آرشیو یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۱۰۴
ایران اجتماعی
۱۶

اگر به دادسرا رفتید

* در نظر داشته باشید که مقامات قضایی دادسرا عبارتند از: دادستان، معاون دادستان، بازپرس و دادیار و مقامات قضایی دادگاه هم عبارتند از: رئیس دادگاه، دادرس دادگاه، مستشار یا مشاور دادگاه، بنابراین اگر عنوان دقیق مقام قضایی را نمی دانید او را «جناب قاضی» خطاب کنید.

* چنانچه خواستید علیه شخصی شکایت کنید می بایست دلیل و مدرکی دال بر صحت ادعای شما وجود داشته باشد در غیر این صورت، قاضی نمی تواند از حق و ادعایی که دلیل و مدرک ندارد حمایت کند.

* این تصور پیش نیاید که مختومه شدن یک پرونده دلیلی برای اتمام امور مربوط به آن پرونده است. به عنوان مثال در شکایت علیه دیگری مبنی بر نپرداختن بدهی، قاضی دادسرا پرونده را مختومه خواهد کرد اما این کار، موجب فسخ مطالبه طرف دعوا نخواهد شد بلکه برای پرداخت بدهی به طرف طلبکار، می باید تشریفات دیگری رعایت شود و به قاضی دیگری که مسئول این کار است مراجعه شود.

* حضور سر وقت در دادگاه را بسیار مهم بشمارید زیرا اگر مدتی بعد از موعد مقرر به دادگاه مراجعه کنید، ممکن است زمان رسیدگی به پرونده دیگری رسیده باشد که قاضی هم نخواهد توانست نوبت آن پرونده را به شما اختصاص دهد.

* ممکن است قاضی به بعضی از پرونده ها وقت خارج از نوبت بدهد. اگر می خواهید بدانید آیا پرونده شما هم می تواند از جمله چنین پرونده هایی باشد، با وکیل یا مشاور حقوقی مشورت نمایید.

* باید بدانید به محض شکایت تعقیب طرف مقابل شروع نمی شود بلکه باید دلایل و مدارکی وجود داشته باشد که درستی شکایت را برای قاضی ثابت کند چرا که قاضی همه افراد را بی گناه می داند مگر آن که با دلایل و مدارک خطای یکی از آنها ثابت شود.