.