آرشیو سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۲
جهان
۶

هفته جنجالی پرونده روپرت مرداک

کمیته تحقیق «لویسون» که مرجع رسیدگی به پرونده رسوایی رسانه ای روپرت مرداک در انگلیس است، هفته ای جنجالی و پر از حاشیه را پیش رو خواهد داشت.

اولین نفرات گوردون براون، نخست وزیر پیشین انگلیس و جورج آزبورن، وزیر دارایی کنونی این کشور بودند که روز گذشته در این کمیته تحقیق حضور یافتند. به گزارش فارس، جورج آزبورن باید دلیل استخدام اندی کلسون از سوی حزب محافظه کار را توضیح دهد. کلسون سردبیر پیشین نشریه «نیوز آو د ورلد» متعلق به مرداک بوده که نقش وی در پرونده شنود مکالمات محرز شده است. براون نیز باید در مورد ارتباطات خود با شرکت رسانه ای «نیوز اینترنشنال» در زمانی که به عنوان نخست وزیر فعالیت می کرد، توضیح دهد. نیوز اینترنشنال نیز متعلق به مرداک بوده و سرپرستی مجموعه ای از رسانه ها و روزنامه های انگلیس را به عهده داشته است.

حضور این دو مقام سرشناس انگلیسی، مقدمه ای است بر هفته ای که قرار است در آن چند مقام سیاسی مهم دیگر انگلیس در کمیته تحقیق لویسون حضور یابند. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس از جمله این افراد سرشناس است که قرار است این هفته در جایگاه شاهد قرار گرفته و توضیحاتی به کمیته تحقیق ارائه دهد. پرونده رسوایی رسانه ای روپرت مرداک که به امپراتور رسانه ای غرب مشهور است، تاکنون پای بسیاری از سیاستمداران رده بالای انگلیسی را به میان کشیده و آنها را با اتهامات مختلفی روبه رو کرده است. در این میان، جرمی هانت، وزیر فرهنگ انگلیس به اتهام تقلب در مزایده واگذاری سهام شبکه تلویزیونی بی اسکای، در معرض بیشترین اتهامات قرار داشته و حتی در آستانه برکناری قرار دارد.

ماجرای رسوایی رسانه های متعلق به مرداک پس از آن آغاز شد که مشخص گردید کارکنان نشریه نیوز آو د ورلد در شنود تلفنی برخی شهروندان لندنی نقش داشته اند.