آرشیو یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۳
جهان
۶

تشدید تنش ها بین بغداد و آنکارا

نخست وزیر عراق در واکنش به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، ترکیه را یک کشور متخاصم معرفی کرد. مساله ای که عمق تنش های جدید بین ترکیه و عراق را نشان می دهد.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه چند روز پیش نوری المالکی، نخست وزیر عراق را متهم به دامن زدن به تنش ها میان شیعیان، سنی ها و کردهای عراق با شیوه های خود محورانه کرده بود.

روز گذشته نوری المالکی در پاسخ به اظهارات اردوغان در بیانیه ای که در وب سایت وی منتشر شد، گفت: اظهار نظرهای جدید اردوغان نمایانگر بازگشت مجدد به رویکرد دخالت فاحش در امور داخلی عراق است.وی افزود: اظهارات اردوغان دارای بعد فرقه ای است. پافشاری بر ادامه چنین سیاست های منطقه ای و داخلی به منافع ترکیه آسیب وارد کرده و این کشور را به کشوری متخاصم برای همه تبدیل می کند. المالکی همچنین ترکیه را متهم به تلاش به منظور اعمال تسلط بر منطقه کرد.

اردوغان روز پنجشنبه پس از دیدار با مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در شهر استانبول گفته بود: شیوه های خودمحورانه (المالکی) به طور جدی گروه های شیعه، بارزانی و گروه های عراقی را آزار می دهد. اردوغان پیشتر هشدار داده بود ترکیه در صورتی که جنگی فرقه ای در عراق رخ دهد، ساکت نخواهد ماند. در همین رابطه عدنان الشحمانی، نماینده مجلس عراق اظهارات رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه علیه نوری مالکی نخست وزیر عراق را افراطی و طایفه ای خواند و گفت: این گونه سخنان از سوی وی تازگی ندارد و مساله عجیب و تازه ای نیست. وی در گفت وگو با شبکه العالم از برخی از مسوولان عراقی مانند مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق که از خارج حمایت می شود، و از بعضی اعضای فهرست العراقیه (فهرست ایاد علاوی) که در جهت رسیدن به خواسته های غیرمشروع خود در عراق گام بر می دارند، انتقاد کرد.در یک خبر دیگر مربوط به عراق دیروز اعلام شد در اثر انفجار بمبی در این کشور 4 نفر دیگر کشته و تعدادی نیز زخمی شده اند.