آرشیو دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۰۴
اقتصادی
۴

شناسایی بازارهای جدید پتروشیمی ایران

معاون وزیر نفت با اشاره به شناسایی بازارهای جدید برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران، آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا را تشریح کرد و گفت: هم اکنون روند فروش فرآورده های پتروشیمی ایران به اروپا طبیعی و عادی است.

عبدالحسین بیات در گفت وگو با مهر ضمن بیان این که در شرایط فعلی متنوع سازی بازارهای صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران در دستور کار قرار گرفته است، افزود: بر این اساس متنوع سازی و شناسایی بازارهای جدید پتروشیمی به یک استراتژی در سطح وزارت نفت تبدیل شده است.این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی درخصوص وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای مختلف اروپایی توضیح داد: سال گذشته کشورهای اروپایی به هر میزان که متقاضی محصولات پتروشیمی ایران بودند، نیازهای آنها مرتفع شده است.

ایران سال گذشته 2/18 میلیون تن محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری به ارزش تقریبی 2/14 میلیارد دلار به بیش از 60 کشور جهان صادر کرده است.

بر این اساس در سال 1390 ایران در صادرات متانول جایگاه دومین صادرکننده این محصول پتروشیمیایی را به کشورهای اروپایی در اختیار گرفته است.

از نظر ارزش صادرات محصولات پتروشیمی هم سال گذشته 22 درصد محصولات پتروشیمی ایران به چین، 13 درصد به هندوستان، 5/18 درصد به خاورمیانه، 18 درصد به خاور دور، 23 درصد به جنوب شرق آسیا و 5 درصد به اروپا صادر شده است.