آرشیو سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۲
جهان
۶

حمله گروه افراطی بوکوحرام به 2 کلیسا در نیجریه

گروه شبه نظامی بوکوحرام که نزدیک به القاعده به شمار می رود، مسوولیت انفجار انتحاری و تیراندازی روز یکشنبه در 2 کلیسای کشور نیجریه را به عهده گرفت و تهدید به حملات بیشتر کرد.

به گزارش ایرنا، شخصی که خود را سخنگوی این گروه معرفی می کرد، در مصاحبه ای تلفنی با خبرنگاران گفت: ما مسوول حمله انتحاری به یک کلیسا در جوز و دیگری در بیو هستیم.

وی ادامه داد: ما این حملات را به این منظور انجام دادیم تا ثابت کنیم ادعای دستگاه امنیتی نیجریه مبنی بر ضعیف شدن ما در نتیجه سرکوب نظامی اشتباه است.بنابه گفته یکی از مقامات پلیس شهر جوز، در حمله نخست عامل انتحاری خودروی خود را پیش از ورود به محوطه کلیسا منفجر کرد. در این حادثه 2 نفر کشته و 41 نفر دیگر زخمی شدند. در دومین حمله نیز یک نفر به دنبال تیراندازی افراد مسلح در شهر بیو کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. حمیدو واکاوا، شاهد کلیسای بیو گفت: مردان مسلح به محوطه کلیسا آمدند و قبل از این که وارد ساختمان کلیسا شوند، روی مردم آتش گشودند. پلیس شهر جوز هم گفت بمب گذار انتحاری تا آنجا که ممکن بود به کلیسا نزدیک شد و سپس خودروی خود را منفجر کرد.

ابو امانوئل، سخنگوی پلیس گفت: ساختمان کلیسا بر اثر انفجار کاملاویران شده است. گروه بوکوحرام پیشتر نیز در این دو شهر حملاتی را ترتیب داده بود.

از سوی دیگر، اسقف اعظم کلیسای جوز حملات علیه کلیسا را محکوم کرد و گفت: ما با رهبران مسلمانان، اسقف های کلیسای مسیحیان و رهبران دیگر مذاکره کرده ایم و معتقدیم این حملات تروریستی ما را دوباره به عقب بازمی گرداند.

بوکوحرام یک گروه تندروی مذهبی بوده که خواستار تعطیلی مدارس نوین در 36 ایالت نیجریه است.