آرشیو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۴
جامعه
۱۷

شیوه جدید مردودی برای اولین دبیرستانی ها

حذف مردودی در پایه اول دبیرستان به این معنا نیست که دانش آموزان درس نخوانده به پایه بالاتر بروند بلکه اگر دانش آموزی در درسی نمره قبولی کسب نکرد، مجبور نیست تمام دروس قبول شده را هم دوباره بگذراند.

پس از انتشار اخباری مبنی بر حذف مردودی از پایه اول دبیرستان، برای برخی افراد نسبت به وضعیت آموزشی کشور این پرسش ایجاد شد که بر این اساس «اگر دانش آموزی درس هم نخواند، آیا مردود نخواهد شد؟»

ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به فارس گفت: در نظام فعلی یک دوره 4ساله متوسطه تعریف شده بود و 3 آیین نامه متفاوت برای پایه های مختلف وجود داشت؛ به عنوان مثال دوره پیش دانشگاهی، ترمی و 3سال اول، سالی- واحدی بود. سحرخیز با بیان این که مگر می شود در یک مدرسه یک بام و چند هوا باشد، اضافه کرد: در نخستین قدم، وضعیت دوره پیش دانشگاهی را اصلاح کردیم و به سالی- واحدی تغییر یافت. وی به نکته بعدی اشاره کرد و افزود: در مرحله بعد متوجه شدیم که دوره سالی واحدی که در سال دوم و سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی وجود دارد از یک قاعده تبعیت می کند، ولی سال اول دبیرستان که به اسم سالی- واحدی نام گرفته است، در قبولی، مردودی، ارزشیابی و امتحانات مانند دوره راهنمایی است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که «چرا باید درس دانش آموز در سال دوم و سوم دبیرستان، ارزش مستقل داشته باشد و در سال اول این گونه نباشد»، گفت: در سال دوم دبیرستان، وقتی دانش آموز درسی را قبول شده است، برای او قبولی فرض شده و اگر درسی را نمره نیاورده باشد، تنها همان درس را در سال سوم می گذراند و نیازی نیست که تمام دروسی را که در سال دوم قبول شده است، بگذراند و درنهایت تا زمانی که دانش آموز در تمام دروس نمره قبولی نگرفته باشد، نمی تواند دیپلم بگیرد، اما برای دانش آموزان سال اول دبیرستان این حق ثبت نشده بود.

وی ادامه داد: اگر مساله بر سر دروس پیش نیاز بود، چرا در سال های بعد بحث پیش نیاز رشته ها رعایت نشده است و اگر مطرح شود که موضوع انتخاب رشته است و این که دانش آموز در سال اول دبیرستان رشته اش را مشخص می کند، باز هم پاسخ این است که انتخاب رشته ضوابط و آیین نامه ای دارد.