آرشیو دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۰۴
جامعه
۱۷

نظام ثبت دیابت در کشور راه اندازی می شود

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت نظام ثبت بیماری های سرطان و همچنین سکته قبلی از راه اندازی نظام ثبت دیابت در کشور خبر داد.

به گزارش فارس، کوروش اعتماد گفت: در حال حاضر مشکلات عفونی در کشور برطرف شده است و ما بیشتر با بیماری های سل و ایدز مواجه هستیم.

وی با اشاره به جایگاه علم ژنتیک که براساس ناهنجاری های ژنتیکی بیماری های این دسته نیز در حال تغییر است، افزود: 5 درصد تولد های زنده به بیماری های ژنتیک مبتلامی شود و سن بیماری های غیرواگیر نیز در حال کاهش است و باید با علم ژنتیک بتوانیم کاهش سن ابتلابه سرطان پستان، دیابت و بیماری های قلبی را برطرف کنیم.

اعتماد با بیان این که ابتلابه بیماری تالاسمی به سالانه 150 نفر کاهش یافته است، تصریح کرد: بروز این بیماری در برخی استان ها به صفر رسیده و تنها در برخی استان ها برای کنترل و کاهش این بیماری باید تلاش بیشتری کرد.وی به فعالیت برنامه های ژنتیک از جمله غربالگری از نوزادان در پوشش استراتژی سه گانه کشوری پیشگیری از بیماری تالاسمی اشاره کرد و گفت: غربالگری عمومی در سطح جامعه در بسیاری از بیماری ها صورت می پذیرد و در برخی بیماری ها هزینه های آن مقرون به صرفه نیست و برای اثر بخشی بیشتر باید از غربالگری های خاص استفاده کرد.