آرشیو یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۳
جهان
۶

درگیری شدید پلیس بحرین با معترضان

در حالی که امروز به صورت رسمی مسابقات اتومبیلرانی فرمول 1 در بحرین آغاز می شود، مردم معترض بحرین با برگزاری تظاهرات خواستار لغو این مسابقات بوده و آن را توجیهی برای ظاهرسازی رژیم آل خلیفه می دانند. طی روزهای گذشته صدها نفر از مردم این کشور با برگزاری تظاهرات خواهان لغو این مسابقات و ایجاد تغییرات اساسی در نظام حاکم شدند. این درحالی است که ولیعهد بحرین بر برگزاری مسابقات در موعد مقرر تاکید کرده است.

به گزارش ایسنا، نیروهای امنیتی بحرین نیز با استفاده از گاز اشک آور و گلوله های مشقی سعی کردند این تظاهرات کنندگان را متفرق کنند، اما معترضان بحرینی تلاش داشتند تا خود را به میدان اللولو برسانند. این معترضان همچنین با نیروهای پلیس در منامه درگیر شدند و به سمت آنها کوکتل مولوتف پرتاب کردند.شاهدان عینی اعلام کردند تظاهرات کنندگان در خیابان البدیع شعارهایی مبنی بر لزوم براندازی دیکتاتور بحرین سردادند.

این تظاهرات بنا به درخواست گروه های مخالف بحرینی در هفته پایداری و مبارزه همزمان با هفته آغاز مسابقات اتومبیلرانی فرمول 1 برگزار می شود و تظاهرات کنندگان بحرینی با پوشیدن لباس های سرخ رنگ شعار برای بحرین آماده مرگ هستیم سر می دهند.روز گذشته اعلام شد نیروهای امنیتی بحرین ده ها خودروی نظامی را در خیابان های پایتخت مستقر کردند. نیروهای امنیتی در عین حال دیواری از سیم خاردار را در نواحی منتهی به محل برگزاری مسابقات در منطقه صخر کشیده اند.

مردم معترض بحرین خواستار لغو این مسابقات بوده و حزب کارگر انگلستان نیز همین درخواست را مطرح کرد. مساله ای که سازمان عفو بین الملل نیز برآن تاکید ورزید. با این حال مقامات بحرینی براجرای آن تاکید کرده و به منظور کسب یک حیثیت بین المللی با جدیت آن را پیگیری می کنند. خبرگزاری ایرنا هم گزارش داد، هاله الشهابی سخنگوی مخالفان بحرین دراعتراض به برگزاری مسابقه اتومبیلرانی فرمول 1 در این کشور خواستار قطع حمایت خارجی ها از خاندان آل خلیفه شد.

وی دراین باره افزود: برگزاری مسابقه فرمول 1 رسما به معنای تایید خاندان سلطنتی است. یک شاهزاده از خاندان سلطنتی ریاست این مسابقه را برعهده دارد و دیگر اعضای خاندان سلطنتی از سرمایه گذاران عمده در این رشته ورزشی هستند.