آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱، شماره ۳۴۵۹
اقتصادی
۴

نهاوندیان: جلوی فشارقضایی و مالیاتی برتولیدکنندگان را بگیرید

رئیس اتاق بازرگانی ایران از افزایش برخوردهای قضایی برای وصول مطالبات بانکی و همچنین افزایش فشارهای مالیاتی به فعالان اقتصادی و اصناف در سال تولید ملی انتقاد کرد.

به گزارش فارس، محمد نهاوندیان در چهاردهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که چهارماه از سال تولید ملی گذشته است و باید ببینیم آنچه برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی صورت گرفته چه بوده است، گفت: باید یک سوم آنچه انجام می شد تاکنون انجام گرفته باشد و در واقع حمایت از تولید به معنای عملیاتی اولویت دادن تولید در تصمیمات اقتصادی است.

وی افزود: در شرایطی که اقتصاد ما قرار دارد در پاسخ به محدودیت های غرب باید تسهیل اقتصادی صورت گیرد و حمایت از تولید باید به معنای ایجاد تسهیلات برای فعالان اقتصادی باشد.

نهاوندیان گفت: در شرایطی که قیمت مواد اولیه، قیمت حامل های انرژی و قیمت ارز افزایش یافته است واحدهای تولیدی با مشکلات جدی در بحث نقدینگی مواجه هستند.

وی با اشاره به تسهیلات داده شده به واحدهای تولیدی گفت: باید ببینیم که توزیع مانده اعتبارات سیستم بانکی یعنی افزایش مانده اعتبارات به بخش صنعت، معدن و کشاورزی چقدر بوده است. این شاخص در سال 89 معادل 30 درصد بوده و در سال 90 فقط به بخش مسکن 50 درصد تسهیلات سیستم بانکی اختصاص یافت.

نهاوندیان ادامه داد: در واقع سهم بخش تولید از تسهیلات بانکی بسیار کم بوده است و به زبان دیگر کمتر از نیمی از اعتبارات پیش بینی شده در بسته سیاستی شورای پول و اعتبار به بخش تولید تخصیص یافته است.

وی با طرح این پرسش که آیا سیاست های اقتصادی اولویت را به تولید می دهد یا مصرف اظهار کرد: در سالی که باید از تولید حمایت شود، با افزایش صدور اجراییه برای وصول مطالبات بانکی و برخورد قضایی مواجه هستیم و از طرفی دیگر گزارش رسیده از استان ها از فشارهای مالیاتی به واحدهای تولیدی و اصناف و همچنین افزایش تا 70 درصد سهمیه استان ها از درآمدهای مالیاتی حکایت دارد.