آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۳۳۸۶
اقتصادی
۴

پیشنهاد دلار 1300 تومانی در بودجه

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اعلام پیشنهاد دلار 1300 یا 1400 تومان در بودجه 91، گفت: نمایندگان با تصویب کاهش رشد درآمد مالیات حقوق، سقف معافیت مالیاتی حقوق را تا 66میلیون ریال در سال و 550 هزار تومان در ماه افزایش دادند.

موسی الرضا ثروتی در گفت وگو با فارس افزود: سقف معافیت مالیات حقوق و دستمزد افزایش پیدا کرد. قبلامجموع درآمد سالانه تا 5 میلیون و 250 هزار تومان معاف بود، اما امسال این رقم به 6 میلیون و 600هزار تومان افزایش یافته است.عضو کمیسیون تلفیق در مورد نرخ مرجع ارز در بودجه گفت: 1150 تومان برای هر دلار پیشنهاد دولت است، البته دولت سال گذشته از محل مابه التفاوت فروش نرخ ارز رقمی معادل 4000 میلیارد تومان اضافه درآمد کسب کرد که به خزانه واریز شد.

وی گفت: در قانون برنامه پنجم، نظام ارزی کشور به صورت شناور مدیریت و تصویب شده اما نباید بانک مرکزی دلارهای نفتی را به نرخ دلارفروشان کنار خیابان حساب کند، بلکه به نرخ روز مرجع بانک مرکزی و به صورت شناور و مدیریت شده اعمال کند.

ثروتی یادآور شد: امسال پیشنهاد این است که نرخ دلار 1300 یا 1400 تومان شود، اما هنوز معلوم نیست و پیشنهاد اول دولت در لایحه 1150 تومان و نرخ مرجع 1226 تومان است.وی در پاسخ به این پرسش که دولت برای تبدیل دلار نفتی به ریال باید از چه نرخی استفاده کند، گفت: باید از نرخ مرجع بانک مرکزی استفاده کند، اما شناور مدیریت شده، یعنی این که به دولت امکان می دهد این نرخ را افزایش دهد. البته مازاد درآمد دولت از محل تغییر نرخ ارز باید به خزانه کشور واریز شود.

ثروتی یادآور شد: متاسفانه یکی از مشکلات اقتصادی کشور وجود دو سه گونه نرخ ارز در بودجه است که در قانون بودجه 90 نرخ 1050 تومان مصوب و نرخ 1226 تومان نرخ یکسان بود و در عمل نرخ 1300 تا 1400 تومان فروخته شد که دولت با توجه به نظام شناور مدیریت شده اختیار دارد، اما مازاد این رقم باید به خزانه واریز شود.