آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۹
جهان
۶

تظاهرات دوباره پاکستانی ها علیه بازگشایی مسیر ناتو

مردم و احزاب مختلف پاکستان از روز شنبه و برای دومین بار طی ده روز گذشته در اعتراض به بازگشایی مسیر عبور کالاهای ناتو از خاک این کشور به افغانستان، تظاهرات اعتراضی برگزار کردند. مقصد تظاهرکنندگان مرز «چمن» یعنی ورودی اصلی کاروان های تدارکات ناتو به خاک افغانستان بود.

به گزارش فارس، احزاب بزرگ این کشور از جمله حزب «جمعیت علمای اسلام» به رهبری مولانا عبدالحق در طول مسیر به سیل معترضان پیوسته و در ادامه راه آنها را تا مرز چمن همراهی کردند.

گزارش منابع پاکستانی حاکی از این است که به دلیل حضور هزاران نفری مردم پاکستان در این تظاهرات، بزرگراه کویته چمن شاهد ترافیک گسترده ای بود. بزرگراه مذکور یکی از شاهراه های اصلی عبور کاروان های تدارکاتی ناتو به سمت افغانستان است که با بسته شدن این بزرگراه برای عبور این کاروان ها مشکلاتی عمده و اساسی پیش خواهد آمد.

تظاهرکنندگان در مناطق «کوچلک» و «یارو» اجتماع کرده و به سخنان رهبران کنفرانس دفاعی از جمله مولانا سمیع الحق گوش دادند.

سمیع الحق در اجتماع هزاران نفری مردم پاکستان در کوچلک گفت: هدف اصلی از این تظاهرات ایمن ساختن پاکستان است، زیرا هدف بعدی آمریکا پس از افغانستان، کشور ماست.

وی افزود: هم اکنون آمریکا در تمام ناآرامی های کشور از جمله ناآرامی های بلوچستان دست دارد. وی همچنین ضمن انتقاد از دولتمردان این کشور گفت: دولتمردان با بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو خواست آمریکا را به خواست مردم پاکستان ترجیح دادند و به خواست مردم و پارلمان بی احترامی کردند.

از دیگر احزاب معترض پاکستان نسبت به این موضوع، می توان به حزب تحرک انصاف پاکستان به رهبری عرمان خان اشاره کرد که آنها نیز تظاهرات گسترده ای را علیه بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو در شهر پیشاور ترتیب دادند.