آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۶
جهان
۶

درخواست شورای امنیت برای توقف درگیری ها در سودان

شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه با برگزاری نشستی خواستار پایان دادن به درگیری ها میان سودان شمالی و کشور تازه تاسیس سودان جنوبی شد.به گزارش ایرنا، سوزان رایس سفیر آمریکا و رئیس دوره ای شورای امنیت بعد از این نشست با حضور در جمع خبرنگاران گفت: خشونت های اخیر خطر ایجاد جنگ تمام عیار و کشتار مردم بی گناه و تخریب اقتصاد 2 کشور را به دنبال خواهد داشت.

این شورا همچنین با انتشار بیانیه ای از ارتش آزادیبخش مردم سودان جنوبی خواست تا هر چه سریع تر از مناطق نفت خیز سودان شمالی خارج شوند. در این بیانیه از سران سودان شمالی و سودان جنوبی خواسته شده تا همکاری لازم با هیات عالی رتبه اتحادیه آفریقا را به عمل بیاورند. از سوی دیگر، وزیران امور خارجه گروه هشت روز پنجشنبه ضمن ابراز نگرانی از درگیری های نظامی بین این دو کشور، هر دو دولت را به حداکثر خویشتن داری و حفاظت از غیرنظامیان فراخواندند.

این درگیری ها از روز سه شنبه پس از تصرف یک منطقه نفتی سودان شمالی توسط جنوبی ها و توقف تولید نفت در این منطقه آغاز شد. درگیری های نیروهای دو طرف که سنگین ترین درگیری از زمان استقلال سودان جنوبی در ماه ژوئیه محسوب می شود، این دو دشمن سابق را در آستانه بازگشت به یک جنگ تمام عیار قرار داده است. در همین راستا، دولت سودان شمالی به نیروهای ارتش و دفاع ملی آماده باش داده است. این درحالی است که بنا به گزارش منابع خبری، در حال حاضر 3000 نفر از نیروهای ارتش ملی سودان جنوبی به همراه اتحاد جبهه انقلاب، منطقه نفتی هجلیج را به محاصره خود درآورده و تلاش می کنند تا از رسیدن کمک های نظامی ارتش سودان شمالی جهت بازگرداندن این منطقه به سرزمین اصلی جلوگیری کنند.