آرشیو چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۰
ایران
۱۵

اجرای طرح انتقال آب با لوله در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت توسعه شرکت منابع آب و خاک سیستان گفت: طرح انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی هیرمند در حال احداث است.

به گزارش فارس، محمدگل ریگی افزود: انتقال آب با لوله در سطح 3000 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان هیرمند اجرا می شود که در قالب این طرح 109 موتور پمپ و ایستگاه پمپاژ قطعی جمع آوری و به جای آن 13 ایستگاه پمپاژ با 32 موتور پمپ جایگزین می شود و به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به این که بعد از اجرای این طرح، انتقال آب به اراضی در سطح چهار تا پنج هکتار توسط لوله صورت می گیرد افزود: عملیات اجرایی این طرح از مرداد ماه امسال آغاز می شود و مدت اجرایی فاز اول آن با سه دستگاه پمپاژ 18 ماه به طول خواهد انجامید. اعتبار پیش بینی شده برای این طرح در سال 91، افزون بر 5/2 میلیارد تومان است.

وی گفت: یکی دیگر از طرح هایی که از نیمه دوم سال جاری در شهرستان هیرمند اجرا می شود، احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی دشت میانکنگی شهرستان هیرمند خواهد بود.

ریگی تصریح کرد: عملیات اجرایی این طرح در سطح 5000 هکتار از اراضی کشاورزی هیرمند با اعتبار پیش بینی شده چهار میلیارد تومان تا نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد.به گفته مدیرعامل شرکت توسعه شرکت منابع آب و خاک سیستان، افزایش راندمان انتقال و توزیع آب، تامین حق آب مردم شمال شهرستان هیرمند و کاهش هزینه های بهره برداری از مزایای این طرح است.

وی گفت: تمامی مراحل طراحی و اجرای این طرح توسط دولت انجام خواهد شد و هیچ گونه هزینه ای برای کشاورزان ندارد.

راه اندازی خط دوم انتقال آب به زابل

در همین حال فرماندار زابل از راه اندازی خط دوم انتقال آب از چاه نیمه به شهر زابل خبر داد و گفت: با راه اندازی این خط انتقال مشکل آب شرب مردم در تابستان رفع می شود.

حسین کیخا افزود: پروژه بزرگ تصفیه خانه و خط انتقال آب از چاه نیمه به زابل، با اعتباری افزون بر 104 میلیارد تومان در حال انجام است. وی اظهار کرد: با بهره برداری از این پروژه مشکل تامین آب شهرهای زابل، زهک، دوست محمد، بنجار، ادیمی و محمدآباد در یک مقطع زمانی سه ساله برطرف می شود.