آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۹
جهان
۶

سفر کلینتون به مصر در سایه اعتراضات ضد آمریکایی

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا عصر روز شنبه برای سفری دو روزه وارد مصر شد تا اولین مقام آمریکایی باشد که پس از سوگند خوردن محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور جدید مصر، وارد این کشور می شود.

همزمان با ورود کلینتون به قاهره، مردم مسلمان این شهر دست به تظاهرات اعتراضی علیه دخالت های آمریکا زدند. به گزارش الجزیره، وزیر امور خارجه آمریکا پس از ورود به مصر مورد استقبال محمد مرسی، رئیس جمهوری این کشور قرار گرفت. به گزارش این شبکه خبری، بن بست سیاسی داخلی و توسعه اقتصادی از جمله موضوعاتی بود که میان طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در بخشی از اظهارات خود تاکید کرد: واشنگتن می خواهد یک شریک خوب برای مصر و پشتیبان دموکراسی به دست آمده توسط مردم این کشور باشد.وی پس از دیدار با مرسی، در یک نشست خبری با محمد کمال عمرو، وزیر امور خارجه مصر، به اظهار نظر در مورد موضوعات مختلف پرداخت.وزیرامورخارجه آمریکا در این نشست خبری تصریح کرد: ما به طور قطع از انتقال دموکراتیک قدرت حمایت می کنیم، اما می دانیم این مصری ها هستند که درباره مسیر پیش روی سرزمینشان تصمیم می گیرند.

کلینتون در پاسخ به سوالی مبنی بر این که از همکاری نزدیک خود با مبارک اظهار تاسف نمی کنید، اظهار کرد: واشنگتن لزوما با دولت های کنونی حاکم بر کشورها سر و کار دارد.از دیگر برنامه های کلینتون در این سفر دو روزه، دیدار با محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح بود.وی همچنین از اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر دیدار و در مراسم افتتاحیه کنسولگری جدید آمریکا در این شهر شرکت کرد.

اظهارات و دیدارهای کلینتون در حالی انجام شد که گروهی از مصری ها در اعتراض به سفر این مقام آمریکایی در محوطه بیرونی کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند.