آرشیو یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۳۹۳
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

بحرین با یک کشته به استقبال فرمول خون رفت

رضا عظیمی

هر بار که قرار است مسابقه ای ورزشی در یک گوشه از دنیا اتفاق افتد، توجه رسانه ها معطوف به آن شده و آن را در صدر اخبار خود قرار می دهند. مسابقات اتومبیل رانی فرمول یک نیز یکی از همین مسابقات است که برگزاری هر دوره آن در یک کشور باعث می شود خود کشور میزبان نیز مورد توجه قرار گیرد. حالااز بخت بد حاکمان بحرین یا خوش شانسی مردم این کشور است که دوره چهارم از 20 مرحله این مسابقات امروز در این کشور برگزار می شود. در نتیجه تظاهرات مردم این کشور علیه حاکمان آل خلیفه به حاشیه اصلی این مسابقات تبدیل شده است.

بحرینی ها تا پیش از امروز بارها خواستار لغو این مسابقات شده بودند و حتی با انتخاب عنوان «فرمول خون» برای این مسابقات می خواستند نارضایتی خود را نسبت به این امر نشان دهند. حال تازه ترین خبرها می گوید که این عنوان چندان هم سخنی به گزاف نیست چرا که تظاهرات 2 روز گذشته مردم منامه و مناطق اطرافش، یک کشته داشته است. به گزارش فارس، منابع خبری بحرینی روز گذشته از شهادت یک شهروند بحرینی به نام صلاح عباس حبیب در جریان تظاهرات روز جمعه مردم این کشور در منطقه مابین ابوصیبع و الشاخوره به دست نیروهای امنیتی آل خلیفه خبر دادند. پایگاه اطلاع رسانی جمعیت وفاق، بزرگ ترین گروه معارض بحرین نیز در بیانیه ای اعلام کرد: پیکر شهید صلاح عباس از ساکنان روستای الشاخوره روز گذشته در پشت بام یک ساختمان کنار مزرعه ای در این روستا پیدا شده است. این بیانیه افزود: نیروهای امنیتی یک روز پیش از برگزاری مسابقات اتومبیلرانی که بحرین میزبان آن است، صلاح عباس را به شهادت رساندند.

خشونت ها در بحرین به حدی بوده که رسانه ها و تحلیلگران غربی نیز نسبت به آن واکنش نشان داده اند. فرد پلیتگن، خبرنگار شبکه سی. ان. ان در منامه از مقامات بحرینی به دلیل این که تظاهرات کنندگان مخالف، برگزاری مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک را افراطی خواندند، انتقاد کرد. رابرت فیسک، نویسنده انگلیسی نیز در مقاله ای با عنوان این سیاست است و نه ورزش، نوشت که مسابقات فرمول یک در حالی در بحرین برگزار می شود که این کشور شاهد سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز است. روزنامه بیلد، یکی از پرشمارگان ترین روزنامه های آلمان نیز با بحرانی و متشنج خواندن اوضاع بحرین، در شماره دیروز خود نوشت: چرا فرمول1 در کشور یک پادشاه بی رحم مسابقه می دهد.